Ancistrus vs. Otocinclus 54l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heljis

    • June 2003
    • 1150

    #31
    Ursprungligen postat av akan
    hade ingen aning om att det fanns fishless cycling. Personen i djuraffären sa att jag kunde börja med 5 platy och sen köpa lite fler efter några veckor.
    Låter som en bra rekommendation.

    Någon obligatorisk nitritspik finns absolut inte. Det är vanligt att man, om man inte ser upp, får en nitritspik efter 3-4 veckor precis som du skriver. Men det är något man utan bekymmer kan undvika genom att inte belasta karet så hårt och mata försiktigt i början.



    Ang. saltet: Att ha i salt i ett sjukdomsdrabbat akvarie dödar i sig inte bakterierna. Alltså kan man inte säga att bakterier blir resistenta mot salt om man alltid tillsätter det.

    Fiskar har en ständigt pågående osmosprocess, som går ut på att vätskor passerar genom deras "hud" ut och in i kroppen(fiskar dricker inte). Hos sötvattensfiskar är koncetrationen av salter större i kroppen än i vattnet runt omkring den(i saltvattensfiskar är det tvärtom, det är därför saltvattensfisk inte kan överleva i sötvatten och vice versa).

    Om salthalten i vattnet höjs får fisken det lättare att ta upp vätska ur vattnet och behöver då alltså inte lägga lika mycket energi på detta. Med andra ord får fisken mer energi över till att till exempel bekämpa den sjukdom den är drabbad av. Detta är anledningen till att man tillsätter salt som en första åtgärd vid sjukdom. Hoppas det klarnade lite
    Martin Heljedal

    They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #32
      Ursprungligen postat av heljis
      Någon obligatorisk nitritspik finns absolut inte. Det är vanligt att man, om man inte ser upp, får en nitritspik efter 3-4 veckor precis som du skriver. Men det är något man utan bekymmer kan undvika genom att inte belasta karet så hårt och mata försiktigt i början.
      fick min efter en vecka.
      efter 10 dagar va den borta.


      Detta är anledningen till att man tillsätter salt som en första åtgärd vid sjukdom. Hoppas det klarnade lite
      läst att fiskarnas slemlager blir kraftigare om man saltar upp litevilket nog skulle kunna försvåra för vissa parasiter.

      salt ska tydligen lindra om man råkar ut för en nitritspik
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #33
        Ursprungligen postat av Raven
        finns vissa risker med fishless cycling.
        finns en del som råkat ut för att vattnet blivit förgiftat.

        ser personligen ingen orsak varför en hobbyakvarist ska göra sånt.
        enda orsaken är om man ska ha fiskar som är känsliga och inte kan blandas med andra fiskar.
        På vilket sätt kan vattnet bli förgiftat? Det enda man tillsätter är ju ammoniak och det tar bakterierna hand om...

        Jag valde att cykla akvariet utan fiskar för att jag inte ville riskera deras hälsa och/eller liv och jag tycker det fungerade bra.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • Marie J
          • January 2004
          • 10616

          #34
          Jag tycker du gjort ett bra jobb med att bara lägga in några få fiskar i början. En liten nitrithöjning är inget konstigt i ett nystartat akvarium. Är man ny inom akvaristiken som bör man inte mixtra med "fishlesscycling".
          /Marie.

          Min zoon Mina hundar Min Dagbok
          En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

          Kommentar

          • heljis

            • June 2003
            • 1150

            #35
            Ursprungligen postat av Raven
            läst att fiskarnas slemlager blir kraftigare om man saltar upp litevilket nog skulle kunna försvåra för vissa parasiter.

            salt ska tydligen lindra om man råkar ut för en nitritspik
            Exakt, eftersom salt allmänt ökar fiskarnas motståndskraft

            Ursprungligen postat av Marie J
            Jag tycker du gjort ett bra jobb med att bara lägga in några få fiskar i början. En liten nitrithöjning är inget konstigt i ett nystartat akvarium.
            Jag håller med. Det är absolut inte konstigt/ovanligt med nitrit i ett nystartat kar, och med 7/7 överlevande fiskar kan det inte ha varit någon kraftig spik heller.
            Martin Heljedal

            They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #36
              Ursprungligen postat av Marie J
              Är man ny inom akvaristiken som bör man inte mixtra med "fishlesscycling".
              Tror inte en fishless cycling skulle vara att rekommendera för akans akvarium nu när det redan bor fiskar däri

              Annars förstår jag inte varför en nybörjare inte skulle köra med det i fall hon/han föredrar den metoden. Jag var själv nybörjare (och är fortfarande det) när jag körde min fishless cycling och tyckte det kändes både enklare och tryggare än att riskera fiskarnas hälsa och/eller liv.

              När akvariet var färdigcyklat fick fiskarna flytta in och jag har ALDRIG haft problem med nitrit.

              Själv tror jag på att ge folk information så de själva kan bestämma vilken metod de vill köra med. Viktigast är att folk - oavsett vilken metod de väljer - är medvetna om detta med ammoniak och nitrit i ett nystartat akvarium.
              Senast redigerad av batski; 19 November 2005, 10:45.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • akan
                • August 2005
                • 629

                #37
                Har mitt vatten mognat tillräckligt länge?
                Är räkor ett bra val för nybörjare?
                Vad bör man tänka på?

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #38
                  Ursprungligen postat av akan
                  Har mitt vatten mognat tillräckligt länge?
                  Är räkor ett bra val för nybörjare?
                  Vad bör man tänka på?
                  Det är viktigt att ditt vatten är helt fritt från nitrit innan du introducerar fler invånare i akvariet. Annars vet jag tyvärr inte vad man ska tänka på när det gäller räkor.
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • akan
                    • August 2005
                    • 629

                    #39
                    Jag tror att det är ganska fritt.. har inte varit något de senaste gångerna, men ska testa att mata lite mer idag och ta nitrit-test några timmar efter det.

                    Kommentar

                    • akan
                      • August 2005
                      • 629

                      #40
                      ingen nitrit

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #41
                        Ursprungligen postat av akan
                        ingen nitrit
                        Det låter bra!

                        Om du frågar under "Skaldjur" finns det säkert kunniga personer som kan hjälpa dig med mer info om räkorna.

                        Lycka till!
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        Arbetssätt...