Hjälp! mina Otocinclus vittatus dör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sinnes84
    • January 2006
    • 21

    Hjälp! mina Otocinclus vittatus dör

    Hjälp! mina Otocinclus vittatus dör.
    Jag köpte 3 stycken och dom mådde jätte bra första dan,
    sen hittade jag den ena död på morgonen så jag gick till djur affärn och köpte tester för, PH, Kh, Nitrat. Alla tester va jätte bra och syre å 3 växter har dom.
    sen dog en till imorse.
    har märkt att innan dom dör så blir dom röda på svansen, och sen när dom är döda försvinner det
    ja har en kvar ska jag bara ha den eller ska ja köpa en kompis till den läste nånstans att dom ville ha sällskap.
    djuraffären sa att dom va lätta men sen så upptäckte jag på artbeskrivningarna här att dom har svårighetsgrad 3.
    hjälp va kan de va för fel på stackarna?
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #2
    Djuraffärer säger mycket som är galet. Ja de verkar säga vad som helst bara för att sälja. Otocinclus är väldigt känsliga fiskar. Så känsliga att jag börjar tycka att de faktiskt är olämpliga som akvariefiskar och att man istället borde dem låta vara ifred i Sydamerika...

    Jag skulle definitivt vänta några veckor med att skaffa fler. Visst är det så att de vill leva i stim, men om du bara fortsätter att skaffa nya kan det mycket väl hända att de bara fortsätter att dö. De kan ha fått inre skador redan vid fångst (en del oseriösa människor använder cianyd för att fånga in fiskar) eller under tranporten. Otocinclus måste ha ständig tillgång på mat och i fall de har svultit under resan kan de ha svårt att komma igång och äta igen.

    När du säger att de blir röda på svansen kommer jag att tänka på att det det skulle kunna röra sig om ett parasitangrepp...

    Jag måste även fråga vad du har för vattenparameter och hur gör du när du koppar in dem?

    Jag skulle iaf inte hämta fler från samma affär även om du bestämmer dig för att skaffa fler. Det finns ju alternativ i fall du vill ha algätare. Jag har läst om pitbull pleco LDA25 (http://www.planetcatfish.com/catelog...toci/236_F.PHP) som ska vara små trevliga och tåliga algätande stimfiskar. Annars finns det algätande räkor som är både söta och effektiva.
    Senast redigerad av batski; 15 January 2006, 11:59.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • Sinnes84
      • January 2006
      • 21

      #3
      jag hoppas inte att det är nått parasit angrepp...
      och på tal om räka så har ja en gabon räka han mår bra lite slö bara, han sitter mest i sin stubbe och äter, han tar väl lite alger men han får även algtabletter så ja tror inte han hinner äta upp alla alger själv.
      behöver ja nån algätare till eller räcker det med räkan?
      vattenparameter vet ja inte va det är, hehe är nybörjare
      jag koppade in fiskarna som det stog på djuraffärens påse, lät dom ligga i sin påse på ytan i 20 min och var 5e min gav ja dom vatten från akvariet.
      tack för ditt svar.

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Parasiter kan vara artspecifika och då kommer de inte att angripa de andra fiskarna.

        Bättre att koppa in för länge än för kort tid. Särskilt när det rör sig om känsliga fiskar kan man med fördel koppa in de i ca 1 timme. Först låter man påsen flyta på ytan i akvariet i ca 20 minuter för temperaturens skull. Sen kan man börja hälla i lite akvarievatten lite i taget ca var 10:e minut. Till slut häller försiktigt man ut vattnet i en håv för att få upp fiskarna och släpper in de i akvariet utan det vattnet man fick med från affären.

        Ursäkta det svåra ordet. Med vattenparameter menas pH, KH och temperatur.

        Gabonräkor är inte särskilt bra algätare, utan är allätare (http://www.petshrimp.com/africanfiltershrimp.html). Ett litet gäng amanoräkor (http://www.suiso.com/v2/modules.php?...=article&sid=2) däremot är väldigt effektiva på att hålla akvariet rent från alger. Det kan vara bra att ha algätare i akvariet ja.

        Lycka till!
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Ursprungligen postat av batski
          Parasiter kan vara artspecifika och då kommer de inte att angripa de andra fiskarna.

          Lycka till!
          Vilka parasiter på vilka arter.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #6
            Ursprungligen postat av Kramfors
            Vilka parasiter på vilka arter.
            Jag vet faktiskt inte. Den förklaringen hade jag fått en gång i tiden av någon som jag trodde visste vad han pratade om. I fall det inte stämmer ber jag så hemskt mycket om ursäkt för att jag gett felaktig information!
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • Sinnes84
              • January 2006
              • 21

              #7
              mitt pH ligger på 7,5. KH under 0,3. temperatur 24 grader.
              tack för all hjälp

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Ursprungligen postat av Sinnes84
                mitt pH ligger på 7,5. KH under 0,3. temperatur 24 grader.
                tack för all hjälp
                Det var så lite så! Hoppas det ordnar sig för den sista oton! Både pH och temperatur är inom ok-värden för otos. Men du menar att KH är under 3 va? Eller har du egen brunn?

                Använder du vattenberedningsmedel. På vissa orter innehåller vattnet kloramin som inte går att lufta ur och som är skadligt för fiskarna. Även koppar kan vara ett problem.
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • Sinnes84
                  • January 2006
                  • 21

                  #9
                  jäpp KH är under 3
                  mycke å tänka på men man lär väl sej mer eftersom

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #10
                    Ursprungligen postat av batski
                    Jag vet faktiskt inte. Den förklaringen hade jag fått en gång i tiden av någon som jag trodde visste vad han pratade om. I fall det inte stämmer ber jag så hemskt mycket om ursäkt för att jag gett felaktig information!
                    Nja det finns arter som drabbas lättare av parasiter.
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Ursprungligen postat av Sinnes84
                      jäpp KH är under 3
                      mycke å tänka på men man lär väl sej mer eftersom
                      Det är iofs inte skadligt för fiskarna, men det kan innebära att pH kan svänga en del. Så du får hålla koll på pH så det inte sjunker för mycket och så det håller sig ungefär på samma nivå hela tiden.

                      Ursprungligen postat av Kramfors
                      Nja det finns arter som drabbas lättare av parasiter.
                      Ok, tack för den kunniga informationen!
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • Sinnes84
                        • January 2006
                        • 21

                        #12
                        jäpp ska kolla det om 1 dag igen för att se om det blir förändringar

                        Finns det några lätta små algätare som inte dör så lätt?
                        helst som äter mycket på rutorna för räkan jagar bort dom om dom är på marken.

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          Ursprungligen postat av Sinnes84
                          jäpp ska kolla det om 1 dag igen för att se om det blir förändringar

                          Finns det några lätta små algätare som inte dör så lätt?
                          helst som äter mycket på rutorna för räkan jagar bort dom om dom är på marken.
                          Nja, förutom algätande räkor och pitbull pleco vet jag faktiskt inte (siamensis blir ju stora). Fast jag vet inte hur bra de skulle gå ihop med gabonräkan... Om du vill ha effektiva algätare kanske du måste omplacera den...
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • Sinnes84
                            • January 2006
                            • 21

                            #14
                            okej räkan är väldigt snäll va jag har märkt han har varken attackerat
                            dom levande fiskarna eller dom döda.
                            han sover mest eller äter partiklar
                            så ja väntar ett tag med att köpa nya algätare den sista lever fortfarande,
                            och det är inte mycket alger på rutan så hon kanske klarar de lilla akvariet själv får man hoppas

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #15
                              Ursprungligen postat av Sinnes84
                              okej räkan är väldigt snäll va jag har märkt han har varken attackerat
                              dom levande fiskarna eller dom döda.
                              han sover mest eller äter partiklar
                              Då borde det inte vara några problem.
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              Arbetssätt...