Massa frågor om uppstart, vattentest, medel m.m

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AquaGold
    • October 2005
    • 46

    Massa frågor om uppstart, vattentest, medel m.m

    Hej! Snart har jag samlat ihop alla grejer.. oj va mycket man visst behövde Håller som bäst oxå på att plöja igenom akvarieböcker oxå.. men tycker de ger väldigt olika råd! Tex så säger en del att det bästa vid uppstart är att börja med bara några få fiskar och sen köpa fler efter 1-2 veckor och sen köpa de sista efter nån vecka igen. Då ska man få fint vatten och inga dåliga vattenvärden! Andra säger att man ska akta sig för att ha för få fiskar i akvariet eftersom det då blir obalans? Vad är rätt egentligen? Hur gjorde ni?

    Dessutom stod det att några malar var bra att börja med - på ett annat ställe läser jag att det är djurplågeri att sätta malar i ett nystartat akvarium? (givetvis måste man ju mata dem då eftersom det inte finns nån "naturlig" mat - men visst verkar detta lite ologiskt - borde väl vara smartast att vänta med dem till sist eller?)

    En annan sak jag tänkte på var hur man ser på fisken att den inte är gammal? Man vill ju inte köpa en fisk som dör av ålder direkt!

    Sen undrar jag hur nojjig man ska vara över vattnet i början - har läst att det lätt bildas nitrat/nitrit(?) efter några veckor i nya akvarium. Ska man mäta värderna varje dag, nån gång i veckan eller när? Nån som har tips på nått bra och lättförståligt test-kit som inte kostar skjortan? ( enligt akvarieaffären så behövde man inget test - men hur vet man då om allt håller på att gå åt pipan?)

    Sen har jag köpt vattenmedel ( ett som heter Nutrafin Cycle och ett som heter Nutrafin Water conditioner) Häller man det direkt i akvariet eller blandar man det med en mängd vatten först? Ska det stå en stund isåfall eller häller man det direkt i medsamma? Vad jag förstått så motverkar dessa "dåliga" ämnen som tex klor - hjälper de även mot nitrat/nitrit?

    Många frågor blir det i början...
  • Björken
    • November 2005
    • 1174

    #2
    Hej!
    Det brukar rekommenderas att starta med få fiskar just för att undvika obalans och skadliga halter nitrit. Den nyttiga bakterikulturen får då en chans att bygga upp sig innan det blivit så många fiskar att de skitar ner mycket. Vad gäller nitrit så ska man vara uppmärksam på det i början. Det finns stickor som inte är så dyra, men som dock inte är lika tillförlitliga som ett dropptest. Risken för nitrit minskar också avsevärt om du tillsätter nitrivec som är bakteriekultur på flaska.

    Jag antar att det medel du köpt är ett vattenberedningsmedel som du i så fall tillsätter i det vatten du ska hälla i, vilket sedan kan tillsättas direkt i akvariet. Det har ingen nitritreducerande verkan.

    Vad gäller malar så vet jag inte, men den första innevånaren i mitt akvarium var en mal (ancistrus) som hamnade där av misstag när den följde med en växt. Den verkar inte ha lidit av det utan har sett pigg och glad ut hela tiden. Man bör nog däremot tänka på vilka fiskar man sätter dit i början eftersom vissa arter är mer känsliga än andra. Bäst att börja med de mer tåliga.

    Tror inte fiskarna på affärerna brukar vara så gamla. De flesta är ju inte fullvuxna än. Du kan ju fråga butiksägaren.
    Senast redigerad av Björken; 30 January 2006, 16:30.

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Är inte Nutrafin Cycle en bakteriekultur?
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • Björken
        • November 2005
        • 1174

        #4
        Ursprungligen postat av Kramfors
        Är inte Nutrafin Cycle en bakteriekultur?
        Ingen aning...... Eftersom han skrev att det var ett medel som tar bort skadliga ämnen som klor så antog jag att det var ett vattenberedningsmedel.

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Hej AquaGold! Och välkommen till zoopet

          Ursprungligen postat av AquaGold
          Hej! Snart har jag samlat ihop alla grejer.. oj va mycket man visst behövde Håller som bäst oxå på att plöja igenom akvarieböcker oxå.. men tycker de ger väldigt olika råd! Tex så säger en del att det bästa vid uppstart är att börja med bara några få fiskar och sen köpa fler efter 1-2 veckor och sen köpa de sista efter nån vecka igen. Då ska man få fint vatten och inga dåliga vattenvärden! Andra säger att man ska akta sig för att ha för få fiskar i akvariet eftersom det då blir obalans? Vad är rätt egentligen? Hur gjorde ni?
          Det finns två olika sätt att starta upp akvarium på:

          - Det vanligaste är att börja tillsätta bakteriekultur (i ditt fall Cycle) ett par dygn innan de första fiskarna flyttar in. Då ska man börja med *få* fiskar för att minimera risken för en ammoniak/nititspik. Efter ett par veckor kan man *successivt* börja introducera fler fiskar.

          - Ett nyare men fortfarande ovanligare sätt är fishless cycling: http://www.algone.com/fishless_cycling.htm

          OBS! Dessa 2 olika sätt går inte att kombinera.

          Ursprungligen postat av AquaGold
          Dessutom stod det att några malar var bra att börja med - på ett annat ställe läser jag att det är djurplågeri att sätta malar i ett nystartat akvarium? (givetvis måste man ju mata dem då eftersom det inte finns nån "naturlig" mat - men visst verkar detta lite ologiskt - borde väl vara smartast att vänta med dem till sist eller?)
          Jag antar att du tänker på en algätande mal. Det finns ingen anledning att börja med en algätare. Det bästa är att läsa på om de fiskarna som man har bestämt sig för och börja med den arten som är tåligast.

          Ursprungligen postat av AquaGold
          En annan sak jag tänkte på var hur man ser på fisken att den inte är gammal? Man vill ju inte köpa en fisk som dör av ålder direkt!
          Annat än på storleken är det svårt för oss att se hur gamla fiskar är. Fiskarna i akvariebutiker lär inte hinna bli gamla. De flesta fiskarna kan fö leva i 10 - 15 år. Vissa arter blir dock inte äldre än ett par år och andra, som guldfiskar, kan leva i över 30 år. Här har du en sida om fiskåldrar: http://www.fischaltersliste.de/

          Ursprungligen postat av AquaGold
          Sen undrar jag hur nojjig man ska vara över vattnet i början - har läst att det lätt bildas nitrat/nitrit(?) efter några veckor i nya akvarium. Ska man mäta värderna varje dag, nån gång i veckan eller när? Nån som har tips på nått bra och lättförståligt test-kit som inte kostar skjortan? ( enligt akvarieaffären så behövde man inget test - men hur vet man då om allt håller på att gå åt pipan?)
          Man ska vara väldigt försiktig med ammoniak och nitrit i ett nystartat akvarium. En sak som de flesta akvarister så småningom får lära sig är att ta det som sägs på zooaffärer med en stoooor nypa salt! Jag skulle definitivt rekommendera ett nitrittest. Ett dropptest är att föredra framför teststickor. JBL är ett bra märke, men det finns andra. Under de första veckorna bör man testa vattnet rätt ofta (kanske varannan dag). Det tar ungefär nån vecka efter de första fiskarnas inflyttning innan det börjar bildas nitrit.

          Nitrat är inte farligt för fiskarna i fall det inte rör sig om väldigt höga nivåer. 10 - 20 mg/l nitrat är tom bra att ha för växternas skull.

          Ursprungligen postat av AquaGold
          Sen har jag köpt vattenmedel ( ett som heter Nutrafin Cycle och ett som heter Nutrafin Water conditioner) Häller man det direkt i akvariet eller blandar man det med en mängd vatten först? Ska det stå en stund isåfall eller häller man det direkt i medsamma? Vad jag förstått så motverkar dessa "dåliga" ämnen som tex klor - hjälper de även mot nitrat/nitrit?
          Nutrafin Water Conditioner är ett vattenberedningsmedel som neutraliserar klor och binder upp koppar, tungmetaller och andra för fiskarna skadliga ämnen i kranvattet. Vattenberedningsmedel använder man vi uppstart och vid varje vattenbyte.

          Nutarfin Cycle är en bakteriekultur som man använder vid uppstart av akvarium för att snabba på etableringen (huvudsakligen i filtret) av bakteriefloran och på så sätt minimera risken för en ammoniak/nitritspik. Det är alltså inget omedelbart botemedel mot nitrit när man väl har fått det, utan verkar lite långsiktigare. De olika märken verkar dock olika snabbt. Vad jag förstått så är JBL:s bakteriekultur snabbast på att få ner nitritnivåerna.

          Ursprungligen postat av AquaGold
          Många frågor blir det i början...
          Det är bra att du frågar. Är det nåt mer du undrar så är det bara att fråga på Annars finns det en del nyttig information här på zoopet om bl a vattenvärden och de olika fiskarterna.

          Lycka till!
          Senast redigerad av batski; 31 January 2006, 11:58.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • AquaGold
            • October 2005
            • 46

            #6
            Å tack snälla du för ett utförligt svar! Då vet jag lite bättre hur jag ska göra. Jo - måste säga att detta med akvarium var mycket mer komplicerat än jag trott - men spännande.. Är livrädd att jag ska göra fel så fiskarna dör..

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Ursprungligen postat av AquaGold
              Å tack snälla du för ett utförligt svar! Då vet jag lite bättre hur jag ska göra. Jo - måste säga att detta med akvarium var mycket mer komplicerat än jag trott - men spännande.. Är livrädd att jag ska göra fel så fiskarna dör..
              Glad I can help Det är faktiskt mest vid uppstart som det är komplicerat. När akvariet väl är färdigcyklat är det relativt lätt att hålla igång det sen. Bara man är rädd om bakterierna i filtret.

              Filtret ska rengöras så sällan som möjligt (bara när man märker att genomströmningen börjar avta) och då ska man skölja filtermaterialet i en hink med akvarievatten. Man ska aldrig använda varmt vatten, eller ha filtret avstängt längre än 45 minuter - 1 timme. Och filtermaterialet ska ner i vattnet så fort som möjligt. En väletablerad bakteriekultur är en av de viktigaste förutsättningarna för att fiskarna ska må bra och leva länge. Och när man väl har lärt sig går det faktiskt som på rails

              Jag glömde svara på en av dina frågor. Man behöver inte blanda ut vattenmedlen med lite vatten först, utan kan ha i dem direkt. Jag brukar ha i vattenberedningsmedlet i det nya vattnet som jag fyller på med vid vattenbyten. Och så väntar jag minst ett par timmar och tillsätter sen bakteriekulturen i akvariet.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              Arbetssätt...