Bra Fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aquannie
    • March 2006
    • 3

    Bra Fiskar

    Har ni tips på sammansättningar av vackra och lättskötta fiskar?
    (Så det ser mer imponerande ut än vad det egentligen är...)
    Sen om ni har några andra tips är de välkomna!
  • Opus
    • January 2006
    • 1014

    #2
    Hur stort akvarium?
    Vescere bracis meis!

    Kommentar

    • Pusslet
      • March 2006
      • 44

      #3
      Åhh, det här är jag med intresserad av att läsa!
      Om ni vill tipsa mig med så är det på ca 200 liter...
      Jag får ingen avatar!



      Jättefin! --->

      Kommentar

      • swetrot
        • April 2003
        • 966

        #4
        Vackert, lättskött och jag antar att det gärna får vara livligt.
        Det finns två alternativ som jag ser det:

        1: Levandefödare. Lätta, de leker och förökar sig, de är vackra och håller karet i gång. Du kan ha växter då också. Kan också kombineras med andra mindre fiskar som tetror, rasboror och liknande.

        2: Malawiciklider. Mycket färgglada, ganska tåliga och det går att få lek på dem. Växter tillsammans med Malawi är svårt, men stenar och rötter är också vackert.

        Kommentar

        • Opus
          • January 2006
          • 1014

          #5
          Ursprungligen postat av Pusslet
          Åhh, det här är jag med intresserad av att läsa!
          Om ni vill tipsa mig med så är det på ca 200 liter...
          Jag tycker sniglar är bra alternativ....tihiii
          Vescere bracis meis!

          Kommentar

          • Pusslet
            • March 2006
            • 44

            #6
            Ursprungligen postat av Opus
            Jag tycker sniglar är bra alternativ....tihiii
            Ja jisses - jag skulle troligtvis lyckas med att få Sveriges största (ofrivilliga) snigelakvarium!


            Hu, nu blev jag nervös - vad har jag gett mig in på egentligen?
            Jag får ingen avatar!



            Jättefin! --->

            Kommentar

            • Opus
              • January 2006
              • 1014

              #7
              Sorry Pusslet, jag kunde inte låta bli, jag såg vad du skrev i den andra tråden

              Annars tycker jag att swerot är en mycket klok människa med ett mycket bra råd till ett 200l akvarium När det gäller ciklider är dom inte ondskefulla som du nämnde i den andra tråden utan teritoriala (..eller hur det nu stavas) och trivs helst tillsammans med andra ciklider från samma land och när det gäller afrikanska ciklider samma sjö (Malawi, Victoria eller Tanganyaki)
              Malawiciklider är som Swerot säger, mycket färglada och vackra fiskar, jag brukar säga att det är det närmaste du kommer ett saltvattens akvarium utan att behöva arbeta ihjäl sig (...alla saltvattens fans....det var ett skämt )

              Kolla bara på dom här vackra fiskarna: http://web28976.ta11.talkactive.net/...1088643521.jpg
              Vescere bracis meis!

              Kommentar

              • Pusslet
                • March 2006
                • 44

                #8
                Ursprungligen postat av Opus
                Sorry Pusslet, jag kunde inte låta bli, jag såg vad du skrev i den andra tråden

                Annars tycker jag att swerot är en mycket klok människa med ett mycket bra råd till ett 200l akvarium När det gäller ciklider är dom inte ondskefulla som du nämnde i den andra tråden utan teritoriala (..eller hur det nu stavas) och trivs helst tillsammans med andra ciklider från samma land och när det gäller afrikanska ciklider samma sjö (Malawi, Victoria eller Tanganyaki)
                Malawiciklider är som Swerot säger, mycket färglada och vackra fiskar, jag brukar säga att det är det närmaste du kommer ett saltvattens akvarium utan att behöva arbeta ihjäl sig (...alla saltvattens fans....det var ett skämt )

                Kolla bara på dom här vackra fiskarna: http://web28976.ta11.talkactive.net/...1088643521.jpg
                Förstod att du sett det!

                WAAAAAAAOW vilka fiskar! *hittar hakan nere vid golvet*
                Men om man ska ha så många, stora(?) och så vidare måste man nästan ha ett jättekar?

                Ja, ciklider, såna där trekantiga...hmm...scalarer! och barber har jag hört det om.

                Så MÅSTE jag ha en sån där sugproppsmal som sitter slickat med hela kroppen på rutan, kinesisk sugmal eller vad de nu heter! *håller tummarna för att NÅGON jag vill ha ska fungera*
                Vet du hur det är med dom?
                Jag får ingen avatar!



                Jättefin! --->

                Kommentar

                • Opus
                  • January 2006
                  • 1014

                  #9
                  Många av Malawicikliderna blir inta SÅ stora, så du kan ha dem i akvarier från ca 150l till 250l utan problem. Det är viktigt att inte stoppa i för många i akvariet. När det gäller algätare som malar, kan man ha Pleco mal, dem brukar hålla sig till sitt och normalt brukar inte andra fiskar bry sig om dem, Pleco malar kommer iofs från Syd-amerika men det brukar inte vara nått problem att blanda dem med malawiciklider, det gäller bara hitta rätt Pleco, vissa av dem blir 50cm och det funkar INTE så bra i ett 200l akvarium

                  Guldgul Pleco L200: http://www.timstropicals.com/Photo.a...ish&Page=index Blir inte så stor samt gråögd royal pleco L191: http://www.pleco.de/panaque/l191/bilder_l191.htm

                  Malar kan vara otroligt dyra dock

                  Barber kan bita i fenor på långfenade fiskar, typ slöjstjärt, och betraktas som en aggressiv fisk, har märkt att Tigerbarber blir lugnare i ett lite större stim på 10 - 15 fiskar. Scalare skall man inte ha i för låga akvarier, helst inte under 50cm, scalare är mest aggressiva mot varandra, dem kan också äta mindre fiskar. Man skall INTE blande dessa fiskar med ciklider!
                  Vescere bracis meis!

                  Kommentar

                  • aquannie
                    • March 2006
                    • 3

                    #10
                    128 liters akvarium.

                    Kommentar

                    • smurfmats
                      • February 2003
                      • 3538

                      #11
                      levandefödare som swetrot sa är jättebra fiskar
                      tråden om fjärilars lek!

                      Kommentar

                      • Opus
                        • January 2006
                        • 1014

                        #12
                        Platy och molly fins i många häftiga mönster och färger

                        Annars tycker jag stimfiskar är häftiga som tigerbarb, kilfläcksrasbora och silvertipstetra. Tigerbarb biter fenor på andra fiskar, dock.
                        Vescere bracis meis!

                        Kommentar

                        • arska
                          • February 2006
                          • 120

                          #13
                          Nu är jag nybörjare inom detta med akvarium, men jag vill bara påpeka att purpurhuvudsbarben är en jättekul fisk. De verkar vara snälla mot andra fiskar och de är livliga, speciellt hannarna som uppvaktar honorna allt som oftast.

                          Rätt kul med att hannarna ändrar färg när dom är i lek också.
                          Hemsida
                          Bilder

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #14
                            Ursprungligen postat av Pusslet
                            Så MÅSTE jag ha en sån där sugproppsmal som sitter slickat med hela kroppen på rutan, kinesisk sugmal eller vad de nu heter!
                            Akta dig för kinesiska algätare. De är jättesöta när de är små, men de kan bli 28 cm långa och blir också rätt så aggressiva mot de andra fiskarna. Så jag skulle verkligen inte köpa såna om jag vore du: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=276

                            Läs på om de olika arterna innan du bestämt dig. Dels kommer du att lära dig en del och undvika tråkiga misstag. Och dels kommer du säkert att upptäcka nya arter som du kanske blir intresserad av. Gå till: http://www.zoopet.com/fiskar/index.php och botanisera bland de olika arterna
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • Thomas&Anna
                              • January 2006
                              • 1030

                              #15
                              Jag läste på någon anna tråd här om kinesiska algätare och där pratades om att dom kan suga ut ögonen på andra fiskarna när dom blir större.
                              Thomas & Anna

                              www.annaothomas.com

                              Kommentar

                              Arbetssätt...