Starta upp akvaium del 2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guppyn
    • October 2002
    • 100

    Starta upp akvaium del 2

    Hej igen!
    Japp nu i helgen var man då iväg till bauhaus och köpte en plastslang, ca 20 meter med kopplingar och allt. Riktigt billigt 79 kr.
    Kopplade den till köksblandaren och spolade ur den i badkaret ca 20 min. Mest för att få bort plastlukten.
    La det jätte ur sköljda gruset i akvariet, vart ungefär 1 dm tjockt runt om.
    Fyllde på med vatten så det täckte ungefär 2 dm över gruset.
    Började plantera in lite växter, bla vallisneria ( eller vad den nu hette ) Och lite annat smått och gott, lättskötta.
    Bla lite växter som jag fick av en kompis, med lite ( jättelite ) alger på.
    La ner min kruka och de tre rötterna som jag väntat i evigheter på att dom ska sjunka.
    Installerade pumpen ( fluval 2 ) och doppvärmaren "framför" den, så vattnet blir uppvärmt.
    Kopplade in lyset till en timer så det lyser mellan kl 10-22, man vill ju se lite när man kommer hem på kvällarna.. ( kommer hem vid 18-19 )
    Hällde även i lite växtgödning.
    Beundrade!!

    Detta vart klart på lördagen, igår kunde jag inte hålla mig utan gick till zoo affären brevé jobbet, mammut zoo i sthlm.
    Och inhandlade två små ( ytte pytte ) ansticus ( stavningen?? ) Malar.
    Åkte hem med paketet innanför jackan, folk tittade lite konstigt...
    Hem, släckte akvariebelysningen, tillsatte lite aquasafe.
    La ner påsen i akvariet, väntade 20 min. Hällde i en dl akvarievatten, väntade 20 min. Osv osv...
    Tillslut öppnade jag påsen och lät dom simma ut..

    Oj...
    Jag som trodde malar var nattaktiva och "osynliga"
    dom var överallt.... Sög på stenarna och rötterna för att inte tala om listerna, verkar ha nån slags förkärlek för plast och silicon... Knappt dom släppte påsen.
    Köpte med algtabletter men har inte matat än, man ska ju vänta ett tag.
    Men när ska man mata? Dom är ju jättesmå! Den ena ( mini ) ca 2 cm och den andra ( maxi ) ca 2,5 cm...
    Dom ser hemskt hungriga ut...
    När kan jag köpa nästa fisk??
    Tänkte mig en kamphane och två honor..
    oj måste jobba
  • Hyland
    • September 2002
    • 57

    #2
    Vem har inte en förkärlek till silikon? Min timer står på tänding kl. 13.00 samt släckning 23.00. Själv hade jag 2st. zebror ensamma i akvariet i över en vecka innan jag skaffade fler fiskar. Har nu efter ca. 6 månader endast 7 fiskar totalt, vilket jag tycker är rätt ok med tanke på att zebrorna kan ta upp lite plats.
    "Jag håller inte med dig om det du säger, men skulle med mitt liv försvara din rätt att säga det."
    - Voltaire

    Kommentar

    • petruswang
      • January 2003
      • 327

      #3
      Ancistrus är roliga små rackare, och dagaktiva.

      Du kan mata redan dagen efter insättning, om fiskarna verkar hungriga.

      Helst ska du vänta några veckor innan du köper fler fiskar. Men om du är otålig, och väljer tåliga fiskar, kan du nog skaffa fler ganska snart. Kampfiskar är ganska tåliga.

      Tips är att ha ganska varmt (27 grader). Den minskar risken för vita prick avsevärt. Försök också vid vattenbyte hålla denna temperatur.

      Lycka till!


      "Detta är inte silikon, de är äkta!"

      Kommentar

      Arbetssätt...