Yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Muffin88
    • January 2006
    • 8

    Yngel?

    Hej igen!
    Jo, jag funderade på det här med "yngel" och allt det.
    Om man köper fiskarna (typ platys) i djuraffär kan man väll inte vara helt säker på vilka som är honor och vilka som är hanar, om man inte är rätt kunnig.
    Och om man får en hona så är hon väll oftast "gravid"?
    Men om man inte vill ha några yngel då? Hur ska man göra då?
    Låta dom bli uppätna eller vad?
    Behöver lite råd!
  • neon_kimpan
    • August 2005
    • 1733

    #2
    platy ser man ju lätt vilka som är honor och hanar.
    dom är förmodligen "gravida" om honor och hanar är tillsammans, och dom kan få yngla flera gånger efter att dom blivit befruktade...jaa låta dom bli uppätna kan man juh alltid göra....annars kan man ju bara köpa hanar
    MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

    Kommentar

    • Guld-firren
      • December 2005
      • 29

      #3
      Ursprungligen postat av Muffin88
      Hej igen!
      Jo, jag funderade på det här med "yngel" och allt det.
      Om man köper fiskarna (typ platys) i djuraffär kan man väll inte vara helt säker på vilka som är honor och vilka som är hanar, om man inte är rätt kunnig.
      Och om man får en hona så är hon väll oftast "gravid"?
      Men om man inte vill ha några yngel då? Hur ska man göra då?
      Låta dom bli uppätna eller vad?
      Behöver lite råd!

      Hejsan!
      Jag har rätt många råd för jag har nyligen själv fått yngel.
      När jag såg dom så la jag dom i en stor skål. Man måste mata dom rätt ofta och dom ska vara utan någon annan vuxen fisk. Men det går bra att blanda olika fiskyngel utan någon skada...
      Man måste tvätta skålen med ynglen och ta bort ungefär hälften och såklart hälla tillbaka så den blir full igen. Du kan ta bort ungefär 4 dl per dag, det gör jag och mina yngel mår prima. Du måste ha ungefär 24-26 grader... Själv så tror jag att jag har algätare och (guppys).


      Här fick du lite råd av mig=Guld-Firren...

      P.S Du får gjärna skicka synpunkter tillbaka...

      Hej då

      Kommentar

      • Mardyboy
        • December 2005
        • 58

        #4
        haloj hej.

        jag läste en bok är om dagen om akvarie fiskar och sånt, och där stod det även bla. om platys som man kan se skillnad på hona och hane. Om man jämnför analfenans form på de båda ser man att hanen har 2 små fenor bredvid varandra, medan honan har endast 1. svårt för mig att förklara , men försökte.
        ha de bra
        http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=599335

        Kommentar

        • Muffin88
          • January 2006
          • 8

          #5
          Håller precis på att "vänja" in mina 4 små sötisar i akvariet nu!
          Och jaa, man ser skillnaden väldigt lätt om man vet vad man ska leta efter! (olika fenorna som Mardyboy skrev )

          Har 2 tjejer och 2 killar, får väll se hur det går med yngel längre fram.
          Tror inte jag ska ha kvar några iallafall, eftersom mitt akvarium är så litet! (28L)

          Kommentar

          • PlatyYngel
            • January 2006
            • 1105

            #6
            Även om du har 28 l kan ynglen överleva själva om de har nog med gömställen. Jag har själv hittat gömda yngel flera veckor efter födsel..=)
            Senast redigerad av PlatyYngel; 10 January 2006, 18:48.
            / Marcus

            Kommentar

            • larssa
              • January 2006
              • 9

              #7
              mina yngel gömmer sig i filtret på pumpen. kommer fram vid vattenbyten.

              Kommentar

              • larssa
                • January 2006
                • 9

                #8
                har ett 10 liters kar med 5 platyyngel. när kan man släppa i dom i det stora akvariet? när dom är lika stora som dom minsta fiskarna eller? (neontetror)

                Kommentar

                Arbetssätt...