ensam och galen guppy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Krax
    • December 2005
    • 1329

    ensam och galen guppy

    Min guppy hanne har varit ensam ett tag nu och verkar helt stirrig. Han simmar mot rutan upp mot ytan och ner igen. Alldeles för mycket för att det ska verka friskt. Så idag köpte jag tre vildfångade guppyhonor. Han är fortfarande stirrig men brudarna verkar lugna ner honom små stunder i alla fall. Tror ni att han blir bra så småningom?

    Han har dubbelsvärd och är ganska fin tycker jag. Vad betyder det att de är vildfångade? Är de tre individer som jag har i mitt akvarium nu verkligen fångade i Amazonas eller är det en stam som kommer från Amazonas ganska nyligen? Och som inte har avlats i någon speciell riktning (fast det gör man ju bara genom att odla dem i akvarium). Glömde fråga det i affären.

    Ska man ha dåligt samvete för att man köper vildfångade fiskar? Är det rovdrift på dem? Guppy borde vara vanliga fiskar men de kan ju vara så efterfrågade att det inte är bra att köpa vildfångade. Detta borde man tänkt på innan...

    En fråga till. Honorna gör en rolig liten rörelse mot stena och mot bottnen. De simmar ner och nuddar stenen med sidan i en snabb liten sväng. Som om de lägger ägg eller kliar sig. Varför gör de så? Kanske var det bara den ena av dem.
  • sacha
    • May 2005
    • 1016

    #2
    Du behöver inte ha dåligt samvete för de.. Fiskar som det är brist på säljs inte vildfångade.

    Din guppy blir säkert bra, jag vet dock inte va som skulle va fel.. låter ju som ett normal beteende för guppy
    Tjopp...

    Kommentar

    • mayday
      • November 2005
      • 2085

      #3
      flesta guppy är så sönderodlade o svergie o svaga så skulle inte ens fundera på o köpa en odlad
      ______________________________________________

      "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

      Kommentar

      • sacha
        • May 2005
        • 1016

        #4
        Borde föra in lite nytt blod i en kull... Borde ju bli starkare då typ..
        Tjopp...

        Kommentar

        • Krax
          • December 2005
          • 1329

          #5
          Hannen är mycket lugnare nu och trivs bra i stim med honorna. Jag läste på forumet att honorna inte lägger ägg utan är levandefödare (det visste jag egentligen), men om de blir stressade när de är "gravida" kan de tappa äggen.

          Kommentar

          Arbetssätt...