Hur många fiskar på 30 liter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #16
    Ursprungligen postat av 30liter
    Vad tror ni om det här? 850 kr , ca 2 år

    * Akvarium, 105 liter, Dala Zooline
    * Lysramp m. 1 lysrör, Aquarelle 18w
    * Pump, Fluval 3plus
    * Doppvärmare, Jäger 100w
    * Håv
    * Akvariebord, snyggt hembygge
    dyrt.
    betalar 895kr härborta för helt nytt 112liters akvariepaket.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • Opus
      • January 2006
      • 1014

      #17
      Ursprungligen postat av martal
      Hej Opus:-)
      Varför skulle det vara synd om slöjstjärten??
      Vad jag förstår har den företräde:-)
      Till 30 liter Håll kvar vid din slöjstjärt.
      Köp akvariet på 105 liter(bra pris) och skaffa en slöjstjärt till.
      Dom gillar att var flera.
      MVH Marita
      Hej Marita

      Jag svarade bara på vad '30 liter' skrev, om att tetror skulle bita fenor. Jag tycker inte det stämmer med neon och kardinal tetra. Samtidigt ville jag passa på att säga att, om man har såpass små tetror med slöjstjärt kunde det vara svårt, för en 'stackars' slöjstjärt (lite sarkasm och humor), att hålla fingrarna borta från dessa små färgrika läckerheter eller munnen, passar väl bättre.

      'Stackars' var menat i en mer skämtsam ton altså.

      Jag ber om ursäkt om jag var/är oklar i min formulering.
      Vescere bracis meis!

      Kommentar

      • maricici
        • March 2006
        • 303

        #18
        Ursprungligen postat av 30liter
        En guldfiskskål sprack så hyresgästen (en slöjstjärt) fick flytta till ett 30-liters akvarium som jag lyckades få tag på. Med tanke på hans (hennes?) tidigare levnadsvillkor så tyckte resten av familjen att det var värsta lyftet och den gott kunde få lite kompisar.

        Så nu simmar det också två guppypar och ett mollypar och lever i fred å harmoni. Strax efter köpet så kollade jag upp det här med akvarieskötsel och inser att det var rent djurplågeri att ha slöjstjärten i skål, dessutom kanske är för trångt nu i vårt akvarium. Vi har tyvärr inte plats för större och nu har alla i familjen engagerat sig i firrarna.

        Slöjstjärten är än så länge ganska liten men kan bli alldeles för stor så småningom. Vart gör man av med den då? Har inte frågat nån handlare men har svårt att tänka mig att nån vill ha den.

        Numera fiskvän.
        /Katarina
        30 liter är en svår storlek att få i balans, men vill man göra ett försök, så...
        Min erfarenhet är att det är svårt att ordna optimala förhållanden för segelfensmollyn i synnerhet, den brukar dö ut rätt snabbt. Ett stim på 10 neontetra, och växter är vad jag skulle lägga pengarna på.
        Vad man gör med fiskar som inte får plats? Vill man inte köpa ett större akvarium så kan man alltid fråga andra akvarister via djungeltelegrafen, jag har själv adopterat en slöjstjärt, en ancistrus och tre övergivna neontetror.
        I
        MY

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #19
          Ursprungligen postat av maricici
          via djungeltelegrafen, jag har själv adopterat en slöjstjärt, en ancistrus och tre övergivna neontetror.
          5 sorgmanteltetror och 4 kardinaltetror via annonsbörsen så de går den vägen också.
          alla va bortskänkes.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • 30liter
            • March 2006
            • 136

            #20
            Egentligen borde inte handlare ha guldfiskskålar

            Det ger ju helt fel signaler till människor som kanske som jag handlar på impuls eller inte vet bättre. En handlare VET JU eller borde veta att slöjstjärtar eller andra fiskar inte hör hemma i en skål.
            Informationen jag fick var att jag inte borde ha mer än EN slöjstjärt i skålen, och så hör man här att den behöver volymer på över 100 liter!

            Visserligen är det upp till köparen att skaffa sig information om skötsel av det man skaffar sig - jag försöker inte smita undan mitt ansvar. Men faktum är att handeln sätter normer och värden genom sitt agerande. Om de gladeligen säljer skålar och slöjstjärtar till folk, så ger man signaler att det är helt okej!

            Om jag var handlare med djur skulle jag vara mån om att mina "skyddslingar" får det bra hos nya ägare. Bu för oansvariga handlare!

            /Katarina

            Ursprungligen postat av maricici
            30 liter är en svår storlek att få i balans, men vill man göra ett försök, så...
            Min erfarenhet är att det är svårt att ordna optimala förhållanden för segelfensmollyn i synnerhet, den brukar dö ut rätt snabbt. Ett stim på 10 neontetra, och växter är vad jag skulle lägga pengarna på.
            Vad man gör med fiskar som inte får plats? Vill man inte köpa ett större akvarium så kan man alltid fråga andra akvarister via djungeltelegrafen, jag har själv adopterat en slöjstjärt, en ancistrus och tre övergivna neontetror.

            Kommentar

            • Opus
              • January 2006
              • 1014

              #21
              Ursprungligen postat av 30liter
              Det ger ju helt fel signaler till människor som kanske som jag handlar på impuls eller inte vet bättre. En handlare VET JU eller borde veta att slöjstjärtar eller andra fiskar inte hör hemma i en skål.
              Informationen jag fick var att jag inte borde ha mer än EN slöjstjärt i skålen, och så hör man här att den behöver volymer på över 100 liter!

              Visserligen är det upp till köparen att skaffa sig information om skötsel av det man skaffar sig - jag försöker inte smita undan mitt ansvar. Men faktum är att handeln sätter normer och värden genom sitt agerande. Om de gladeligen säljer skålar och slöjstjärtar till folk, så ger man signaler att det är helt okej!

              Om jag var handlare med djur skulle jag vara mån om att mina "skyddslingar" får det bra hos nya ägare. Bu för oansvariga handlare!

              /Katarina
              Du har helt rätt

              Det här har diskuterats mer än en gång här på forumet
              Vescere bracis meis!

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #22
                Ursprungligen postat av 30liter
                Det ger ju helt fel signaler till människor som kanske som jag handlar på impuls eller inte vet bättre. En handlare VET JU eller borde veta att slöjstjärtar eller andra fiskar inte hör hemma i en skål.
                Informationen jag fick var att jag inte borde ha mer än EN slöjstjärt i skålen, och så hör man här att den behöver volymer på över 100 liter!

                Visserligen är det upp till köparen att skaffa sig information om skötsel av det man skaffar sig - jag försöker inte smita undan mitt ansvar. Men faktum är att handeln sätter normer och värden genom sitt agerande. Om de gladeligen säljer skålar och slöjstjärtar till folk, så ger man signaler att det är helt okej!
                Håller HELT med! Zoohandlarna tar inte sitt ansvar när de säljer fiskskålar. Kan informera er att det från förra året är förbjudet i flera italienska städer att hålla guldfiskar i fiskskålar.

                Underbart att du har upptäckt att fiskar är riktiga djur De är faktiskt mycket "riktigare" än vad de flesta tror. Följande artikel om fiskar har publicerats i New Scientist: http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=346478

                Vilka fiskar var det som följde med akvariet? Vad gäller tetror så kan jag informera dig om att vissa arter kan ge sig på fiskar med långa fenor, men långt ifrån alla. Svart fantomtetror kan jag inte tänka mig skulle vara ett problem, men akta dig för serpatetra och sorgmanteltetra. Vissa barber kan också bita på andra fiskars fenor.

                Hur stor är slöjstjärten nu? Och hur stor är scalaren? Som någon redan påpekat så behöver scalarer mycket större akvarier än 105 liter (minst 275 l). Men du kanske kan ta emot fiskarna nu om omplacera dem i efterhand - i fall de kan leva ett tag i samma akvarium som slöjtjärten förstås. Jag har genom annonser här på zoopet lyckats omplacera en del fiskar.

                Det är annars lite problematiskt att hålla guldfiskar och andra arter i samma akvarium, mycket pga att de har lite andra behov vad det gäller både temperatur, mijlö och kost.

                En eloge till dig som bryr dig och som tar ditt ansvar! Och lycka till!
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • Tikkatikkatini
                  • February 2006
                  • 181

                  #23
                  Jag fattar inte varför man ska ha så hiiiimla stort akvarie till EN slöjstjärt ett guppy par och ett molly par??
                  Jag ahr 100 liter och ahr sex slöjstjärtar i det, fyra ancistrus, tre neonisar och 8 sorgmantlar inneboende.. och det funkar SUPER!
                  Så varför ha så himla stort till så liiiite fiskar.. dessutom gäller inte den där reglen 1 liter /cm fisk! urgammal och stämemr INTE

                  Kommentar

                  • Raven
                    • February 2005
                    • 15385

                    #24
                    Tikkatikkatini, vad som funkar är långt ifrån vad som är etisk försvarbart.

                    det du har skulle jag kalla överbefolkat.

                    hur skulle du själv tycka att bli intryckt i en garderob på 1x1x2 meter och få leva där resten av livet ?
                    du skulle ha ett djävulskt liv men sålänge du får mat å vatten så lever du och då funkar det ju.......
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

                    Kommentar

                    • Opus
                      • January 2006
                      • 1014

                      #25
                      ...och i din egen avföring, dessutom.
                      Vescere bracis meis!

                      Kommentar

                      • Raven
                        • February 2005
                        • 15385

                        #26
                        jomen de gör ju fiskar vilketsom :\ men blir ju värre i akvarie.
                        därför är de ju viktigt med bra biologisk rening så ammonium/ammoniak/nitrit hålls på låga nivåer.
                        nitrat är inte lika jävligt ohc kan hållas under kontroll med både växter och vattenbyten.
                        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                        Faktatråd Om AkvarieVatten
                        Växtakvaristernas Paradis

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #27
                          Ursprungligen postat av Tikkatikkatini
                          Jag fattar inte varför man ska ha så hiiiimla stort akvarie till EN slöjstjärt ett guppy par och ett molly par??
                          Jag ahr 100 liter och ahr sex slöjstjärtar i det, fyra ancistrus, tre neonisar och 8 sorgmantlar inneboende.. och det funkar SUPER!
                          Så varför ha så himla stort till så liiiite fiskar.. dessutom gäller inte den där reglen 1 liter /cm fisk! urgammal och stämemr INTE
                          Du har nog fått detta med utrymme om bakfoten. Det handlar inte om att fiskarna ska få plats i ett akvarium. Det finns mycket annat än fiskens storlek som man ska ta hänsyn till. Olika arter har ju olika behov på miljö och utrymme. Så även om en slöjtjärt inte har sällskap av en massa andra fiskar har h*n ändå behov av ett visst utrymme.

                          Sen tror jag inte heller att ett akvarium kan vara så hiiiimla stort, utan akvarier är i stort sett alltid väldigt små jämfört med hur mycket utrymme fiskarna i det vilda brukar ha. Visserligen tror jag att fiskar kan trivas och få bra liv i ett akvarium, men inte hur litet som helst.

                          Det må vara så att reglen om 1 liter vatten per cm fisk är urgammal. Men det är isf din syn på fiskars behov också. Att h*n får plats i ett akvarium och får mat varje dag är inte en fisks enda behov.
                          Senast redigerad av batski; 11 April 2006, 17:23.
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • Tikkatikkatini
                            • February 2006
                            • 181

                            #28
                            åki.. här blev man totalt idiotförklarad.. sorgmantlarna försvinner nästa helg för då ska min pojkvän ta med dom hem till sitt akvarie.. och det är ÖVERBEFOLKAT om nåt! honom bör ni ta ett allvarligt snack med i så fall.. han ahr två praktboitor, två ancisctrus, sju platy, fem black molly, 8 neontetror och nu 8 sorgmantlar i ett 54liters! Fast han har ju ingen sida här.
                            så närde försvinner så har jag abra sex slöjj. och fyra malar i mitt.. å tre neontetror då..
                            Senast redigerad av Tikkatikkatini; 11 April 2006, 18:56.

                            Kommentar

                            • Raven
                              • February 2005
                              • 15385

                              #29
                              nepntetror är stimfiskar och ska va fler än 3st
                              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                              Faktatråd Om AkvarieVatten
                              Växtakvaristernas Paradis

                              Kommentar

                              • Tikkatikkatini
                                • February 2006
                                • 181

                                #30
                                jag vet att de ska va fler.. hade 14 st för några veckor sen.. men antagligen var de lite för små så slöjstjärtarna har ätit upp dom..
                                väntar tills de i akvarie affärn blivit lite större så jag inte köper fiskar som blir uppätna på en gång..

                                Kommentar

                                Arbetssätt...