720L akvarie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Intercepter
    • January 2006
    • 962

    720L akvarie

    Hejsan har införskaffat mig ett 720 liters akvarie med dubbla pumpar á 1000l/h
    där e ramp med 4 rör och doppvärmare med.
    Tänkte bygga en frigolit bakgrund där jag döljer pumpmunstyckena och ha filterskum bakom hela bakgrunden.Tror det funkar rätt bra
    Frågor
    1. Hört att många har ciklider i sina akvarier men tycker det verkar som man bara kan ha en hanne till flesta arterna stämmer detta?
    2. Kan man blanda lite olika ciklider utan man får krig i akvariet?
    3. Tänkte ha ett gäng neontetra i med för de lyser upp fint i stim så vill gärna ha nån fiskar som inte käkar upp dessa gärna då ciklider eller guramifiskar då dessa också är jättefina.
    4. Lägger alla ciklider rom eller finns det nån som föder levande ?
    5. Nån som har lust att berätta vilka fiskar som föder levande yngel som passar i ett 720L akvarie ?

    Tack för denna gången
  • MoZZe
    • August 2005
    • 529

    #2
    Kan inte så mycket om ciklider, jag har fått rom på palett cikliden, det enda som behövs är en grotta.. Men hanen kan bli förbaskat våldsam när han ska vakta sina yngel.

    Levandefödare har så du kan söka på sötvattenfiskar.

    Testa med att söka på dem ciklider du är intresserade av, brukar stå lite om dem... (sök på sötvattenfiskar)
    240l Växtkar | 112l Sälskapskar

    Min Blog

    Kommentar

    • Gimbo
      • January 2005
      • 2734

      #3
      Du verkar onekligen intresserad av ciklider. Det är ena riktigt intressanta fiskar tycker jag. Samt att de leker väldigt lätt. En bra bok är toppen att ha till hands innan man startar igång. Samt att ställa gott om frågor här.

      1. Det stämmer ganska så bra med en del undantag.

      2. Du kan blanda många ciklider med varann. En del är aggressivare än andra. Och en del korsar sig med andra. Lista vilka fiskar du är intresserad av och fråga här i tråden.

      3. Småfiskar ihop med ciklider är ingen bra blandning. De blir lätt till god mat. Om det inte är små ciklider också. Men, jag tycker att ciklider ska hållas med andra ciklider.

      4. Vad jag vet så finns det inga levandefödare bland ciklider.

      5. Exempel på levandrfödare: Platy, Guppy, Black Molly, Segelfensmolly, Svärdbärare.

      Det jag först tycker att du ska göra. Det är att bestämma dig för vilken biotop du är intresserad av. Utefter det så väljer du fiskar. Eller väljer en fisk först och håller dig till den biotopen.
      -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

      Kommentar

      • Nils Holmström
        • November 2004
        • 2195

        #4
        Det finns inga levandefödande ciklider, men till exmepel malawiciklider är munruvande och är väldigt lätta att få lek på, det går i princip av sig själv.
        222 liter Malawi

        Kommentar

        • Intercepter
          • January 2006
          • 962

          #5
          720l

          tack för svaren nån som har nån förslag på olika biotoper?
          vilka fiskar som ingår
          vill gärna ha fiskar med mycket färger nån bitop som passar bra då?

          Tack för denna gången

          Kommentar

          • Simon B
            • January 2005
            • 395

            #6
            Då ska du helt klart välja malawi, vilka är bland de färggladaste sötvattensfiskar du kan hitta. Sök i artregistret och läs de allmänna beskrivningarna om malawiciklider innan du köper malawi + som Gimbo sagt så är en bra bok aldrig fel.

            Lycka till!
            Mina akvarier:

            180l Sällskap
            112l SA biotop

            Kommentar

            • Gimbo
              • January 2005
              • 2734

              #7
              Får säga som ovan talare. För mig är det just MAlawi som tilltalar mig. Fina fiskar med fina färger. Ganska så tuffa av sig. Ett roligt beteende. Och de är lättlekta.

              Men det är bara du som kan avgöra det i slutänden
              -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

              Kommentar

              • Intercepter
                • January 2006
                • 962

                #8
                720 L

                jo håller med er de verkar vara mycket fina fiskar att betrakta
                vad funkar ihopa med dessa får ju ha nån malar och lite praktbotia med.
                Ska fungera som ett sällskapsakvarie.
                Finns det nåt bra ställe att lägga upp bilder när det hela e klart ?
                Ska man ha en hanne till ett par honor av var sort inom ciklider eller blir det kaos om var sort får ha varsin hanne med?
                Eller det går ha mer än en hanne per sort ?
                Senast redigerad av Intercepter; 14 January 2006, 10:52.

                Kommentar

                • Gimbo
                  • January 2005
                  • 2734

                  #9
                  Jag själv har lite olika Malawi, 1st L001, 1st L165 och 6st Praktbotier.

                  Det är visserligen lite biotopbrott med Praktbotierna och malarna. Men, jag ville inte göra mig av med dem. Och det funkar riktigt bra. Helst ska väl Malawi hållas med enbart Malawi.
                  -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                  Kommentar

                  • Intercepter
                    • January 2006
                    • 962

                    #10
                    720 liter

                    Har du då bara en hanne bland dina cilklider? gimbo?

                    Kommentar

                    • Gimbo
                      • January 2005
                      • 2734

                      #11
                      Det är olika beroende på art.
                      Står i artbeskrivningarna om det är lämpligt med en hane eller om det går att ha fler ihop.

                      Mina Fryeri är bara en hane. Medans mina Acei är flera.
                      -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                      Kommentar

                      • Hugin
                        • December 2005
                        • 499

                        #12
                        Annars finns det diskusar! Dom funkar bra med neontetra och är färgglada! Om dom får yngel så "svettas" dom ut mat till ynglena! Det ser ganska roligt ut med ett gäng yngel som käkar på föräldrarna. Diskusar är fredliga och går ihop med dom flesta fiskar t.ex. dvärgciklider och tetror. Dom är känsliga för dåligt vatten men det undvikar man genom vattenbyten.
                        Här är lite diskus fakta:http:http://www.zpet.se/fiskar/fisk.php?NR=517
                        "Den nyttigaste läxa livet lärt mig är att idioterna många gånger har rätt."
                        Winston Churchill

                        Kommentar

                        Arbetssätt...