Jippy och hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • madaluha
    • December 2005
    • 48

    Jippy och hjälp

    Det blev lite tidigare än vad jag hade trott. Hade ju tänkt att hålla ögonen öppna tills jag hittat ett större akvarium till rimligt pris begagnat.
    Så redan idag fanns en annons på ett 390 liters akvarrium för 1500 kronor. Så imorgon åker vi och hämtar det. Det känns fantastiskt kul!
    Problemet är att jag ju fortfarande är fullkomligt gröngöling som akvarist. Mitt första akvarium på runt 60 liter har bara varit igång sedan strax före nyår Vill dock försöka få igång det nya akvariumet så fort som möjligt så därför sökte jag bland zoopets trådar men det bli mest rena grekiskan för mig
    På djuraffären hade de en pump som heter fluval 404 som skulle passa till den storleken men jag har inte den blekaste om hur pumpar till så här stora akvarium fungerar. Har läst något om filtermattor och förstår inte hur de fungerar och om det är det enda alternativet. Vad är "bäst"? Jag vill ha ett system som är lättskött och bra för akvariumet men det gör ju inget om jag inte blir ruinerad på kuppen. Tipsa gärna om var jag kan få tag på en till bra pris.
    Till en början ska jag flytta över mina guppys och neontetror (en praktbotia, en mal och en groda) till akvariet men det ska förstås fungera för fler fiskar i framtiden Kan någon förklara hur det här med pump(renings)system för ett akvarium av den stroleken för mig, gärna så en idiot förstår
    Enda sättet att få tyst på en kvinna är att låta henne prata till punkt.

    (Citat av Claes af Gejierstam, han ska ju säga något klokt han också )
  • platy5
    • May 2005
    • 1087

    #2
    Jag skulle sattsat på ett ytter filter om jag hade den storleken av akvariumet.

    Om du är intreserad så kan du söka på internet efter ytterfilter lr så kan jag skicka några länkar om du vill
    __________________________________________
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

    Kommentar

    • sunkan aspidoras
      • June 2005
      • 925

      #3
      Om du vill ha ett lättskött effektivt filter så är eheim powerline 2252 (brukar kallas stora kraftpaketet) innerfilter att rekommendera... lätt att gömma bakom en hög växt. kostar dock en del 998-1300:- beroende på vart du köper den!! Den ger ett kristallklart vatten...

      Kommentar

      • madaluha
        • December 2005
        • 48

        #4
        Nu har jag fått lite rätsida :-)

        Tror att jag har fått kläm på vad jag behöver till mitt akvarium nu. Har beställt en fluval 404 på http://www.herkuleszoo.se/ De har utförsäljning på dem nu 895:- i butik och 1075:- för att skickas på posten. Så nu ska det "bara" köpas in en massa grus, växter och doppvärmar plus lite diverse tillbehör. Fiskar hade jag tänkt börja med lite blygt beroende på hur fort jag bestämmer mig för vad som ska vara i .
        Enda sättet att få tyst på en kvinna är att låta henne prata till punkt.

        (Citat av Claes af Gejierstam, han ska ju säga något klokt han också )

        Kommentar

        Arbetssätt...