Fiskar per liter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Färsk och trollbunden
    • March 2006
    • 14

    Fiskar per liter?

    Jag har letat runt bland olika ciklider här och ser att många kräver ganska stor plats. Min fråga är dock om det i artbeskrivningen står att en viss fisk vill ha 160l och jag har ett 400l så kan jag bara ha tre st av denna sort max och inget mer?? verkar lite konstigt är det så?
    Mvh // JOhan
    (400l Juwel)
  • Drabant
    • March 2006
    • 26

    #2
    Nejdå, det är så mycket som du behöver för att arten ska må bra, men en enskild fisk behöver inte det utrymmet.

    Kommentar

    • Thomas&Anna
      • January 2006
      • 1030

      #3
      Man brukar säga 1cm/1l fisk man får tänka på att dom växer så man får kolla hur stora dom blir,vissa fiskar växer fort och blir väldigt stora.Det finns ett antal inägg här på forumet om detta det är bara att söka bland inläggen.
      Thomas & Anna

      www.annaothomas.com

      Kommentar

      • mmm
        • June 2004
        • 901

        #4
        Det utrymme som står i artbeskrivningen är ett miniutrymme för att hålla den fiskarten och inte utrymmet för en fisk. Sen säger man ofta 1 cm fisk/1 liter vatten, det är då vuxen storlek man brukar mena. Detta är ett ganska grovt mått, och det finns mycket annat att ta hänsyn till, t.ex. hur mycket de smutsar ner, hur mycket det rör sig, hur aggressiva/revirhävdande de är, vilket sällskap de har osv.

        För de flesta ciklider så är nog måttet 1 cm/1 liter i minsta laget... Ett par exempel:
        Till diskus rekommenderas 50 liter/fisk och en diskus blir ju inte 50 cm stor.
        Blå ciklid t.ex. blir 20 cm stor, men jag skulle inte placera 10 fullvuxna blå ciklider i ett 200 liters kar.

        /Mattias
        /Mattias

        Kommentar

        • Färsk och trollbunden
          • March 2006
          • 14

          #5
          MEn om jag skulle sattsa på dvärgciklider hur många kan jag då hålla i mitt 400l? Funderar då på Fjäril/Röd dvärg och Palett-ciklider. Har oxå 2st pleco som jag vill ha kvar, dessutom kanske skaffa mig en till liknande pleco.

          Mvh // Johan
          Mvh // JOhan
          (400l Juwel)

          Kommentar

          • mmm
            • June 2004
            • 901

            #6
            Jag tycker 3 sorter kan vara lagom. 2 eller kanske 3 par med fjärilsciklid, 1+3 eller 2+2 med någon Apistogramma (beroende på om du väljer en harem- eller parbildande sort) och 2 par palettciklider. Om det nu är de fiskarna du vill ha. Annars om du tycker att det räcker med 2 sorter så kan du ju ha lite fler av dem...
            /Mattias

            Kommentar

            • Färsk och trollbunden
              • March 2006
              • 14

              #7
              Tackar för svaret mmm. Kan jag även hålla Gurami med dessa då dom tydligen ska hålla till uppe i akvariet? Läste även att Fjärilar vill ha lite dämpad belysning och Gurami vill ha flytväxter. Måste ju vara perfekt att dämpa ljuset med flytväxter så borde alla bli glada???
              Mvh // JOhan
              (400l Juwel)

              Kommentar

              • mmm
                • June 2004
                • 901

                #8
                De flesta dvärgciklider trivs nog med dämpad belysning, så flytväxter är nog jättebra. Enda nackdelen är ju att de tar bort ljus från övriga växter på botten.

                I ett så stort akvariet går det nog bra med guramis tillsammans med dvärgarna. Enda nackdelen är ju att guramisarna vill ha det lugnt och dvärgcikliderna är ju inte alltid lugna då de vaktar revir. Men får guramisarna ha övre delen för sig själva så tror jag det ska gå bra.

                /Mattias
                /Mattias

                Kommentar

                • Färsk och trollbunden
                  • March 2006
                  • 14

                  #9
                  Jag ska prova denna variant har jag beslutat. Hittade några VF Fjärilsciklider som jag ska köpa. Samma butik hade även röd dvärg och palett. Men jag är lite osäker på vilken typ av Gurami jag ska välja men jag kanske lugnar mig och ser hur livet i burken artar sig. Btggde en sån stjärnhimmel som fanns här på sidan då Fjärilarna inte gillade när allt ljus slogs av på en gång. Hoppas att detta ger önskad effekt.
                  Flytväxter var jag tvungen att beställa men jag tänkte börja med ett litet antal för att dom andra växterna ska få sitt ljus.
                  Hoppas det blir som jag önskar...
                  Mvh // JOhan
                  (400l Juwel)

                  Kommentar

                  • mmm
                    • June 2004
                    • 901

                    #10
                    Låter bra, kul också att du hittade vf fjärilar. Det skulle jag också ha valt.
                    Lycka till!
                    /Mattias

                    Kommentar

                    • Färsk och trollbunden
                      • March 2006
                      • 14

                      #11
                      Jo det känns bra. När jag var där och tittade tog jag med mig en hona hem till min ensamma hane. Men det verkar inte vara någon kemi mellan dom så jag tar resten oxå, så kanske det blir fart på honom
                      Mvh // JOhan
                      (400l Juwel)

                      Kommentar

                      Arbetssätt...