Alla alger dåliga?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blopp
    • June 2005
    • 121

    Alla alger dåliga?

    Hej!

    Har sedan i september ett 375 liters akvarium och jag har sedan några veckor tillbaka upptäckt att det börja bli lite grönalgsbeläggningar på stenar, rötter m.m. Det är inte så att det är helt grönt men det börjar på i alla fall. Jag har minskat belysningstiden till 10 timmar, gjort lite tätare delvattenbyten och köpt två nya snabbväxande växter. Räcker det jag gjort eller bör jag göra något mer? Jag kanske borde slamsuga, har nämligen inte gjort det något än så länge och jag märker ju att det börjar bli lite smuts nere i gruset. Det virvlar mest upp när man fyller på vatten.

    Akvariet står inte i direkt solljus. Jag matar fiskarna oftast två gånger om dagen men det brukar hända att jag "glömmer" innan ljuset släcks på kvällarna. Matar inte mycket åt gången så jag tror inte jag övermatar.

    Är det naturligt med lite alger här och var, så länge det inte tar över akvariet så att säga? Om det är alger på t.ex. bakrutan, rötter m.m. Och som sagt, det är inte några stora mängder men jag vill ju helst inte det blir mer.

    /Mårten
    /Mårten - 54-liters sällskapsakvarium samt Fluval Edge 25 liter för räkorna.
  • KimJosefin
    • September 2004
    • 91

    #2
    Om det är som en tunn grön matta som breder ut sig över inredning (typ rötter) och grus så kan det vara cyanobakterier, även kallade blågröna alger... Sök på forumet på cyano eller blågröna och se vad du hittar!


    Kommentar

    • blopp
      • June 2005
      • 121

      #3
      Nej, jag tror inte det handlar om cyanobakterier...det är inte likt det jag sett på bilder. Det är inte som en matta utan det sitter på var sten för sig så att säga på gruset.
      /Mårten - 54-liters sällskapsakvarium samt Fluval Edge 25 liter för räkorna.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Ursprungligen postat av blopp
        Är det naturligt med lite alger här och var, så länge det inte tar över akvariet så att säga?
        Ja, det är helt naturligt. Alla akvarier som varit igång ett tag har alger om man tittar noga.

        De alger du torde få i ett akvarium är helt ofarliga för fisken så länge det inte blir så enormt mycket att fiskarna kör fast i algmassorna... Anledningen till att folk inte gillar alger är att det ser ostädat och skräpigt ut med mycket alger - fast jag tycker nog alger kan vara rätt snyggt:


        Ibland i alla fall.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          Ursprungligen postat av Azur
          fast jag tycker nog alger kan vara rätt snyggt:
          jo håller med kan va rätt snyggt.
          tänker då på grönalger.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • akan
            • August 2005
            • 629

            #6
            Sålänge du inte får för mycket, så kan det vara fint med alger. En naturligare miljö.

            Kommentar

            • blopp
              • June 2005
              • 121

              #7
              Ursprungligen postat av akan
              Sålänge du inte får för mycket, så kan det vara fint med alger. En naturligare miljö.
              Ja, tack för alla tips och råd. Tror jag ska försöka stoppa det i det här laget så det inte blir för mycket. Förhoppningsvis lyckas jag =).
              /Mårten - 54-liters sällskapsakvarium samt Fluval Edge 25 liter för räkorna.

              Kommentar

              Arbetssätt...