Gibbiceps i 54L?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TacoBelle
    • December 2005
    • 66

    Gibbiceps i 54L?

    Jag var idag i djuraffären och bytte mina ampullariasnäckor mot vad jag trodde var en liten algätande mal. Jag skulle egentligen ha räkor men deras räkor var så pyttesmå att man knappt kunde se dom, mitt andra val var otocinclus, men dom var också så små att mina klogrodor hade ätit upp dom i ett naffs.
    Så jag frågade han som jobbade där vad han rekommenderade och jag köpte det han sa passade till mitt 54L. Nu när jag kom hem läste jag på zoopet om malen och det var ju helt fel! Nämligen en gibbiceps *mutter*
    Det är frustrerande när man inte kan så mycket och hoppas att man kan lita på zoobutikspersonalen.

    Så jag undrar, kan en gibbiceps (segelfenspleco) på ca 5 cm leva och må bra i ett 54L ett tag? Hur länge då?
    Vad ska jag ge den att äta?
    Äter gibbiceps på växter?

    Jag har förstått efter att jag läst här att dom behöver mycket plats, växer fort och skiter mycket.
    Finns det öht någon algätare som inte är så känslig som jag kan ha i mitt 54L?
  • qenzo
    • February 2005
    • 1747

    #2
    ancistrus kan du ju ha... din L165 bör du omplacera direkt!
    Ja den äter växter, och dynger mkt.
    Mata den så länge med tabletter för malar (vegetabiliskt tillskott) sedan gillar de räkor, ärtor etc.
    Men som sagt... du kommer inte att kunna ha den kvar länge alls.
    Hade jag suttit i din sits hade jag omedelbart lämnat tillbaka den till affären och KRÄVT pengar/ny fisk.
    Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

    Kommentar

    • qenzo
      • February 2005
      • 1747

      #3
      Tillägg... Över lag är det väl inte så många malar alls som är vidare bra på alger.
      De flesta som öht äter alger, jobbar bra som små men lägger av när det blivit större. Även ancistrus.
      Mina L165 äter inga alger alls... men den kanske är bortskämd med
      Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Ursprungligen postat av qenzo
        ancistrus kan du ju ha... din L165 bör du omplacera direkt!
        Ja den äter växter, och dynger mkt.
        Mata den så länge med tabletter för malar (vegetabiliskt tillskott) sedan gillar de räkor, ärtor etc.
        Men som sagt... du kommer inte att kunna ha den kvar länge alls.
        Hade jag suttit i din sits hade jag omedelbart lämnat tillbaka den till affären och KRÄVT pengar/ny fisk.
        Men qenzo, vad är det du säger? En ancistrus i ett 54 liters akvarium? De nlir ju över 10 cm och behöver minst mer än dubbelt så mycket vatten.

        Ja TacoBelle, tyvärr så kan man inte lita på vad de säger i akvariebutiker. De vill bara sälja verkar det som

        Det finns vad jag vet inga riktigt små algätande malar, utom kanske pygmé-otocinclus, som dock är på tok för känsliga. Det jag rekommenderar är faktiskt räkor (u kan försöka hitta några som är större) eller snäckor (i fall ditt pH inte ligger under 7).

        Men gibbicepsen kommer tyvärr inte att trivas i ditt akvarium. Jag tycker precis som qenzo att du ska lämna tillbaka den till affären och påpeka för dem att de faktiskt blir hela 50 cm och behöver minst 550 liter!!!!!!!!!!!!

        Lycka till!
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • qenzo
          • February 2005
          • 1747

          #5
          Ursprungligen postat av batski
          Men qenzo, vad är det du säger? En ancistrus i ett 54 liters akvarium? De nlir ju över 10 cm och behöver minst mer än dubbelt så mycket vatten.

          Ja TacoBelle, tyvärr så kan man inte lita på vad de säger i akvariebutiker. De vill bara sälja verkar det som

          Det finns vad jag vet inga riktigt små algätande malar, utom kanske pygmé-otocinclus, som dock är på tok för känsliga. Det jag rekommenderar är faktiskt räkor (u kan försöka hitta några som är större) eller snäckor (i fall ditt pH inte ligger under 7).

          Men gibbicepsen kommer tyvärr inte att trivas i ditt akvarium. Jag tycker precis som qenzo att du ska lämna tillbaka den till affären och påpeka för dem att de faktiskt blir hela 50 cm och behöver minst 550 liter!!!!!!!!!!!!

          Lycka till!
          F'låt...fick liksom för mig att det gick fint eftersom MÅNGA verkar hålla dom i 60 l kar *smäll på fingrarna*
          Tar genast tillbaka det jag sa
          Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #6
            Ursprungligen postat av qenzo
            F'låt...fick liksom för mig att det gick fint eftersom MÅNGA verkar hålla dom i 60 l kar *smäll på fingrarna*
            Tar genast tillbaka det jag sa
            Ja tyvärr! Ancistrusar, kampfiskar och guldfiskar lär höra till de arterna som får leva trängast i våra akvarier

            Men du är så klart förlåten
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • qenzo
              • February 2005
              • 1747

              #7
              Ursprungligen postat av batski
              Ja tyvärr! Ancistrusar, kampfiskar och guldfiskar lär höra till de arterna som får leva trängast i våra akvarier

              Men du är så klart förlåten
              Taaack.... hehehe
              Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

              Kommentar

              Arbetssätt...