sortering av ciklider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • el_pako
    • November 2005
    • 276

    sortering av ciklider?

    är det viktigt att ha ett kar med ENDAST malawi eller kanske ENDAST med Tanganyika? får dessa inte blandas eller något? =S
  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

    #2
    nej de e nog inte särskillt lämpligt o blanda just dom två . vissa kan dock gå bra ihop men långt ifrån alla,
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress

    Kommentar

    • Nils Holmström
      • November 2004
      • 2195

      #3
      Kan du kanske säga VARFÖR det skulle vara olämpligt?

      Jag tror att det går utmärkt och det är många som blandar tex Frontosa med större malawisar typ delfinciklid. Förutsatt att de går ihop humörmässigt ska det nog inte vara några större problem, de har ju ungefär samma krav på vattenvärden och miljö. Jag har aldrig själv gjort det, men stött på det flera gånger och vet att det är många här på zoopet som gör det. Det är väl vettigare än att tillexempel blanda söt- och bräckvattenfiskar, eller fiskar som ska ha surt med fiskar som vill ha det alkaliskt osv.
      222 liter Malawi

      Kommentar

      • andreassofus
        • November 2005
        • 5643

        #4
        de va exakt dom som ja blandade men mina malawi oxå , hade några andra innan men ja kommer inte på va dom heter nu, lite lika frontosorna fast mindre o de gick inte alls bra, o då hörde ja mig för på flera ställen o alla svara som ja sa att de inte är lämpligt , ja svarar bara de ja vet o de ja har råkat ut för, de e väl de alla gör här på zoopet men du kan ju berätta exakt hur de e istället...
        Mvh Andreas
        min zoon
        msn adress

        Kommentar

        • Nils Holmström
          • November 2004
          • 2195

          #5
          Men vad exakt var det som inte gick bra, och är du säker på att det hade med att göra att de kommer från olika sjöar? jag menar, problem med bråk i karet får man ju ganska ofta, oavsett om man har malawi eller tangayika, om man har många revirhädande hanar till exempel.
          222 liter Malawi

          Kommentar

          • andreassofus
            • November 2005
            • 5643

            #6
            de va alltid fiskarna från Tanganyika som jagade o stressade mina golden nu hör ju inte dom till dom "tuffa" cikliderna men dom jagade även mina andra hela tiden så ja fick sära på dom till slut. men frontosorna va och är ju relativt fredliga, men ja kanske har helt fel, de va så för mig i alla fall o dom ja har frågat har hållt med mig
            Mvh Andreas
            min zoon
            msn adress

            Kommentar

            • el_pako
              • November 2005
              • 276

              #7
              jag hade faktiskt tänkt på just frotosor, men tror ni dom kan funka ihop med:
              röd ciklid
              zebra ciklid
              Maingano
              Stuartgranti Maleri
              Kadango
              Praktpotia
              och en stor pleco mal.

              lite blanding redan. men tyckte frotorna va så fina, hittade ett vild par frotosor på ca 15 cm. går det då elelr?

              Kommentar

              • andreassofus
                • November 2005
                • 5643

                #8
                de kan ja inte uttala mig om för ja har inte haft gårga av dessa fiskar, men ja skulle tro de eftersom frotoresna är relativt fredliga men ta de inte på mitt ord

                mvh Andreas
                Mvh Andreas
                min zoon
                msn adress

                Kommentar

                • dinajel
                  • November 2004
                  • 606

                  #9
                  Ursprungligen postat av andreassofus
                  de kan ja inte uttala mig om för ja har inte haft gårga av dessa fiskar, men ja skulle tro de eftersom frotoresna är relativt fredliga men ta de inte på mitt ord
                  Uhm. Frontosor blir uppåt 40 cm och äter fisk till frukost, lunch och middag. Och då snackar vi fisk som blir uppåt 10 cm...
                  Bilder på mina akvarier.

                  Kommentar

                  • heljis

                    • June 2003
                    • 1150

                    #10
                    Ursprungligen postat av el_pako
                    jag hade faktiskt tänkt på just frotosor, men tror ni dom kan funka ihop med:
                    röd ciklid
                    zebra ciklid
                    Maingano
                    Stuartgranti Maleri
                    Kadango
                    Praktpotia
                    och en stor pleco mal.

                    lite blanding redan. men tyckte frotorna va så fina, hittade ett vild par frotosor på ca 15 cm. går det då elelr?
                    Din blandning gäller lite mer än bara malawi och tanganyika. Röd ciklid, vilken menar du då? 43 träffar i zoopets artregister. Zebracikliden kommer från CA. Botian kommer från Asien och plecon kommer från SA. Problemen kommer främst bli dessa:
                    Plecon, zebracikliden och fiskarna från malawi- och tanganyikasjön vill ha helt olika vattenvärden. Tex plecon vill ha någorlunda surt vatten, medan mainganon och frontosorna vill ha basiskt vatten.
                    Frontosor är köttätare. Främst mainganon och plecon är växtätare. Om de får fel foder kommer de garanterat inte bra, kanske inte ens överleva. Fiskar från rift valley-sjöarna är i allmänhet ganska känsliga för vad de får för mat.
                    Vidare är mainganon relativt hetsig, men medan aulonocaran är fredligare.

                    Självklart går det bra att blanda vissa malawi med vissa tanganyika. Men då gäller det att se till att de har liknande matvanor, krav på vatten, agressivitet osv. Lycka till.
                    Martin Heljedal

                    They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

                    Kommentar

                    • andreassofus
                      • November 2005
                      • 5643

                      #11
                      ja är inte säker på att dom äer fiskart som är såpass stora som 10 cm, fiska äter dom väl kanske men dom åt ändå inte upp mina malawi yngel som ja hade ihop med dom men dom kanske föredrar fisk med lite meer "kött" på benen
                      Mvh Andreas
                      min zoon
                      msn adress

                      Kommentar

                      • el_pako
                        • November 2005
                        • 276

                        #12
                        ok ok...

                        Kommentar

                        • dinajel
                          • November 2004
                          • 606

                          #13
                          Ursprungligen postat av andreassofus
                          ja är inte säker på att dom äer fiskart som är såpass stora som 10 cm
                          Frontosors favvomat i det fria är cyprichromis och dom blir runt 10 cm. Men det är ju möjligt att dom blir lite störda i sitt naturliga beteende i ett akvarium. Plus att dom kanske inte käkar 10-centimetersfisk när dom själva bara är 15 cm.
                          Bilder på mina akvarier.

                          Kommentar

                          • qenzo
                            • February 2005
                            • 1747

                            #14
                            Jag ska själv starta upp ett ciklid-kar inom kort och vill helst inte blanda in ngt annat än ciklider från Mbuna. Detta eftersom jag ska slippa krockar i biotopen. Jag har dock ett annat problem, gällande min L165 som ska få flytta till det karet. Och det är inte pga kött- alt växtätande fiskarter utan att plecon vill ha växter och cikliderna verkar riva upp dom/äta på dom.

                            En växtätande fisk bör inte äta det "köttfoder" som cikliderna fodras med, man kan då inte längre kalla den VÄXTätare, utan ALLätare.

                            Jag ska iaf flytta dit plecon först av allt, innan cikliderna ens kommer dit, sen provar jag. Det lär nog visa sig ganska snabbt om det fungerar eller ej.
                            Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                            Kommentar

                            • Nils Holmström
                              • November 2004
                              • 2195

                              #15
                              plecon håller sig ju mest på botten, så ger du mat som itne sjunker och cikliderna äter upp den lär det ju iten vara några större problem. plecosar malawikar är ju en ganska vanlig syn...
                              222 liter Malawi

                              Kommentar

                              Arbetssätt...