Typhlonectes natans...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oceankitten
    • February 2006
    • 1

    Typhlonectes natans...

    För några dagar sedan inhandlade jag en lustig liten "gummiål" (Typhlonectes natans). Efter att ha släppt i nykomlingen i akvariet satt jag mig och forskade lite om den och upptäckte till min förvåning att den inte alls är en ål utan en amfibie. Nu är jag lite orolig för den för den äter inte och har inte gjort det sedan jag inhandlade den för fyra dagar sedan. Djuraffären säger att den äter mygglarver "och allt annat" och hävdar fortfaranda att den är en ål De är alltså inte mycket till hjälp. Så... Är det någon som vet vad jag skall ge den? Den är inte särskilt stor ännu (ca 20cm)

    Tacksam för all hjälp!
  • SeanChai
    • May 2005
    • 498

    #2
    ...den kanske vantrivs och därför den inte äter. se till att den hinner till maten innan annan fisk äter upp allt. vi handmatar våran för att andra fiskar inte ska äta upp allt. om du vill ha mycket fett i vattnet - eer... - så kan du testa med ost, våran älskar det (ja vi testade typ allt i början för att få den att äta) men nu för tiden handmatar vi den med skalade räkor, det verkar vara till stor belåtenhet.

    // SeanChai
    Min Zon

    Kommentar

    • SeanChai
      • May 2005
      • 498

      #3
      ...glömde...efter vi köpt våran så åt den inget på längre perioder än din så det ska nog inte vara något problem så länge du får den till att äta någon gång =) det gäller bara att hitta vad den vill ha.

      där jag köpte min sa dom att den skulle ha flingfoder som alla andra fiskar...det är den inte det minsta intresserad av, det är som om den inte ens känner någon lukt från flingorna.

      ps. nej vi matar inte våra fiskar med enbart flingfoder.

      // SeanChai
      Min Zon

      Kommentar

      • fabiaRS
        • November 2005
        • 193

        #4
        jag matade mina 2 fullvuxna med tigerräkor... alltså rätt stora räkor... men dom åt inte så ofta 1-2grr i veckan kan jag sånt.. sen så åt dom även algtabletter å sånt..dock såg jag dom nästan aldrig äta då dom mest åt på nätterna när det var tyst å lungt hemma

        Kommentar

        • Joubert
          • June 2007
          • 108

          #5
          Har en Gummiål i mitt akvarium med, jag matar honom med vanliga osaltade räkor s om den är väldigt nöjd med, den äter väl 5-6 stycken ibland fler, fast det är inte så ofta den äter, brukar ge den när han kommer fram sen är han inte framme på en vecka förutom när han ska ta luft.


          Han gillar också att förstöra för mina andra fiskar genom att äta upp deras ägg, så typiskt just när äggen nästan ska kläckas kommer han och äter upp dem...
          // Kent 500 L Malawi 180 L Malawi uppväxt +en rad andra yngel och uppväxtakvarium

          Kommentar

          Arbetssätt...