Montera Filter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Watermelon
    • November 2005
    • 140

    Montera Filter

    Jag har, som hopplös akvarienybörjare, försökt fatta hur mitt filter ska monteras i cirka två timmar. Jag köpte ett Juwel 110 liter-paket, med alla tillbehör - och världens kassaste instruktionsmanual.
    I filltret ingår en vit "padd", en kolsvamp, en grön nitratavlägsnar-svamp plus två blåa svampar. Det står ingenstans om i vilken ordning de ska ligga eller nåt, min enda hjälp är några dåliga bilder på kartongen.

    Nån som har ett likadant filter och som kan förklara hur man gör!?
    110 Liters Fisksoppa, vill och ska renovera fiskbeståndet nån gång...
    Ancistrus, Fläckig Pansarmal, Platy, Endlers Guppy, Kopparbarb, Ampullaria, Afrikansk Jättefilterräka

    20 Liters Räkkar
    Två CR (ska införskaffas fler) och en körsbärsräka som har fått flytta från stora akvariet.
  • mrlejon
    • October 2005
    • 46

    #2
    jag har en juwel standard filter, antar att ditt är ett compact?
    har mina svampar (uppifrån):

    vit matta
    bytt ut kolsvampen mot en grov
    bytt ut nitratsvampen mot grov
    blåasvampar


    Det va så dom låg i när jag fick hem det. hoppas det hjälper
    -|Juwel Rio 400 [Malawi] |-
    -|Min Zoon|-

    Kommentar

    • heljis

      • June 2003
      • 1150

      #3
      Ursprungligen postat av Watermelon
      .. en grön nitratavlägsnar-svamp..
      Vad är detta? Har du, eller någon annan, någon förklaring på hur den skulle fungera? Nyfiken!

      För övrigt, man brukar ordna filtermaterial så att det grövsta ligger först och det finaste sist. Med ett så litet akvarium (och filter) kommer du dock antagligen få göra rent det ganska ofta ändå (självklart beroende på hur mycket fisk du stoppar i), så det spelar inte så stor roll
      Martin Heljedal

      They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

      Kommentar

      • sunkan aspidoras
        • June 2005
        • 925

        #4
        Ursprungligen postat av Watermelon
        Jag har, som hopplös akvarienybörjare, försökt fatta hur mitt filter ska monteras i cirka två timmar. Jag köpte ett Juwel 110 liter-paket, med alla tillbehör - och världens kassaste instruktionsmanual.
        I filltret ingår en vit "padd", en kolsvamp, en grön nitratavlägsnar-svamp plus två blåa svampar. Det står ingenstans om i vilken ordning de ska ligga eller nåt, min enda hjälp är några dåliga bilder på kartongen.

        Nån som har ett likadant filter och som kan förklara hur man gör!?
        vattnet ska först genom det grova sen mindre och mindre porer...skippa kolfiltret (svarta) och köp blå istället...

        Kommentar

        Arbetssätt...