Ska ett filter verkligen låta så mycket?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AquaGold
    • October 2005
    • 46

    Ska ett filter verkligen låta så mycket?

    Hej! Nu behöver jag verkligen hjälp!! Var och köpte mina första tillbehör till mitt 100 liters akvarie i helgen bla ett Sigma-3 filter (som enligt försäljaren skulle vara det som behövdes) Blev dock ganska besviken när jag kom hem sen - först var beskrivningen alldelles för dålig för att en nybörjare ska fatta hur det ska vara. Det skulle ju vara lodrätt iallafall stod det - så jag tog undan gruset och satte det mot botten - då kom strålen helt över vattenytan - näää såg ju inte rätt ut. Fyllde på mer vatten (helt överfullt blev det) så iallafall en del av strålen kom under vatten ytan? (jodå.. vatten i HELA vardagsrummet....nybörjare..jo..hmm) På med glaset ( som då ligger snett på och på igen - på max minus-läge .. jodå.. nu gick det ju - men det låter ju som man har en vattenkran på max på plus att akvariet och bänken under vibrerar av motorn. Hmm.. jag ville ju ha akvariet som en LUGN plats i hemmet- inte som störningsmoment. Ska det låta så? Provade oxå att ta bort en filterdel och bara köra med två och då sänka ner det under (?) ytan - tystare med fortfarande vibrationsljudet. Hur ska det vara egentligen (över, mittemellan elller under ytan?)- och måste det låta så mycket? Kan inte minnas att jag upplevt akvarium som högljudda hemma hos andra. Hur många liter i timmen är lagom för ett 100 liters? Nä - fattar ingenting och det känns inte alls kul längre... ska självklart gå tillbaka och fråga i affären - men vill gärna höra era synpunkter oxå!
  • Buckshot
    • February 2003
    • 456

    #2
    Jag är inte så bekant med det här filtret men det ska vara en pump med bottenfilter.
    Kör på min-läget
    Filtret ska tydligen pumpa 300-950 liter/tim och 300 borde räcka till och börja med.
    Sätt pumpen så vatten strålen är paralellt med vattenytan men så mycket under att det inte plaskar.
    Lilla Malawisjön finns i mitt vardagsrum.

    Kommentar

    • AquaGold
      • October 2005
      • 46

      #3
      Så här ser det ut:


      Bottenfilter? eeehh.. jaha.. (*fattar noll...*)

      Jag har försökt att ha det i ytan och det plaskar rejält och motorn dånar. Ska jag ha det längre ner får jag plocka bort en filterdel för att det ska få plats ( känns som att då kunde man lika gärna köpt ett mindre) eller sätta det snett - fast då delar sig ju fanskapet istället. Nä - fattar ingenting. Trivs fiskarna verkligen i det "draget" som blir? Hoppas affären vill ta det tillbaka för ska det låta såhär så kommer jag inte stå ut länge som akvarieägare.

      Kommentar

      • Math
        • March 2005
        • 91

        #4
        Om det är förmycket ström på minsta kapacitet så kan du rikta det mot en gasruta eller något annat.

        Det kan vara så att den låter mycket i början innan den är "inkörd". Då det kan vara luft kvar i den.

        Annars kanske du kan byta mot ett filter som låter mindre.
        //

        Mvh Mathias

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Att det låter beror nog på¨att det går delvis torrt.
          Plocka bort en filterdel så att utblåset hamnar en bit under ytan.
          Om fiskarna gillar kraftig cirkulation eller inte beror på vilka fiskar du har.
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • sunkan aspidoras
            • June 2005
            • 925

            #6
            En pump skall inte ha ett störande ljud då är nåt galet.. att den ligger mot glaset eller full med luft eller fel isatt impeller (propeller)

            Kommentar

            • Buckshot
              • February 2003
              • 456

              #7
              Det är inget bottenfilter.
              Jag trodde det såg ut såhär;http://www.project-pumps.it/blue/sigma.htm

              "Ska jag ha det längre ner får jag plocka bort en filterdel för att det ska få plats ( känns som att då kunde man lika gärna köpt ett mindre)"
              Ja troligen.
              "Trivs fiskarna verkligen i det "draget" som blir?"
              Har du den på lägstaläget borde det inte vara speciellt mycket drag.
              Lilla Malawisjön finns i mitt vardagsrum.

              Kommentar

              • santa
                • December 2005
                • 504

                #8
                Den där pumpen är tänkt som en som ska funka till lite olika akvarium,jag var ett tag på en zoo affär o där körde dom nästan alla sina kar med den pumpen o den funkade kanon.Ta bort en av filter patronerna ska du se att den funkar perfekt.
                Min hemsida http://santanagti.mine.nu

                Kommentar

                • Karon
                  • January 2002
                  • 3170

                  #9
                  Håll den i handen under vattnet, låter den fortfarande störande ?
                  Prova att vända den upp-och-ner (fortfarande undervattnet) för att se om det kan vara luft upptill i pumphuvudet som inte kan komma ut om filtret bara är rättvänt.
                  Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                  Kommentar

                  • Fisktjejen
                    • February 2005
                    • 310

                    #10
                    Hej! Jag har köpt samma filter! Ta bort en mellandel som sagt (och gräm dig inte, prisskillnaden att köpa utan mellandel var bara någon tia) och sätt den lite på tvären om den inte ryms annars. Utblåset ska vara 1-2 cm under vattenytan. Den ska inte låta alls, kanske någon minut i början bara, då den fräser ut all luft. Är det svårt att få i grejorna i fäst-sugkopparna så klipp lite i dem, det fick jag göra.

                    Kommentar

                    • AquaGold
                      • October 2005
                      • 46

                      #11
                      Klippa ja!! .... smart!! .. jisses vilket jobb jag hade med att få i dem.. men det gick.. lite ont i fingrarna än faktiskt..

                      Nä - gillade inte alls det filtret så bytte ner mig till en mindre modell med svagare motor! (hoppas att det ska räcka till nu bara..hmm.. jag får ju ut samma antal l/h om jag kör på medel som för minsta- läget på det stora - fast själva filtret blir ju mindre??? ) Nu porlar det vackert och motorn låter nästan inte alls. Väldigt nöjd för tillfället iaf!! So far so good!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...