Identifiering av skadegörelse snigel (bild)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DannyO
    • December 2005
    • 112

    Identifiering av skadegörelse snigel (bild)

    Har sett att en del här på forumet har skadegörelsesniglar som kommer in med växter eller nåtgot annat och tror jag har det samma och har lyckats fånga upp en och fotta och sedan slänga :P



    Men kan det vara en sådan? denna är tagen med macro lins och är i verkligheten någon milimeter stor?

    För jag har en del växter som inte har allt för många blad kvar och tvivlar på att mina räkor gör detta utan dessa små snäckor.

    Har förövrigt en stor algätande snäcka och tvivlar på att den kan föröka sig själv?
  • DannyO
    • December 2005
    • 112

    #2
    Har ju sett en hel del som svarat att dessa ska bort men kan ingen se ifall det är just en sådan?

    Kommentar

    • Birgitta W
      • October 2005
      • 2764

      #3
      Har aldrig hört att posthornsnäckan äter växter...? Dom äter alger och matrester när dom inte förökar sig explosionsartat!

      Just den explosionsartade förökningen är, som jag ser det, den största nackdelen med den snäckan. Annars gör den ju en hel del nytta.
      Jag la med flit ner ett par, som jag hittade i andra kar, i mitt kakadua-akvarie eftersom jag har så mycket alger där. Nu är dom fler...
      Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

      Min zoon :
      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

      Kommentar

      • DannyO
        • December 2005
        • 112

        #4
        Så det är inte denna alla snackar illa om eller? Och mina växter som förstörs är det då mina räkor kanske?

        Kommentar

        • Birgitta W
          • October 2005
          • 2764

          #5
          Ursprungligen postat av DannyO
          Så det är inte denna alla snackar illa om eller? Och mina växter som förstörs är det då mina räkor kanske?
          Jo, det är posthornssnäcka som alla vill bli av med. För att dom ynglar av sig så förskräckligt! Tror inte man vore lika mycket emot den om det gick att ha bara några stycken....

          Så känner jag i alla fall! Fast som sagt så satte jag ner ett par i mitt ciklid-kar, och dom är redan fler...
          Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

          Min zoon :
          http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

          Kommentar

          • Watermelon
            • November 2005
            • 140

            #6
            Ugh! En sådan har jag sett i mitt kar! Massförökar de sig?
            Har även haft en grå, större snigel som troligen slunkit in via akvarieväxter - vad var det för någon art?
            110 Liters Fisksoppa, vill och ska renovera fiskbeståndet nån gång...
            Ancistrus, Fläckig Pansarmal, Platy, Endlers Guppy, Kopparbarb, Ampullaria, Afrikansk Jättefilterräka

            20 Liters Räkkar
            Två CR (ska införskaffas fler) och en körsbärsräka som har fått flytta från stora akvariet.

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Den lilla platta 'kanelbullen' är en Spirorbid. De är småvuxna snäckor som äter huvudsakligen döda växtdelar. De gör ingen skada på växter, blir normalt sett inte så många att det stör. Tämligen vanliga i akvarium.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • mayday
                • November 2005
                • 2085

                #8
                fick med dom med mina växter jag med

                gör ju ingen skada men tycker att dom är fula ... mosar dom ja hittar o låter fiskarna äta dom sen
                ______________________________________________

                "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Ursprungligen postat av DannyO
                  Så det är inte denna alla snackar illa om eller? Och mina växter som förstörs är det då mina räkor kanske?
                  Vad är det för växter du har? En del växter är svårskötta och tappar helt enkelt bladen när när de inte får tillräckligt med ljus och näring.
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  Arbetssätt...