Vilken temperatur? Ny doppvärmare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tintomara
    • November 2005
    • 47

    Vilken temperatur? Ny doppvärmare?

    Har ett 65 l akvarium med neontetra, platy, 1 stackars guppy, 1 mal och ett oräkneligt antal yngel av typen black molly och platy. Jag funderar på vilken temperatur som är lämplig för dessa fiskar? Nu ligger tempen normalt på 23 grader.

    Doppvärmaren som jag fick med akvariet fungerar inte så när jag satt igång den för att öka värmen litegrand stiger den långt över 30 grader. Om jag ska köpa en ny vad ska jag köpa för någon och vad bör priset ligga på för att vara rimligt? Var inne i en zoo-affär idag och frågade och den de rekommenderade låg på 179 spänn!
  • sacha
    • May 2005
    • 1016

    #2
    179kr är väl va de kostar...

    annars får du väl köpa en timer som slår på å av varannan timme typ..för att de inte ska bli för varmt med den du har..
    Tjopp...

    Kommentar

    • C.Ciklid
      • February 2005
      • 12055

      #3
      Doppvärmarna brukar ligga runt 150:- och uppåt. Tetratec är ett skapligt billigt märke som har fungerat över mina förväntningar. Har det märket i båda mina akvarium. Kvalite skulle jag väll säga Jäger, med det märket kostar lite mer. Även Aqua El har doppvärmare för en rätt billig slant, men tyvärr har jag lyckats fått två (nya) som skenat och kokat mina fiskar. Vet fler som haft mycket problem med dessa.

      Guppy ligger runt 22-28grader, men rekomenderar det svalare alternativet.
      Molly runt 25-28 grader.
      Platy runt 24-28 grader.
      Neon runt 22-26 grader.
      Så jag skulle rekomendera ca25 grader i ditt fall.

      //Camilla
      De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        köp absolut inte aquael.
        dom 2 polarn har haft har hängt sej i på läge.
        som tur är klarar den storleken han kör med att bara värma till 30-31grader

        skulle rekommendera jäger har en funkar suveränt
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • Tintomara
          • November 2005
          • 47

          #5
          Tack för era tips! Ok, så då var inte 179 kr så blodigt då med andra ord ;-) Ska kolla vad det var för märke de hade. Ska testa med timer tills jag kommer till affären. Råkade koka några tetra förra veckan och det vill man ju inte ska hända igen :-(

          Kommentar

          • sunkan aspidoras
            • June 2005
            • 925

            #6
            Ursprungligen postat av Tintomara
            Har ett 65 l akvarium med neontetra, platy, 1 stackars guppy, 1 mal och ett oräkneligt antal yngel av typen black molly och platy. Jag funderar på vilken temperatur som är lämplig för dessa fiskar? Nu ligger tempen normalt på 23 grader.

            Doppvärmaren som jag fick med akvariet fungerar inte så när jag satt igång den för att öka värmen litegrand stiger den långt över 30 grader. Om jag ska köpa en ny vad ska jag köpa för någon och vad bör priset ligga på för att vara rimligt? Var inne i en zoo-affär idag och frågade och den de rekommenderade låg på 179 spänn!
            skulle nog säga 26-27 grader är lagom för har du för låg temp så är dem känsligare för sjukdomar

            Kommentar

            Arbetssätt...