Massor av frågor!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guppyz12
    • November 2005
    • 45

    Massor av frågor!

    hej!

    Har ett 38-40liters akvarium, 56 längd / 30 bred / 30 hög

    1;kan man ha dessa i akvariumet?

    * 5-6 st zebrafiskar/tetror
    * 3-4 guppys
    * 1-2 malar
    * 2 kampfiskar

    Passar fiskarna ihop eller bråkar de? Kanske är för många eller?

    2; har ingen doppvärmare, men tills jag köper, hur gör man då för att hålla rätt tempertaur?

    3 Inredningtips till akvaiumet?


    Snälla HJÄLP mitt huvud är tomt på idèr!!

    // Guppyz12
  • heljis

    • June 2003
    • 1150

    #2
    Ursprungligen postat av Guppyz12
    hej!
    Har ett 38-40liters akvarium, 56 längd / 30 bred / 30 hög
    1;kan man ha dessa i akvariumet?

    * 5-6 st zebrafiskar/tetror
    * 3-4 guppys
    * 1-2 malar
    * 2 kampfiskar
    Passar fiskarna ihop eller bråkar de? Kanske är för många eller?


    • Ditt kar är på strax över 50 liter! Räkna bara l*b*h (Fast du kanske har räknat på innermåtten och skrivit yttermåtten? I vilket fall borde det vara lite mer än 40l).
    • Det är alldeles för många fiskar för ett så litet kar. I det skulle jag kunna tänka mig kampfiskarna (kanske rent av tre stycken) ELLER tetrorna och guppys. Möjligen ett stim på sex styckan corydoras. Dock ett av de tre alternativen, inte mer!
    • Sebrafiskar och tetror är som du kanske känner till stimfiskar och trivs bäst i ett stim på MINST sex individer.
    • Malar som trivs i ett så litet kar finns inte. Möjligen corydoras, de kan ju räknas till malar. Men personligen skulle jag inte stoppa annat än kampfisk eller yngel i ett så litet kar!
    • Kampfiskar och guppys går inte alltid så bra ihop.
    2; har ingen doppvärmare, men tills jag köper, hur gör man då för att hålla rätt tempertaur?
    Det gör du genom att mäta temperaturen med en termometer innan du köper fiskar! Ofta behöver man inte någon värmare, jag har det i det ena av mina kar.. det andra håller 27grader mha rampen.
    Håller det inte rätt temp. väntar du helt enkelt med att köpa fiskar tills du fått tag i en värmare och fått rätt temp. i karet!

    3 Inredningtips till akvaiumet?

    Snälla HJÄLP mitt huvud är tomt på idèr!!

    // Guppyz12
    Inreda är det bara du som kan göra! Kolla runt, tex här på zoopet och/eller zoonen på bilder på kar för idéer.

    Tänk också på att det blir mycket mer jobb med ett så litet kar! Vad har du tänkt för filter? Med så liten volym blir vattnet lätt dåligt och du kan komma att få göra många vattenbyten!
    Lycka till!
    Martin Heljedal

    They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

    Kommentar

    • Luminax
      • July 2005
      • 378

      #3
      Om du är ute efter sugpropps mal så skulle väl jag säga otocinlus, det har jag i mitt 61 liters skulle nog funka i ett ca 50 liter. Har 3 st i mitt det skulle funka i ditt också.
      Senast redigerad av Luminax; 09 November 2005, 20:53.
      Zoonen http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=463562

      Kommentar

      • becky_be
        • August 2005
        • 473

        #4
        En sak som jag inte vet att du tänkt på, men du kan bara ha en kamphane. Så vill du ha fler får det vara honor. 1 hane + några honor?
        @-{-{--
        Rebecca

        Kommentar

        • Guppyz12
          • November 2005
          • 45

          #5
          Tack för svaren!

          Får nog skipppa kampfiskar mal o lite till... vill ha större akvarium med det får ju inte plats någon stans...:o
          Ska nog inte skaffa doppvärmare... det blir för varmt i akvariumet..tror inte en doppvärmare sänker temperaturen..

          Kommentar

          • Skudd
            • September 2005
            • 224

            #6
            I princip alla moderna doppvärmare har termostat där du kan ställa in önskad temperatur, de värmer bara om det är för kallt i vattnet. Du riskerar alltså inte att det blir för varmt i vattnet om det inte är fel på termostaten. Men i ett litet akvarium räcker som nämnts ofta värmen från belysningen.

            Kommentar

            Arbetssätt...