Dvärg klogroda

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tove91
    • February 2006
    • 61

    Dvärg klogroda

    Jag hade tänkt skaffa mej några dvärgklogrodor och ha i mitt 54 l akvarium.
    Men jag kan inte hitta någon fakta alls om dom på svenska!
    Så jag har lite frågor:
    - Kan man ha dom med fiskarna? Vad för fisk då isf?
    - Vad ska man ha för bottenmaterial? Går grov akvariesand bra?
    - Hur varmt ska dom ha?
    - Hur många honor till en hane ska man ha?
    - Vad äter dom?
    - Hur ser man vilket kön dom är av?
    - Ska dom ha doppvärmare eller pump?
    - Ska dom ha landdel?
    - Vilka växter gillar dom?

    Tacksam för svar Och vet nån en bra SVENSK sida med fakta så vore jag superglad

    /Tove
    Lille, lille Nils!
  • lottiz
    • December 2003
    • 429

    #2
    Hej Tove!

    Afrikanska dvärgklogrodor är både känsliga och långsamma till maten, därför trivs de allra bäst om de får vara ensamna utan fiskar. Du kan dock ha dom med lite lugnare och snälla fiskar, som framförallt inte är så glupska. Du skulle till exempel kunna ha ett stim kardinaltetror och några amanoräkor som sällskap.

    Det är mycket viktigt att bottenmaterialet inte är vasst, minsta lilla vassa kant kan skada grodornas ömtåliga hud. Grodorna älskar att gräva och rulla runt i finkornig sand så satsa på det istället för sten.

    Grodorna vill ha runt 26 grader, sjunker temperaturen under 20-21 grader är det stor risk att grodorna dör.

    Till 54l rekommenderar jag 3-4 grodor, varav 1-2 hanar. Dom är inte aggressiva mot sin egen art och det är inga problem att ha flera hanar tillsammans. Under parningstiden väljer hanarna ut varsitt revir dit dom lockar honorna med sång, och därifrån kör de konsekvent ut andra hanar. Parningsreviret är dock inte mer än ca 1 kvardratdecimeter, och de skadar inte andra hanar när de kör bort dessa. Om du har akvariet placerat i sovrummet och inte vill höra deras kväkande natten lång rekommenderar jag att du helt avstår från hanar.

    Grodorna äter inte alls det flingfoder som ges till fiskar, utan ska serveras röda, vita och svarta mygglarver samt artemia som finns att köpa frysta i zooaffärer. Då och då blir de lyckliga för levandefoder, som artemia och dafnier, och äter även s.k. afrikana mix som även det köps fryst. Jag rekommenderar verkligen att föda upp artemia för matning, det är både billigt och mycket uppskattat. Det kan vara svårt att få vissa grodor att inse att det finns mat, så därför är det bra att sätta upp lite rutiner som grodorna kan lära sig. Jag knackar alltid först på rutan i någon minut, det lär de sig känna igen och samlar sig på matplatsen. Därefter skvalpar jag runt den frysta tärningen med mygglarver för att sprida lukten i hela karet, och sedan placerar jag den alltid på samma plats. Grodorna lär sig snabbt rutinerna och kommer för att äta, och då är det bra att passa på att räkna dom så att alla äter och dessutom se att dom ser friska ut.

    När du lärt känna dina grodor ser du direkt om det är en hona eller hane, men tills dess får man kika lite extra. Hanarna har ljusa vita eller rosa knölar i armhålorna och det är det säkraste sättet att skilja könen åt, men dom är också mycket smärtare än honorna. Studera dina grodor mycket i början så lär du dig snart att se skillnaden även på avstånd.

    Grodorna måste ha doppvärmare för att hålla en stabil temperatur som är högre än rumstemperaturen. Det är dock viktigt att det inte är en doppvärmare som kan bli överhettad och bränna grodornas ömtåliga hud, den brukar vara populär att klättra på. Bästa är om man har möjlighet att bygga in doppvärmaren, ex i bakgrunden eller i någon av de konstgjorda stockar som kan köpas.

    Grodorna behöver också en pump, de är känsliga för dålig vattenkvalite. Helst bör filtret vara lite överdimensionerat, men pumpen får absolut inte vara för stark. Om det blir starka strömmar i vattnet blir grodorna stressade och får dessutom svårt att ta sig upp till ytan för att andas. Man ska helst knappt ana att vattnet rör sig, samtidigt som man då inte får välja en för liten pump eftersom man bör ha ganska stor filtermassa.

    Grodorna är inte i behov av landdel, men uppskattar att kunna klättra upp någonstans för att hamna precis i vattenbrynet och slappt ligga och andas och njuta i flera timmar. Problemet är att det då är stor risk att de hoppar ur karet om du inte har heltäckande glas. Själv gillar jag inte att ha heltäckande glas eftersom de vill ha frisk luft och gott om syre i luften, men då har jag fördelen att ha ett kar som är 50cm högt så att jag kan ha 25cm vatten (de bör inte ha högre vattennivå) och 25cm luft. I ditt mindre kar föreslår jag att du antingen avstår från "solstränderna" eller har den i motsatt hörn mot öppningen i täckglaset. Om du aldrig har mer än 20-25 cm vatten, och inte har en stark pump behöver du inte ha någon landdel.

    Grodorna är inte noga med vilka växter du har. Vattenpest är en bra växt som förbättrar vattenkvaliten och dessutom är både billig och snabbväxande. Själv tigger jag också till mig "ogräset" andmat i zooaffärerna, det får man helt gratis och grodorna gillar skuggan de ger. Om man är noga med täckglas är det helt underbart med näckrosor, du kan köpa mininäckrosor i trädgårdsbutiker och grodorna helt tokälskar att ligga mitt i blomman och gotta sig - ofta på rygg med armar och ben slappt utsträckta. Javamossa och Didiplis diandra tycker grodorna är mysigt att krypa runt på och det är ofta här på som den starkaste hanen väljer sitt parningsrevir. Mossorna hjälper också grodorna när de ska ömsa, genom att "slå kullerbyttor i gräset" lossnar alla kvarvarande hudrester. Växter med stora blad och starka stjälkar, som bla de högre anubias-sorterna, är bra klätterredskap när grodorna ska upp till ytan för att andas, och dessutom kul platser för bus och lek.

    Lite annat att tänka på:
    De flesta djuraffärer har ingen koll på vad de säljer för grodor och det är inte ovanligt att man luras att köpa den stora klogrodan, i värsta fall är det till och med uppblandat. Resultatet blir en decimeterstor groda som äter upp alla andra, inklusive fiskarna, och det var nog inte det man hoppades. Se till att du själv kan se skillnad på grodorna så att du inte får hem fel, när de är unga är de nämligen lika stora.

    Ha aldrig mer än 20-25cm vatten, och ha alltid minst 5cm luftficka under täckglaset. Allra bäst är att byta halva täckglaset mot finmaskigt nät.

    Den afrikanska dvärgklogrodan, hymenochirus curtipes/boettigeri, är en aktiv och lustig groda. Den har fullt med bus på gång för det mesta, och däremellan är den suverän på att slappa flytandes vid vattenytan i de mest lustiga ställningar. Den är social och gosar gärna i sköna myshögar med sina kompisar, och är riktigt kul att titta på under matning. Om den hålls ensam och/eller tillsammans med tuffa fiskar kommer du dock inte få mycket glädje av den, då håller den sig gömd mest hela tiden och vågar bara upp till ytan för snabba lufthämtningar. Strunta i fiskarna, eller välj några få lugna och ha alltid grodorna i flock, då kommer du att bli riktigt förälskad i de små och de bjuder på underhållning mest hela tiden.

    Kan tyvärr inte några bra länkar, men du får gärna fråga mer om det är något du undrar. Jag kan inte allt, men jag har studerat grodorna länge både från deras hemmamiljö i kongofloden och som akvariedjur så en del frågor kan du nog få svar på. Själv är jag helt besatt av dessa små och skaffar hela tiden allt större kar och fler grodor, samt odlar små bebisar för att fylla mina kar. Vad sägs om 500l akvarie, med bara 40cm på höjden, och kompisar i zaire som skickat äkta trärötter och växter för min alldeles egna lilla flodbank... Grodorna har nog förhäxat mig för det går åt mycket både tid och pengar på dessa små som vanligtvis bara ses som ett exotiskt tillskott i sällskapsakvarier.

    Kommentar

    • Glajdarn
      • November 2004
      • 270

      #3
      Ursäkta om jag norpar tråden en smula...

      lottis:

      Du verkar ha FET koll på grodor! Du kanske kan hjälpa mig...

      Jag har ett biotopakvarium (nordöstra sydamerika) och är lite sugen på att ha någon akvatiskt levande groda (eller annat groddjur) där i.
      Tänkte lite på pipagroda, men fick höra att de var på tok för glupska och skulle äta upp alla fiskar i burken, och det vore ju lite olyckligt...

      Burken är på 250 liter, och innehåller snälla och lugna fiskar, nämligen:
      - corydoras
      - ancistrus
      - guldtetra
      - nyckelhålsciklid
      - bilbuk

      Har du något tipps?
      "This is a lighthouse. Your call."

      Kommentar

      • Tove91
        • February 2006
        • 61

        #4
        Har du något odlingstips också?
        Kan man ha nät över akvariet istället för täckglas? (väldigt små maskor)
        Lille, lille Nils!

        Kommentar

        • rödtoppen
          • June 2006
          • 3148

          #5
          Har en kompis som hade en klogroda, de är inte så smarta. Hon hade ett halvt ihåligt "berg" och där simmade den in och hittade inte ut igen. Grodan hade drunknat.
          / dtoppen /

          Kommentar

          • Tri-X 400
            • April 2006
            • 259

            #6
            Klogrodor är giftiga, helt ofarliga i stabil form d v s när de lever men skulle de dö och börja läcka kan de vara en fara för de övriga innevånarna


            nICKLAS.

            Kommentar

            • Tove91
              • February 2006
              • 61

              #7
              Ursprungligen postat av Tri-X 400
              Klogrodor är giftiga, helt ofarliga i stabil form d v s när de lever men skulle de dö och börja läcka kan de vara en fara för de övriga innevånarna


              nICKLAS.
              Men skulle dom vara farliga för andra klogrodor?
              Lille, lille Nils!

              Kommentar

              • eriahl
                • April 2004
                • 5681

                #8
                Du kan ju ta kontakt med någon herpetologförening om det måste vara på svenska http://www.shr-herp.com/
                Senast redigerad av eriahl; 11 August 2006, 18:26.
                "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                Kommentar

                Arbetssätt...