En otroligt dum fråga....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guppet
    • August 2005
    • 18

    En otroligt dum fråga....

    Har igår höjt temperaturen någon/några grader i mitt akvarium och nu tycker jag att mina små yngel (platy och guppy) har vuxit explosionsartat, på bara en dag tycks dom ha blivit flera mm större... är det så att dom växer snabbare i varmare vatten?
  • Frågvis
    • October 2005
    • 1204

    #2
    Jag är ingen expert på det här. Men jag tror att det förhåller sig så här. Högre värme->fler hjärtslag per dygn->högre ämnesomsättning->fisken växer fortare->fisk åldras fortare.
    Den som frågar får veta

    Kommentar

    • becky_be
      • August 2005
      • 473

      #3
      Jag har för mig nån berättade för mig att de också blir svagare när de växer snabbare.
      @-{-{--
      Rebecca

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Visst förbränningen ökar - men inte tusan växer de flera mm på bara en dag för att tempen ökas något.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • y0da
          • August 2005
          • 1697

          #5
          Brukar väl vanligtvis resultera i en svagare "produkt" om man gör något för att påskynda tillväxten. Men i det här fallet så har jag ingen aning.
          Du kanske tittar mer på akvariumet efter att du har höjt temperaturen så du lurar dig att de växer snabbare än innan? Vad har du för temp förresten? och vad hade du för temp innan?
          http://www.y0da.se

          540L SA

          Kommentar

          • y0da
            • August 2005
            • 1697

            #6
            Skriv förresten gärna något som har med ämnet att göra i rubriken. "Dum fråga" säger ju ingenting!
            För övrigt så anser jag inte att det finns några dumma frågor i denna avdelning. Här handlar det ju om nybörjare, här behöver man inte skämmas för att fråga något
            http://www.y0da.se

            540L SA

            Kommentar

            • Guppet
              • August 2005
              • 18

              #7
              tack för alla svar...

              y0da - visst borde jag skrivit vad min fråga gällde redan i rubriken - är inte så van vid internetforum så jag gör mig nog skyldig till vissa misstag - sorry.
              Vad gäller tempen så var den ca 26 grader innan, nu lite drygt 28. Och kanske överdrev jag lite vad gäller storlek, men mina pytteyngel verkade vara mycket kraftigare och mer "fiskiga" (säger man så?) idag än igår, och det kändes som en markant skillnad..

              Kjell - som jag skrev ovan - kanske överdrev tillväxten något - ber om ursäkt för detta... svårt att få ned en något skämtsam ton så det syns i forumet! (Frågan var dock allvarligt menad och inget skämt, och jag är tacksam för de seriösa svaren!)

              Hur som helst - tack för att ni tog er tid att svara en novis! Yngeln lever och ser glada ut, och det är ju huvudsaken!

              Kommentar

              • jaffehuff
                • October 2005
                • 541

                #8
                Bara funderar lite granna kring tillväxt... I andra samanhang är det ju ofta så att tillväxt som model visas som en andragradsfunktion, alltså tillväxten är proportionerlig med tiden uphöjd i två. På det viset sker ju tillväxten långsamt i början för att sedan gå mycket snabbare. Skulle inte fallet kunna vara något likannade med fiskyngel? Har aldrig haft yngel så jag har ingen aning hur det fungerar i praktiken... Som sagt, bara en tanke...

                Kommentar

                • y0da
                  • August 2005
                  • 1697

                  #9
                  Ursprungligen postat av Guppet
                  y0da - visst borde jag skrivit vad min fråga gällde redan i rubriken - är inte så van vid internetforum så jag gör mig nog skyldig till vissa misstag - sorry.
                  Vad gäller tempen så var den ca 26 grader innan, nu lite drygt 28. Och kanske överdrev jag lite vad gäller storlek, men mina pytteyngel verkade vara mycket kraftigare och mer "fiskiga" (säger man så?) idag än igår, och det kändes som en markant skillnad..

                  Kjell - som jag skrev ovan - kanske överdrev tillväxten något - ber om ursäkt för detta... svårt att få ned en något skämtsam ton så det syns i forumet! (Frågan var dock allvarligt menad och inget skämt, och jag är tacksam för de seriösa svaren!)

                  Hur som helst - tack för att ni tog er tid att svara en novis! Yngeln lever och ser glada ut, och det är ju huvudsaken!
                  Det var inte alls menat att skälla på dig. Om du tog det så så ber jag om ursäkt! Var mer menat som lite hjälp till dig. Blir ju lite lättare att rodda runt och svara här på forumet om rubriken speglar innehållet i tråden (Även om innehållet i trådarna har en extremt stor tendens att i slutändan handla om bensinmackar, politik, dammsugare, etc )
                  Sen tror jag nog att tillväxten "tar fart" efter ett litet tag också.
                  Är de sen väldigt små så ser man nog inte tillväxten så väl, men när det börjar bli lite storlek på dem så ser man tillväxten destå bättre. Men växter de flera mm per dag så bör du nog sluta mata dem med anabola!
                  http://www.y0da.se

                  540L SA

                  Kommentar

                  • Guppet
                    • August 2005
                    • 18

                    #10
                    y0da - Närå - tog inte alls illa upp! Är jätteglad att du svarade mej!

                    Men du menar alltså att mitt superbulkproteinpulver för bodybuildare inte är lämpligt som yngelmat?? Ska genast sluta med detta - har inte plats för större fiskhus om mina 1-metersguppy så småningom skulle kräva det...

                    (allvarligt - tror faktiskt att jag äntligen fått lite bra balans i mitt akvarium; inte några fula bruna alger, växterna växer och - som sagt - fiskarna likaså! För ett tag sedan växte mina yngel nästan inte alls, de flesta tynade liksom bara bort!! Jag lär mej kanske!!)

                    Kommentar

                    • Runningsea
                      • December 2007
                      • 7

                      #11
                      Yngel tillväxt

                      Hej har mina svärdbärar yngel i mitt 52liters akvarium dom är väl ca 1 månad och växer olika fort. Vissa är dubbelt så stora som dom minsta . Testade att stoppa ner ett av dom minsta i mitt 540liters akvarium som är tomt på fiskar(håller på att starta upp det) . Och på ca 2veckor har det från att varit minst vuxit om dom alla andra. Hur kan det gå så mycket fortare för att akvariet är större? Ska tillägas att jag bara matade första dagarna sen såg jag den inte så jag antog den var död men såg den idag så mycket större den blitt.

                      Kommentar

                      • sessan 401
                        • January 2008
                        • 144

                        #12
                        Ursprungligen postat av Runningsea
                        Hej har mina svärdbärar yngel i mitt 52liters akvarium dom är väl ca 1 månad och växer olika fort. Vissa är dubbelt så stora som dom minsta . Testade att stoppa ner ett av dom minsta i mitt 540liters akvarium som är tomt på fiskar(håller på att starta upp det) . Och på ca 2veckor har det från att varit minst vuxit om dom alla andra. Hur kan det gå så mycket fortare för att akvariet är större? Ska tillägas att jag bara matade första dagarna sen såg jag den inte så jag antog den var död men såg den idag så mycket större den blitt.
                        Det var likadant för mig. När yngel "kassen", eller vad man nu säger blev för liten för mina malawisar åkte jag i panik till ikea och köpte mig en förvaringsbalja på ca 50l. Där fick de ha en pump och doppvärmare och sen växte de snabbt.
                        Tror att utrymmet och att det hade lugn och ro (framför allt lite gömnställen att smyga in bakom) gjorde susen.

                        Kommentar

                        • firefox75
                          • April 2007
                          • 1806

                          #13
                          Nja...fiskar växer lite fortare vid högre temp.
                          Sen så växer fiskar olika fort...brukar ha med matning att göra och lynne.
                          En mera framåt fisk äter/kommer åt att äta mera medans den samtidigt trycker undan mindre svagare individer.
                          Om man släpper en fisk som är såkallad liten i växten i ett betydligt större kar så växer den snabbt.
                          Ungefär som tusenbrödra bestånd av abborre i en liten sjö.
                          Har med storleken på vattnet x-antal fiskar ska samsas på.
                          Så dvärg x av fiskar kan växa till sig rejält bara de får ett större utrymme.
                          De växer tyvärr oftast explotionsartat.

                          Kanske bra att veta exempelvis om man föder upp fiskar för odling.
                          Börja med ett litet akvarium runt 100liter för dina yngel och sen smackar du ner dem i ett 250-310liters...så får du en snabbare tillväxt...
                          Sen kan man placera fisken i 100litert igen efter 4-6veckor i det stora...
                          Sen flyttar man dem igen fast nu från 100litert--540liter...o vips har man större fiskar på kortare tid för att man lurade naturen...
                          Fördelen med ovanstående är att de inte blir missbildade...
                          Utan man triggar enbart hormonerna...
                          Frånvarande nu mera men här ibland.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...