Bajs på botten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mayday
    • November 2005
    • 2085

    #16
    fins flertal fiskar som äter "Bajs" paletter är rätt duktiga på det

    dock så bajsar dom också ut det så det förvinner ju aldrig utan du måste slamsuga lite ibland ...
    ______________________________________________

    "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

    Kommentar

    • sunkan aspidoras
      • June 2005
      • 925

      #17
      det går aldrig att komma ifrån att all skit kommer synas på ljus sandbotten och man har ju sällan lust att hålla på att slamsuga i tid och otid så mitt tips är att plantera lite gräs och övriga växter, skiten har en tendens att samlas vid växterna och då blir inte skiten lika iögonfallande!

      Kommentar

      • andreassofus
        • November 2005
        • 5643

        #18
        Ursprungligen postat av mayday
        fins flertal fiskar som äter "Bajs" paletter är rätt duktiga på det

        dock så bajsar dom också ut det så det förvinner ju aldrig utan du måste slamsuga lite ibland ...

        är du säker på att dom fiskarna du nämde äter avföring??
        Mvh Andreas
        min zoon
        msn adress

        Kommentar

        • smurfmats
          • February 2003
          • 3538

          #19
          Ursprungligen postat av mayday
          fins flertal fiskar som äter "Bajs" paletter är rätt duktiga på det

          dock så bajsar dom också ut det så det förvinner ju aldrig utan du måste slamsuga lite ibland ...
          är också osäker på detta? äter paletter avföring? o vad finns det mer för fiskar som äter upp avföring?
          tråden om fjärilars lek!

          Kommentar

          • andreassofus
            • November 2005
            • 5643

            #20
            ingen som vet om paletter äter avföring?
            Mvh Andreas
            min zoon
            msn adress

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #21
              aldrig läst att dom skulle göra det men även om dom nu skulle så kommer de ju ut igen.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • tetra 1
                • July 2005
                • 1225

                #22
                Det finns väl inge näring i avföring?

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #23
                  beror på djur till djur och mattillgång.

                  finns ju djur som lever enbart på skit från lejon, dom har ineffektiv matsmältning.

                  en platy som får rikligt med mat hinner inte heller smälta allt utan en del går rätt igenom.

                  sen finns ju dyngbaggar också,
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • plorozen
                    • January 2004
                    • 531

                    #24
                    paletter silar sand och äter bottenslam, men jag har fått intrycket av att de undviker att äta bajs.

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #25
                      Ursprungligen postat av Marija
                      Har mätt nitirithalten nu och den är toppen. Men fiskarna simmar vid ytan och vill ha luft. I affären tipsade mig om att ta sughäverten och sen göra ett vattenbyte och se om jag behövde göra ett igen på måndag.
                      Det kan vara ammoniak. Det får man innan man får nitrat och det är mycket giftigt. Om fiskarna fortfarande försöker andas luft får du göta ett stooort vattenbyte (ca 75%). Tillsätter du bakteriekultur?

                      Sera har även en produkt för såna akuta situationer som heter Toxivec.

                      Lycka till!
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • morphriz
                        • October 2005
                        • 875

                        #26
                        Ursprungligen postat av tetra 1
                        Det finns väl inge näring i avföring?
                        Ujuj! Finns MASSOR med näring i avförning. Det är när denna näring bryts ner som det bildas oorganiskt kväve som ammonium. Det finns säker fiskar som äter bajs men det är nog bättre med sniglar. Flera arter äter allt de hittar, min ampulllatria grävde runt och åt klegg på botten när han tröttnade på sina "alg" varv. Jag tror dock att små sniglar har större benägenhet än stora, baserat på iaktagelser av stora sniglars ätvanor, att äta bajs. Sen kanske det går att ha maskar som äter upp det men det vet jag ingen som har gjort. Tubifex vill ju gärna bo i avloppsslam i naturen så de kanske skulle trivas om skithögarna blev tillräckligt stora
                        --
                        #define QUESTION ((bb) || !(bb))
                        - Shakespeare.

                        Kommentar

                        • Raven
                          • February 2005
                          • 15385

                          #27
                          hahaha trevligt ämne som diskuteras glad att jainte äter

                          skämt osidå
                          jojo men även om en snäcka nu äter skiten så kommer ju de ut igen och frågan är då hur mycket har mängden reducerats ?
                          tror inte det är såmycke så att man i praktiken får en förbättring.
                          möjligheten finns ju dock att skiten förflyttas till ett mer angenämt ställe.
                          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                          Faktatråd Om AkvarieVatten
                          Växtakvaristernas Paradis

                          Kommentar

                          • morphriz
                            • October 2005
                            • 875

                            #28
                            Ursprungligen postat av Raven
                            jojo men även om en snäcka nu äter skiten så kommer ju de ut igen och frågan är då hur mycket har mängden reducerats ?
                            Varje gång mat/bajs, tolka dessa som samma sak för nu, går igenom en organisms matspjälkningssytem minskar innehållet av näring. Det finns alltid lite kvar som något djur längre ner i kedjan kan tillgodogöra sig men det blir mindre. Det binds upp i vävnader och konverteras till rörelse osv, osv...

                            Ursprungligen postat av Raven
                            tror inte det är såmycke så att man i praktiken får en förbättring.
                            möjligheten finns ju dock att skiten förflyttas till ett mer angenämt ställe.
                            Jag vet inte om själva bajsvolymen minskar. Det kanske den inte gör, jag tror att även den minskar markant. Däremot minskar den biologiska lasten på filter. Det är bättre att större djur äter bajset fler ggr, och absorberar närning ur maten/bajset, innan de lämnar över det till bakterier. Då finns det mindre kvar att konvertera till oorganiskt kväve. Vilket medför i slutändan mindre nitrat i vatten.

                            Jag håller på att plandera mit saltvattenkar och jag ska ha en DSB, Deep Sand Bed. http://www.reefcentral.com/forums/sh...hreadid=803686

                            Där är principen just att göra smådjur till en integral del av "filter" systemet. Samma princip går ju att applicera på sötvatten. Även om det kanske är svårare att realisera en botten som passar och få tag i bra djur.
                            --
                            #define QUESTION ((bb) || !(bb))
                            - Shakespeare.

                            Kommentar

                            • plorozen
                              • January 2004
                              • 531

                              #29
                              batski: snarare så är det nog nitrit, då fiskarna får andningssvårigheter av det.

                              Kommentar

                              • y0da
                                • August 2005
                                • 1697

                                #30
                                Till och med kardinaltetror käkar bajs, så visst finns det fiskar som gör så .
                                Nu vet jag inte hur stort karet i fråga är, men ett stimm med corydoras kan ju av hjälpa det hela lite också. Osäker på att de käkar bajs, men de städar ju botten rätt friskt. Även om de inte äter bajset så ser de ju till att det bökas undan.

                                Annars så kan du göra lite sluttning i karet så att skiten hamnar på ett ställe, då blir det ju smidigare att suga upp det. Åtminstone det som blir "estetiskt fult" går ju enkelt att städa undan då.
                                http://www.y0da.se

                                540L SA

                                Kommentar

                                Arbetssätt...