Om de inte kommer överens

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Håberget
    • January 2006
    • 41

    Om de inte kommer överens

    Vad gör jag om inte mina fiskar kommer överens? Min kampfisk attackerar mina små stackars nyinköpta korallplays. Är det bara att lämna tillbaka eller lugnar han sig med tiden? Har flyttat honom så länge men så kan jag inte ha det. Tacksam för svar.

    /Fredrik
  • mayday
    • November 2005
    • 2085

    #2
    funkar dom inte ihop så skaffar man ett till akvarium
    Avlivar nån individ
    eller ger bort den

    kan kanske ordna sig med tiden ben är det revir de handlar om kan du möblera om lite i karet
    ______________________________________________

    "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

    Kommentar

    • Håberget
      • January 2006
      • 41

      #3
      Hur vet jag om det handlar om revir? Kampfisken var den första fisken jag skaffade. Har ett 54l akvarium.

      Kommentar

      • mayday
        • November 2005
        • 2085

        #4
        54l? räknas de som akvarie eller saftkaraff

        nästan så du Endast ska ha din kampfisk där

        kanske nån liten L mal
        ______________________________________________

        "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Ursprungligen postat av Håberget
          Hur vet jag om det handlar om revir? Kampfisken var den första fisken jag skaffade. Har ett 54l akvarium.
          Eftersom akvariet inte är så stort så ser han hela akvariet som sitt revir. Konstigt ändå att han går på platiesarna eftersom de inte är revirhävdande och då tycker man att han inte borde bry sig om dem. Mina ciklider bryr sig iaf nästan ingenting om de andra fiskarna som inte är revirhävdande (om inte dessa kommer för nära lekgropen).

          Det kan hända att du måste omplacera kampfisken eller ha bara honom plus 2 honor i akvariet om du inte vill ha mobbning.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • Håberget
            • January 2006
            • 41

            #6
            Ursprungligen postat av mayday
            54l? räknas de som akvarie eller saftkaraff
            Du kan ju behålla dina sarkasmer för dig själv. Är nybörjare, är därför jag frågar i tråden Mitt första akvarium. Det första man gör som nybörjare är inte att gå och köpa sig ett 2000l kar. Man får ju börja någonstans.

            Är tacksam för de som kommer med konstruktiva förslag som kan hjälpa en nybörjare som mig utan att för den delens skull komma med tråkiga kommentarer!

            Kommentar

            • Nils Holmström
              • November 2004
              • 2195

              #7
              Ursprungligen postat av Håberget
              Du kan ju behålla dina sarkasmer för dig själv. Är nybörjare, är därför jag frågar i tråden Mitt första akvarium. Det första man gör som nybörjare är inte att gå och köpa sig ett 2000l kar. Man får ju börja någonstans.

              Är tacksam för de som kommer med konstruktiva förslag som kan hjälpa en nybörjare som mig utan att för den delens skull komma med tråkiga kommentarer!
              Håller med dej, det finns ingen anledning att skaffa stora akvarier det första man gör, man komma ändå byta upp sig senare
              Dessutom kan det vara nog så trevligt med små akvarier.
              222 liter Malawi

              Kommentar

              • Lubbe
                • February 2004
                • 677

                #8
                Håller också med dig, Håberget
                Började själv med ett 54 l kar för 2 år sedan, och det har resulterat i ett 310 l kar för 1 år sedan och nu har jag precis uppgraderar 54 l karet (som först blev ett 40 l kar det 54l karet sprack) till ett 70 l hörn
                Hittills har det alltså blivit 1 nytt kar varje år, vid samma tid :P
                Kan tyvärr inte hjälpa dig med ditt kampfisksproblem.. tycker precis som batski att den inte borde bry sig så mycket om platysarna egentligen.. som sagt kan du testa möblera om lite i karet och som det hjälper, då de måste hitta nya revir..
                Och lycka till med ditt akvarium, för om du fortsätter vara intresserad sp kommer du GARANTERAT snart ha nya och större kar i ditt hem!
                310 l - Sydamerika
                200 l - Asien
                104 l - Asien
                70 l - Sydamerika

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Ursprungligen postat av Håberget
                  Du kan ju behålla dina sarkasmer för dig själv. Är nybörjare, är därför jag frågar i tråden Mitt första akvarium. Det första man gör som nybörjare är inte att gå och köpa sig ett 2000l kar. Man får ju börja någonstans.

                  Är tacksam för de som kommer med konstruktiva förslag som kan hjälpa en nybörjare som mig utan att för den delens skull komma med tråkiga kommentarer!
                  Jag håller med om att det är både tråkigt och onödigt med såna kommentarer. Men ett vanligt nybörjarfel är just att tro att det är bäst att börja med ett litet akvarium. Små akvarier är faktiskt mycket mer svårskötta än stora och de innebär ofta mer problem. Därför borde man som nybörjare faktiskt satsa på ett akvarium på minst 100 liter.
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • Håberget
                    • January 2006
                    • 41

                    #10
                    Nu har jag möblerat lite och det verkar som min kampfisk har lugnat sig lite. Hoppas det håller i dag för annars får jag komma på någon annan lösning. Anledningen till mitt "lilla" kar är att jag i min studentlya inte har plats till något jättestort samt min ekonomi sätte en prisgräns vid inköpet. Har förhoppningvis ett lite större på G närmare våren. Tack för bra svar.

                    Kommentar

                    • sunkan aspidoras
                      • June 2005
                      • 925

                      #11
                      Ursprungligen postat av Håberget
                      Nu har jag möblerat lite och det verkar som min kampfisk har lugnat sig lite. Hoppas det håller i dag för annars får jag komma på någon annan lösning. Anledningen till mitt "lilla" kar är att jag i min studentlya inte har plats till något jättestort samt min ekonomi sätte en prisgräns vid inköpet. Har förhoppningvis ett lite större på G närmare våren. Tack för bra svar.
                      Den lugnar ner sig när du möblerar om MEN jag lovar dig att snart känner han sig hemma igen och kommer fortsätta med sina utfall mot dem anndra fiskarna... been there done that!! jag lämnade tillbaka kampfisken till affären ( fick dock inga pengar)

                      Kommentar

                      • Fly
                        • January 2006
                        • 88

                        #12
                        Jag har också haft problem med en kampfiskhane, han såg ALLA andra fiskar som hanar, blåste upp sig o hade sig. Fick lämna tillbaka honom .

                        *håller m Håberget om sarkasmerna - stolt över min egen "saftkaraff"!*

                        Kommentar

                        • Håberget
                          • January 2006
                          • 41

                          #13
                          Nu blåser kamphanen bara upp sig när korallplatyna kommer för nära honom. Mina platy har gjort sig hemmastada och är inte skygga längre. Men nu har jag upptäckt att de retar kamphanen! De simmar efter honom och väntar tills han blir sur och blåser upp sig. Då sticker de fort som bara den därifrån, de är rätt kvicka. Jag får vänta och se hur det hela ter sig.

                          Kommentar

                          • Legisten
                            • January 2006
                            • 115

                            #14
                            du kommer nog få hitta en lösning snart på det hela.Jag tror inte att han kommer lugna ner sig.
                            Om jag var du så skulle jag skaffa ett till litet kar(typ plast terrarium) och ha han där ist.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...