Hjälp !!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dannes akvarie
    • March 2006
    • 21

    Hjälp !!

    Hallo blir så less skrev en lång text så skulle jag posta det så var jag inte längre inloggad och allt försvann så **** jobbigt.

    Okey

    Har haft mitt akvarium i snart ett år

    i sommras fick jag promlem med grönt vatten.
    Lyckades bli av med det efter mycket provade men bara i typ en vecka.
    Då var det med mörkläggning och aquaclear.

    Började laborera med olika platser på akvariet i köket mott olika väggar m,m
    Utan resultat.

    Så för ca 6veckor sedan köpte jag ett beg 54L tänkte göra omstart på det stora(112L).

    Satte 54L i hallen
    Planterade i lite växter ur det stora.
    Sen för typ 2veckor sedan flyttade jag över fiskarna till det lila.

    Jag flyttade även in mitt stora till hallen för att det lila förblev kristallklart.

    Det stora stod i köket det blev väldigt ljust där, men det sken inte in något ljus i akvariet.
    Men det speglade sig kanske i dörren till badrummet (En vanlig vit dörr).

    Därför hamnade det i hallen ända platsen utan ljus utifrån.

    aquarelle 18w och aquastar 18w har jag i en hemmabyggd ramp
    och en aquael fan-2 innefilter

    Planterade om växterna köpte några nya,tvättade akvariet innan med varmt vatten och sköjde ur sanden igen typ 10veckor gammal.
    Allt såg bra ut.

    Så i Torsdags åkte jag till jobbet reste, bort över helgen.
    Kom hem igår och VATTNET VAR GRÖNT IGEN......

    Jänförde båda akvareierna och upptänkte att det var två växter som jag inte hade i det lila .
    Dem har jag köpt för länge sedan, kanske det är dem som färgar vattent grönt?

    Kan växterna färga vattnet, hört att något sagt det men är fundersam.

    Hade ingen belysning på i akariet idag, tyckte att det var klarar idag när jag kom hem men tror att det är inbillning bara....

    Nu är det konstaterat att det inte är ljus utifrån iallfall då det har varit mörkt i hallen hela helgen. (igen har varit hemma)

    VAD SKA JAG GÖRA BLIR LESS PÅ "FANTA LIME" i akvariet

    Tacksam för hjälp....

    Mvh Daniel
  • santa
    • December 2005
    • 504

    #2
    Är akvariet nystartat och dina nya växter inte riktigt har satt sig så kan lätt algerna ta övertaget.Växterna behöver lite"skit" för att kunna komma igång..Testa och byt vatten men gör inte rent botten.Rätt svårt just det där o komma igång...Du kan skaffa några snabbväxande plantor också så dom får "övertaget"
    Santa
    Min hemsida http://santanagti.mine.nu

    Kommentar

    • Dannes akvarie
      • March 2006
      • 21

      #3
      jo jag har provat det men mina växter vill liksom inte växa,som jag tycjker att dem ska jag.

      Sen när vattent är så grönt att man bara ser in några centimeter så får ju inte växterna den ljus dem behöver.

      Spelar det någon roll hur hög armatur man har till rören?

      Daniel

      Kommentar

      • santa
        • December 2005
        • 504

        #4
        Nja det beror ju på hur högt du menar..
        Men det är ju tydligen så att algerna i ditt akvarium får övertaget och så länge inte växterna växer kommer du ha problem med det.
        Min hemsida http://santanagti.mine.nu

        Kommentar

        • mrhanky
          • November 2005
          • 14

          #5
          Hej !

          Har haft samma problem som du och jag förstår din frustration!

          Jag startade om mitt akvarium enligt konstens alla regler men fick tillbaka samma problem efter 1,5 vecka.

          Jag gjorde då så efter att ha läst en miljard trådar om detta ämne att jag beställde en UVC lampa till mitt kar.
          Beställde den från Ebay (Tyskland) och hela kalaset gick på under 400:- inkl. frakt.
          Tilläggas skall att jag ännu inte fått min UVC lampa MEN efter allt forskande i alla trådar verkar detta vara det säkraste sättet att få bukt med problemet.
          Jag fick dock nippran på att det såg ut som det gjorde så jag åkte förbi Hercules Zoo (Götet) och köpte ett medel som skulle fixa detta i alla fall tillfälligt. Medelt är i och vattnet är kristallklart men jag misstänker att det kommer tillbaka om jag gör ett större vattenbyte eller likn.

          Så kontentan: Det finns medel som kan ta bort det tillfälligt. Vill du bli av med det för gått så beställ en UVC lampa. Bifogar länk till den annonsen jag köpte ifrån: http://www.ebay.se/viItem?ItemId=7756906242

          Lycka till !!

          Kommentar

          • Dannes akvarie
            • March 2006
            • 21

            #6
            Har läste en massa om det jag med men har inte pengar till det just nu.
            Måste proritera lite annat före akvariumet.

            Finns det inget annat?

            Jag har byt vattnet flera gånger delvis och allt.
            men det kommmer tillbaks.

            Det konstiga är att det är inge tecken på det i det lila akvariet.

            Ska man prova med Co2 modell Mäsk med petflaskor??
            Kanske ändar om ljustiden kör 0900-2100 nu?

            Hur är det med gödning kör med järn droppar dagligen och så kör jag me PMDD enligt doseringen.

            Är bra cirkulation på pumpen. är det bättre mer mindre eller mer flöde?
            Placering på utblås på pump antal cm ifrån ytan?
            Hört att om det är för mycket ytcirkulation driver det ur Co2 ur vattnet.

            Daniel

            Kommentar

            • Dannes akvarie
              • March 2006
              • 21

              #7
              Ursprungligen postat av santa
              Nja det beror ju på hur högt du menar..
              Men det är ju tydligen så att algerna i ditt akvarium får övertaget och så länge inte växterna växer kommer du ha problem med det.
              Ljusrampen är totalt 15cm hög hade en annan förut då var lysrören bara typ 2cm ifrån vattenytan men den var inge bra byggd.

              Kommentar

              • sunkan aspidoras
                • June 2005
                • 925

                #8
                tycker det är konstigt att växterna inte växer när du använder pmdd och "järndroppar" Det enda jag kan tänka då är övergödning. för det växer inte bättre för man har i mer...

                Kommentar

                • Dannes akvarie
                  • March 2006
                  • 21

                  #9
                  Det kan ha varit övergödning har i pmdd lite när jag kommer ihåg det kan gå två veckor nu men ger bara hälften av rekomenderat.

                  Men det gröna bara försvann, det ända jag gjorde då var att jag byggde om rampen. monterade husvagnsplåt som reflektor (vitplåt)

                  Gjorde ett vatten byte på 50%
                  Sen så sänkte jag ljus tiden ifrån 12 till 10 timmar/dygn.

                  Nu har jag bara ett <Problem kvar har fått en massa sniglar!!!!
                  så har jag lite trådalger men bara så att man kan ta bort dem själv.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...