Skötsel av yngelkar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alicia
    • February 2006
    • 60

    Skötsel av yngelkar?

    Jag har i dagarna fått två kullar guppyyngel, som jag har i två lådor på vardera 25 liter. Jag har satt växterna i krukor och har inget grus i botten för att det ska vara lättare att göra rent. Jag har läst att de små ska matas flera gånger per dag när de är i den här storleken. Men det innebär ju att foderresterna smutsar ner karet. - Det ligger varje dag foder på bottnen, och jag är orolig att det kommer att förorena vattnet, så jag vill helst ta bort allt bottenskräp varje dag. Men hur gör jag med ynglen? Det är svårt att slammsuga med så små yngel. Ska jag flytta dem när jag behöver göra rent? Och blir inte ynglen hemskt stressade då?
    I akvariebutiken sa killen att en del odlare matar ordentligt, och så tömmer de vattnet varje dag och suger upp allt som ligger på bottnen för att det inte ska hinna ruttna. Är det korrekt att göra så? Då får ju ynglen 100%iga vatten byten varje dag, tål de det? Hur lång tid tar det för mat att ruttna? Ruttnar det så snabbt att man måste tömma karet varje dag?
    110 liters Juwel, svenskodlade guppies
    5 kg kattflicka
  • lunar
    • July 2005
    • 427

    #2
    Du får mata mindre så att de äter upp allt innan det hinner hamna på botten, och så farlgit är det nog inte om det ligger där mer än 1 dag på botten för de måste väl hitta en del av maten där tillslut.
    Matade mina yngel 2ggr om dagen och nu har de vuxit till sig rejält.
    - 165L Low-tech.
    - 250L Low-tech Sällskapsakvarium.
    - 222L Ciklidakvarium.
    Min Akvarium Blog - Senaste projekt "Bakgrundsbygge i frigolit"

    Kommentar

    • Birgitta W
      • October 2005
      • 2764

      #3
      Snäckor är bra rengörare. Dom äter överbliven mat. Har du några såna i karet så kanske du inte behöver göra rent varje dag i alla fall.
      Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

      Min zoon :
      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

      Kommentar

      • svea
        • February 2005
        • 2476

        #4
        Kolla på den här sidan, de har en fiffig suggrej som inte är så dyr och inte så starkt sug i. Den funkar bra i små yngelakvarier, tycker jag.
        Akita slamhävert heter den.

        Senast redigerad av svea; 08 April 2006, 10:52.

        Mina bilder
        Min zoon

        Kommentar

        • Lena123
          • January 2006
          • 336

          #5
          Jag skaffade små Amanoräkor till mitt yngelkar, dom hjälpte till att äta upp en del rester på botten. Slamsög kanske varannan dag med en liten slamsug. Hade ett plastlock och föste undan ynglen så dom inte skulle sugas med. Funkade riktigt bra.
          Bytte ca 30 % vatten. hade ett litet hörnfilter med nylonstrumpa runt.

          Kommentar

          • Alicia
            • February 2006
            • 60

            #6
            Tusen tack för alla goda råd! Jag låg och grunnade i natt och kom på att jag behöver en liten slamhävert...det skulle lösa en stor del av problemet. - Och så tittar jag in här idag och får tips om Akita slamhävert! Den ska jag bums beställa! Jag ska också åka och titta på snäckorna ni berättade om!
            110 liters Juwel, svenskodlade guppies
            5 kg kattflicka

            Kommentar

            • svea
              • February 2005
              • 2476

              #7
              Så bra att du gillade mitt förslag.
              Den finns nog i de flesta zoobutiker, då slipper du vänta på leverans.

              Mina bilder
              Min zoon

              Kommentar

              • mayday
                • November 2005
                • 2085

                #8
                varför köpa en

                ta fram o slakta en halvliters pet flaska ... fäst en slang på flaskan som är lagom grov .. själv kör ja med 13mm på en slaktad fanta flaska

                FunkarUBer och blev billigt ... sitter på 10m slang så den får direkt till avloppet.
                ska ja fylla på vatten fäster ja bara änden i kranen o låter petflaskan hjälpa till o lufta vattnet.

                Kan inte bli smidigare
                ______________________________________________

                "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                Kommentar

                • Lena123
                  • January 2006
                  • 336

                  #9
                  Ursprungligen postat av mayday
                  varför köpa en

                  ta fram o slakta en halvliters pet flaska ... fäst en slang på flaskan som är lagom grov .. själv kör ja med 13mm på en slaktad fanta flaska

                  FunkarUBer och blev billigt ... sitter på 10m slang så den får direkt till avloppet.
                  ska ja fylla på vatten fäster ja bara änden i kranen o låter petflaskan hjälpa till o lufta vattnet.

                  Kan inte bli smidigare
                  Rekomenderar inte att du tar den direkt till avloppet när du ska städa i ett yngelakvarium..... lättare att ta upp ev yngel ur en hink.

                  Kommentar

                  • PeterP
                    • January 2003
                    • 30

                    #10
                    Ursprungligen postat av Lena123
                    Jag skaffade små Amanoräkor till mitt yngelkar, dom hjälpte till att äta upp en del rester på botten. Slamsög kanske varannan dag med en liten slamsug. Hade ett plastlock och föste undan ynglen så dom inte skulle sugas med. Funkade riktigt bra.
                    Bytte ca 30 % vatten. hade ett litet hörnfilter med nylonstrumpa runt.
                    smart att ha en räka som käker det som blir över... Men riskerar man inte att räkan äter upp lite yngel?

                    MVH Peter

                    Kommentar

                    • Lena123
                      • January 2006
                      • 336

                      #11
                      Ursprungligen postat av PeterP
                      smart att ha en räka som käker det som blir över... Men riskerar man inte att räkan äter upp lite yngel?

                      MVH Peter
                      Mina räkor var ca 1,5 cm när jag köpte dom. Var inte ett dugg intresserade av ynglen.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...