Hur får jag bort brunalgerna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TacoBelle
    • December 2005
    • 66

    Hur får jag bort brunalgerna?

    Mitt akvarium har nu stått igång i 5 veckor och jag känner bara blä! Jag har sökt och läst här några dagar och tror att jag fått brunalger. Men jag förstår inte hur jag ska få bort dom?
    Växterna är alldeles brunfläckiga och det ser för tråkigt ut.
    Jag har två ampullariasnäckor som ska bort för dom bara trasar sönder växterna. Kan jag köpa någon mal som äter brunalger och även andra alger. Jag tänker på Dvärg eller guldotocinclus, passar den i 54L, tillsammans med två klogrodor?

    Vad kan jag mer göra för att få bort brunalgerna? Tillsätta mer nitrivec? Mer eller mindre ljus? Mata mindre? Byta mer vatten? (jag byter ca 30% en gång i veckan) Är det kört för dom växter som blivit bruna eller kommer dom att kunna hämta sig?
  • Rainbowalker
    • November 2005
    • 367

    #2
    Jag hade brun/rostbruna alger..dom försvann efter jag hade mitt akvarium mörklagdt i 4 dagar, men kommer nu sakta tillbaka när jag har tänt igen..
    Rainbowalker
    "It is nice to be important but it's more important to be nice"

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Det låter som kicelalger som är vanliga i nystartade akvarier. Jag jag inte minns fel så gillar de även dämpad belysning. De brukar dock försvinna efter ett tag.

      Att ampullariasnäckorna skulle trasa sönder växterna finner jag ganska märkligt. De lever ju på döda växtdelar, foderrester och alger... Är du säker på att det inte är så att växterna mår dåligt pga av näringsbrist?

      Otocinclus är bra algätare men är även väldigt känsliga fiskar. Algätande räkor är nog effektivare och trivs även i små akvarier.

      Nitrivec är en bakteriekultur och har ingen effekt på algerna. Vad har du för växter och vad har du för belysning? Mina kiselalgerna försvann ganska tidigt och jag tror inte du behöver oroa dig. Ett litet gäng räkor borde fixa det.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • sussia
        • January 2006
        • 273

        #4
        brunalger brukar forsvinna av sig sjalvt nar akvariet kommer till slutet av cyklingen...
        Break on through to the other side.....

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Visst försvinner det med tiden, men man vill ju att det skall vara snyggt under tiden. Ancistrus är väldigt glada i brunalger, brukar länsa karet på ett par dagar.
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • TacoBelle
            • December 2005
            • 66

            #6
            Ursprungligen postat av batski
            Det låter som kicelalger som är vanliga i nystartade akvarier. Jag jag inte minns fel så gillar de även dämpad belysning. De brukar dock försvinna efter ett tag.

            Att ampullariasnäckorna skulle trasa sönder växterna finner jag ganska märkligt. De lever ju på döda växtdelar, foderrester och alger... Är du säker på att det inte är så att växterna mår dåligt pga av näringsbrist?

            Otocinclus är bra algätare men är även väldigt känsliga fiskar. Algätande räkor är nog effektivare och trivs även i små akvarier.

            Nitrivec är en bakteriekultur och har ingen effekt på algerna. Vad har du för växter och vad har du för belysning? Mina kiselalgerna försvann ganska tidigt och jag tror inte du behöver oroa dig. Ett litet gäng räkor borde fixa det.
            Tack för ditt svar! Ja det är märkligt med snäckorna. Jag trodde inte heller att det var dom som trasar sönder växterna men det är det. Jag ser hur dom äter och flisar sönder. Jag ger dom även ärtor och gurka.
            Växterna ger jag florena så dom borde vara nöjda.
            Räkor verkar vara kul, ska se om det finns sånna i djurbutiken här.

            Pinsamt nog kan jag inte svara på vad mina växter heter eller vad det är för ljus till mitt kar. Det är ett lysrör. Jag har 4 eller 5 olika sorters växter. Dvärgsvärdplanta tror jag, nån liten krullig buske, några som är långa tunna blad och något annat

            Kommentar

            • TacoBelle
              • December 2005
              • 66

              #7
              Ursprungligen postat av Tropfrog
              Visst försvinner det med tiden, men man vill ju att det skall vara snyggt under tiden. Ancistrus är väldigt glada i brunalger, brukar länsa karet på ett par dagar.
              MVH
              Magnus
              Javisst man vill ju att det ska se fint ut! Men blir inte ancistrus väldigt stora? Är dom itne för stora för mitt lilla kar?

              Kommentar

              • sussia
                • January 2006
                • 273

                #8
                Ursprungligen postat av TacoBelle
                Javisst man vill ju att det ska se fint ut! Men blir inte ancistrus väldigt stora? Är dom itne för stora för mitt lilla kar?
                jo det ar de..
                men varfor inte ta batskis rad om rakor..
                haller med han om att otos ar kansliga... blir valdigt latt stressade och dor vid flytt.. =(
                Break on through to the other side.....

                Kommentar

                • Andersson_246
                  • January 2006
                  • 2

                  #9
                  det är nog bara kiselalger dom försvinner efter ett tag det blev samma i mitt akvarium men nu är det hur fint som helst

                  Kommentar

                  • TacoBelle
                    • December 2005
                    • 66

                    #10
                    Ursprungligen postat av sussia
                    jo det ar de..
                    men varfor inte ta batskis rad om rakor..
                    haller med han om att otos ar kansliga... blir valdigt latt stressade och dor vid flytt.. =(
                    Men kan en räka verkligen äta mycket alger?

                    Det är ju liksom...ja...en räka

                    Kommentar

                    • sussia
                      • January 2006
                      • 273

                      #11
                      jag ar inte sa hemma pa rakor, men du kan sakert ha fler an en.. du kan ju prova otos, men som sagt de ar kansliga och dor latt villket aldrig ar roligt.. :/
                      Break on through to the other side.....

                      Kommentar

                      • Fruns akvarium
                        • December 2005
                        • 7

                        #12
                        Jag hade samma problem med vårt nya 120 liters. Fick rådet att köpa ett par ancistrus. Sagt och gjort, köpte två små svarta med små gula prickar, vet inte vilken sort. De lär inte bli större än ca 5cm, även om de arter som finns beskriva här verkar bli större.

                        Hur som helst gjorde de jobbet på ett par dagar. Helt rent. Det är så man undrar vad de skall leva på nu? :-)

                        Kommentar

                        • TacoBelle
                          • December 2005
                          • 66

                          #13
                          Ursprungligen postat av Fruns akvarium
                          Jag hade samma problem med vårt nya 120 liters. Fick rådet att köpa ett par ancistrus. Sagt och gjort, köpte två små svarta med små gula prickar, vet inte vilken sort. De lär inte bli större än ca 5cm, även om de arter som finns beskriva här verkar bli större.

                          Hur som helst gjorde de jobbet på ett par dagar. Helt rent. Det är så man undrar vad de skall leva på nu? :-)
                          Vad heter den sorten du köpte? Som bara blir 5 cm.

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #14
                            Ursprungligen postat av TacoBelle
                            Räkor verkar vara kul, ska se om det finns sånna i djurbutiken här.
                            Annars kan du alltid fråga dem om de kan ta in några åt dig. Det brukar gå. Amanoräkor är bra algätare. Men du får ha ett litet gäng på kanske 5-6 stycken.


                            Ursprungligen postat av Fruns akvarium
                            Fick rådet att köpa ett par ancistrus. Sagt och gjort, köpte två små svarta med små gula prickar, vet inte vilken sort. De lär inte bli större än ca 5cm, även om de arter som finns beskriva här verkar bli större.
                            Vad jag vet så finns det inga ancistrusar som inte blir större än 5 cm. De minsta som det står om på Planet Catfish blir ca 10 cm. Och alla svarta malar med gula prickar jag vet blir mycket större än så. Det skulle vara intressant att få reda på vad det är för art.
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • sussia
                              • January 2006
                              • 273

                              #15
                              trodde att de svarta med gula prickar blir minst 20cm.. jag har 260l och tycker att det ar for litet(ska dock saga att jag har hellre for lite fisk an for mycket )
                              Break on through to the other side.....

                              Kommentar

                              Arbetssätt...