Hur ska jag göra med mina Yngel ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pehrnow
    • April 2006
    • 35

    Hur ska jag göra med mina Yngel ?

    Är en aning novis på sånt här, aldrig fått yngel.
    Jag har ett Par Egyptiska Munruvare, Hanen står bredvid honan och skakar och dom simmade runt varanda o liksom nafsade för nån dag sen.Igår såg det ut som om honan har munnen full, av .. ägg då ? jag undrar, borde jag lägga honan/hanen i min yngelkasse ? eller låta dom va kvar, har för mig att honan tar väl hand om dem. Hanen är väldigt aggresiv och jagar bort alla andra fiskar, ibland även honan, är rädd att hon ska bli stressad och spotta ut äggen.
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Jag skulle låta naturen ha sin gång och studera deras intressanta beteenden.
    Jag hade egyptiska munruvare för väldigt länge sedan men fick aldrig tillfälle att se någon munruvning.
    Vad gäller ynglens säkerhet i ett senare skede beror nog en hel del på andra akvarieinnevånares inställning. Gömställen är väl ett klart plus.
    Men har dom lekt en gång så är ju chansen stor för flera lekar i framtiden.
    Med andra ord - vänta och se...
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Jag tror inte du ska flytta på dem. De är bra föräldrar och försvarar sina yngel. När ynglen kläckts måste du nog börja mata dem med nykläckt artemia eller babymat.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • Lenmar
        • February 2004
        • 6154

        #4
        Jag har dragit upp sådana här och jag lyckades inte förrän jag gav dem ett eget akvarium Min hane var väldigt på bettet på honan hela tiden. De är små aggressiva rackare! När jag såg att honan hade strupen full med ägg håvade jag upp hanen och la honom i ett eget akvarium. Tidigare så försvann alla äggen och ynglen så länge han var kvar. Honan är den enda av de två som känner ansvar för sina bebisar, hanen ser dem endast som föda. Skall man lyckas så rekommenderar jag ett stort akvarium med mycket ,mycket växter som honan kan gömma sig i.

        Fördelen med att ha dem i ett eget lekakvarium är att när ynglen blir självständiga små fiskar så kan man flytta honan med och låta de små få växa på sig!!
        Goa hälsningar, Maria Min hemsida
        Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Tack Lenmar för informationen! Trodde att även hanen var med och skyddade ynglen som många andra ciklider gör, men jag hade fel. Sorry!
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • Pehrnow
            • April 2006
            • 35

            #6
            Tack för alla svar, ja jag har 2 scalare som antagligen ser ynglen som mat, annars har jag gurami och silverhajar, och dom lär ju inte skada någon, ev mina paletter, dom är efter honan som f*n, men hanen skyddar henne och jagar bort dom, han har lugnat sig lite nu, som du sa erikthur, dom är väldigt intressanta fiskar. och Lenmar, jag tycker dom verkar relativt enkla, när jag fick hem dom för 2 v sen ung, så hade honan spottat ut äggen i påsen påvägen hem, så redan då hade hon lekt, och nu ännu en gång.

            Kommentar

            • Pehrnow
              • April 2006
              • 35

              #7
              olika från fisk till fisk, ville göra som du och släppa över dem, men jag har guppy i mitt andra akvarium, och hanen lär äta upp dem. och jag vill helst inte flytta honan, då jag är rädd att hon spottar ut äggen.

              Kommentar

              Arbetssätt...