Sniglarna marscherar in..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vitae
    • November 2005
    • 52

    Sniglarna marscherar in..

    .. i vårt tomma kar, vilket jag iofs inte har något emot, för vi tycker de är rätt söta .

    Vi är inne på tredje veckan i vår "fishless cycling", och i morse fann jag ännu en liten en som kröp fram över glaset på framsidan.

    Det verkar, efter att ha läst igenom en hel del forum inklusive detta, att man antingen hatar eller älskar dem.

    För er som INTE gillar sniglar och vill ha bort dom, finns det någon annan anledning till att få bort dom förutom just det faktum att ni inte gillar dem och att de "stör" ert akvarium? Frågar inte för att ifrågasätta var och ens snigelhat, utan är bara nyfiken .

    Mvh Vitae
  • FIBSTET2
    • September 2005
    • 144

    #2
    SNIGLAR Kill them all,let god sort them out!!!!

    Kommentar

    • Vitae
      • November 2005
      • 52

      #3
      Jag antar att jag kan sortera in FIBSTET2 i snigelhatarkategorin

      Kommentar

      • lilim
        • August 2004
        • 72

        #4
        Ursprungligen postat av Vitae
        Jag antar att jag kan sortera in FIBSTET2 i snigelhatarkategorin
        haha ne dom är väl inte så vackra tycker jag... så det är väl mest att dom stör
        men dom ska tydligen va lite duktiga på att äta foderrester har jag hört...

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          snäckor är bra på att städa och indikerar även om man matar fel/för mycket genom att öka i antal.

          personligen VILL jag ha dom.
          har nämligen inga problem med ökning av dom då antalet står mer eller mindre still.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • Vitae
            • November 2005
            • 52

            #6
            Ursprungligen postat av Raven
            snäckor är bra på att städa och indikerar även om man matar fel/för mycket genom att öka i antal.

            personligen VILL jag ha dom.
            har nämligen inga problem med ökning av dom då antalet står mer eller mindre still.
            Se där, det visste jag inte (explosion av sniglar - för mkt mat). Vi har inga fiskar ännu, så vi kan inte ha matat för mkt. Såvitt jag kan se så har vi två söta små sniglar som kryper omkring och mumsar.

            Men igår visade vattenprovet positivt! Äntligen är tanken redo för fisk!

            Kommentar

            • Luminax
              • July 2005
              • 378

              #7
              har ett par snäckor i mitt yngel kar har ingen aning om hur dom kom dit, men dom är perfekta o ha där om inte ynglena hinner äta upp riktigt alla mat

              Vitae hur stort är karet och vad ska du ha för fisk i det?
              Zoonen http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=463562

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #8
                snäckorna äter även alger efter vad jag läst och ruttnande växtdelar.
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • Vitae
                  • November 2005
                  • 52

                  #9
                  Ursprungligen postat av Luminax
                  har ett par snäckor i mitt yngel kar har ingen aning om hur dom kom dit, men dom är perfekta o ha där om inte ynglena hinner äta upp riktigt alla mat

                  Vitae hur stort är karet och vad ska du ha för fisk i det?
                  Hej Luminax

                  Vårt (allra första) kar är på 130 liter, så det blir inte sådär vansinnigt många fiskar vi övertalar till att flytta in.

                  Först och främst ca 6st Zebra eller Leopard Danios. Vi tycker de är rätt läckra (leoparden ser ju ut som en liten forell) förutom att de också lär vara en bra nybörjarfisk.

                  Sambon vill ha räkor, så det blir nog ett gäng sådana med.

                  Det är ungefär allt vi vet vi vill ha för tillfället. Vi försöker efterforska fisk som fyller alla "nivåer" i karet. Hellre ta det lugnt och kolla upp eventuella firrar vi funderar på och hur de funkar tillsammans ordentligt och planera för att undvika alltför många misstag. Det var t.ex bra att vi bestämde oss för att inte introducera en dvärgkulfisk i karet så småningom, trots att de är så söta

                  Kommentar

                  • Vitae
                    • November 2005
                    • 52

                    #10
                    Föresten, är det felaktigt av mig att kalla de vattenlevande sniglarna för just sniglar? Är snäcka en korrektare benämning?

                    Kommentar

                    • Malplacerad
                      • April 2005
                      • 257

                      #11
                      Ursprungligen postat av Vitae
                      Föresten, är det felaktigt av mig att kalla de vattenlevande sniglarna för just sniglar? Är snäcka en korrektare benämning?
                      Jag har för mig att snäcka är en snigel med hus, snigeln är bostadslös.
                      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=401577

                      Kommentar

                      • Raven
                        • February 2005
                        • 15385

                        #12
                        Ursprungligen postat av Malplacerad
                        Jag har för mig att snäcka är en snigel med hus, snigeln är bostadslös.
                        haha lite skämtsamt skrivet men stämmer rätt bra.
                        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                        Faktatråd Om AkvarieVatten
                        Växtakvaristernas Paradis

                        Kommentar

                        • Sonja
                          • October 2003
                          • 7357

                          #13
                          Efter att ha hatat snäckor som pesten har jag helt ändrat åsikt. Blev övertalad att skaffa posthornsnäckor och dom är helt suveräna på att hålla akvarierna i balans. Speciellt de allra minsta karen blir mycket, mycket mer lättskötta med ett gäng posthornssnäckor. Dom äter foderrester och t o m cyanoalger här hos mig. Har alltid haft lite problem med cyano i kar med mycket ungfisk. Nu finns det inte cyano någonstans längre, och den har hållit sig borta lika länge som jag haft snäckorna.
                          Alltid nyfiken!
                          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #14
                            Hej Sonja! Hur ser posthornsnäckor ut? Vad gillar de för vattenväden? Ampullaria-sniglar skulle dö i mitt amazonas-vatten.
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • Guy Palm
                              • March 2002
                              • 5720

                              #15

                              Här hittar du bild på posthornssnäcka Planorbarius corneus
                              Guy
                              ,Poecilia,SKS,GOC,

                              Kommentar

                              Arbetssätt...