Djuraffären?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • metaljimmy007
    • October 2005
    • 34

    Djuraffären?

    Jag ringde djuraffären nyss och hörde med dom, vad dom skulle ha för ett 54liters akvarium med ALLA tillbehör och dom sa ungefär 1000kr och då får du med några grundfiskar som du vill ha, och med grundfiskar menade han några som va lättskötta. Han nämnde några av dessa fiskar: Zebrafiskar, kardinal fiskar. Jag skulle vilja ha en: Mal, Skalare Altum och lite mera, men jag vet inte hur Sebra fiskar och Kardinal fiskar ser ut :S Kan nån säga om de finns nå länk till sånna på internet..? Och vad tycker ni att jag ska börja med för lätta fiskar i detta akvarium?
  • AquaPro
    • August 2005
    • 219

    #2
    Sök på Sötvattensfisk - Artbeskrivningar på Zoopet's startsida.
    Där kan du ställa in alla möjliga parametrar ;>
    2 Meter Växtburk.

    Kommentar

    • Tastyfish
      • February 2005
      • 1761

      #3
      1000kr för ett 50 liters tycker jag är "såattsäga" Helt skandalöst! :o.
      för minna 2 250 liters har jag sammanlagt pröjsat 1200. då såklart med alla tillbehör och ena med fisk!
      ena kostade 500:- och andra 700:-.
      dock har dom en del att ge i utseende! Skalare altum är helt opassande i ett sånnt litet.. och då nämner jag inte enns för lågt. visst det här 50 liters ser väll snyggare ut än något av minna 250 liters då det är nytt men du kan ha så mycket fler fina fiskar i ett 250 eller mer så att ja inte skulle brytt mig om utseendet.

      Kardinalfisk : http://www.zpet.se/fiskar/fisk.php?NR=283
      Zebrafisk : http://www.zpet.se/fiskar/fisk.php?NR=51

      jag tycker dock att det där karet skulle vara ett utmärkt räkkar med mindra ytfiskar!
      typ: http://www.zpet.se/fiskar/fisk.php?NR=422




      visst alla håller sig inte vid ytan och några blir lite stora för karet vilket du får ha överseende med och kanske flytta dom vidare om du har något större.

      allt för mig!
      hejsvej
      Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
      Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
      Måste skaffa mig fler djur!

      Kommentar

      • Skudd
        • September 2005
        • 224

        #4
        En altumskalar blir jättestor (upp till 30 cm hög) och måste ha ett stort akvarium. Du kan ha en hel del roliga småfiskar, tex platy, guppy, olika sorters mindre tetror (ex neontetra är fin och billig) eller sebrafisk. Dessutom är dessa fiskar oftast bra nybörjarfiskar. Vill du ha några malar finns det en del pansarmalar som kan få plats i ett sådant akvarium, de vill dock ha några kompisar av samma sort. Detta begränsar därför mängden övriga fiskar du kan ha i burken.

        Använd artbeskrivningarna som finns på zoopet så får du se bilder och kan läsa mera. Klicka på hem och artbeskrivningar. Läs även om hur du startar upp ett akvarium om du skaffar det så dina fiskar inte råkar ut för något obehagligt.

        Lycka till!

        Kommentar

        • Watermelon
          • November 2005
          • 140

          #5
          1000 spänn för 54 liter? :O Mitt 110-liters som jag ska köpa på fredag kommer att kosta 1200 med alla tillbehör.
          110 Liters Fisksoppa, vill och ska renovera fiskbeståndet nån gång...
          Ancistrus, Fläckig Pansarmal, Platy, Endlers Guppy, Kopparbarb, Ampullaria, Afrikansk Jättefilterräka

          20 Liters Räkkar
          Två CR (ska införskaffas fler) och en körsbärsräka som har fått flytta från stora akvariet.

          Kommentar

          • swetrot
            • April 2003
            • 966

            #6
            Ett sprillans nytt 54L med filter, pump, lysramp med lysrör, växter, grus, mat, håv, termometer och några fiskar tycker jag är rätt OK om det kostar en tusenlapp. Begagnat går sådant för runt 3-600:-, och det finns många som angivit betydligt högre nypriser när de skall sälja det.

            Sedan finns det alltid de som fyndat billigare, men en tusenlapp är inget ockerpris.

            Kommentar

            • Guppyz12
              • November 2005
              • 45

              #7
              Jag tycker 1000 kr för 54liter är rätt så dyrt, jag fick mitt mycketlilla 40 liter med allt för 600...

              Kommentar

              • alcar
                • April 2005
                • 1398

                #8
                man får ett 54l med alt utom fiskar och sand och växterför 499 kr på zookompaniet i gbg
                mvh alexander
                min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

                Kommentar

                • becky_be
                  • August 2005
                  • 473

                  #9
                  Jag föreslår att du letar efter ett begagnat. Ibland kan man hitta akvarier som bara är ett på blocket eller andra ställen. Fisk ingår ibland och ibland inte. Men du kan spara hundralappar på att leta begagnat.
                  @-{-{--
                  Rebecca

                  Kommentar

                  • scooby
                    • April 2005
                    • 65

                    #10
                    akvarium

                    begagnat är som sagt alltid billigare men utan garanti så det kan bli dyrare. sen är det skillnad på olika akvarium vad gäller glasets tjockhet finns nya jäättebilliga att få men ett lätt slag och det är glassplitter 1000kr för ett bra akvarium med allt som ingår är ett mycket bra pris
                    scooby

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      #11
                      1000kr för 54L kallar jag svinaktigt dyrt.
                      895 får ja pröjsa i min lokala affär för ett 112L eller 96L med välvd ruta.

                      som nämts innan så är altum skalar för stora för ett 54L
                      dom vill ha 60cm simhöjd
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      • gren
                        • September 2005
                        • 87

                        #12
                        http://www.djurmagazinet.se/ -> klicka på [Kundkontakt] -> [Vår tidning]. Klicka på något av alternativen (olika upplösningar bara) och kolla sida två. Där har du ett komplett akvarium för några hundringar billigare, exkl fiskar (som inte är särskilt dyra). Djurmagazinet är en ganska stor kedja som finns "överallt".

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          Ursprungligen postat av metaljimmy007
                          Jag ringde djuraffären nyss och hörde med dom, vad dom skulle ha för ett 54liters akvarium med ALLA tillbehör och dom sa ungefär 1000kr och då får du med några grundfiskar som du vill ha, och med grundfiskar menade han några som va lättskötta. Han nämnde några av dessa fiskar: Zebrafiskar, kardinal fiskar. Jag skulle vilja ha en: Mal, Skalare Altum och lite mera, men jag vet inte hur Sebra fiskar och Kardinal fiskar ser ut :S Kan nån säga om de finns nå länk till sånna på internet..? Och vad tycker ni att jag ska börja med för lätta fiskar i detta akvarium?
                          Jag köpte mitt 250 liters begagnat i mycket gott skick komplett med filter, ljusrampa, akvariemöbel och en del andra tllbehör plus en stor rot. Allting för 2000 kr.

                          Jag skulle råda dig att titta på akvarier i 100 litersklassen. De är faktisk mer lättskötta än små akvarier.

                          Men du kan INTE ha scalare i ett 54 liters akvarium. De behöver minst 275 liter. Inte heller kan du ha en ancistrusmal i ett så litet akvarium. Kardinalfiskar är lättskötta men trivs i något lägre temperaturer än de flesta andra fiskarna, så det är nog ingen bra idé att ha dem i samma akvarium som t ex tetror. Det finns en del tetraarter som är både små och lättskötta.

                          Lycka till med köpet!
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • y0da
                            • August 2005
                            • 1697

                            #14
                            1000kr för ett komplett 54l är väl inget överpris tycker jag. Kanske är något steg över medel, men knappast ett ockerpris? Netto sålde ju ett 54l för 599kr för ett par veckor sedan. Köp ett sånt och skaffa sedan grus, sten, fiskar, vattenberedningsmedel, etc, så tror jag nog att ni kommer upp i "ca 1000kr" rätt lätt.
                            Sen kan man ju inte jämföra priset på ett nytt akvarium mot ett begagnat. Köp en ny Golf V hos en bildhandlare och du får ge ca 160.000kr, sen kan du ju köpa en Golv I för kanske 5000kr på blocket. Men jag kan inte påstå att den nya golven är "svindyr" för det. Det är ju ändå lite skillnad.

                            Om du däremot kan nöja dig med ett begagnat (räkna med lite repor och liknande) så kan du nog placera dina 1000kr i ett rätt mycket större kar. Eller få likande kar för under halva pengen.
                            http://www.y0da.se

                            540L SA

                            Kommentar

                            • sacha
                              • May 2005
                              • 1016

                              #15
                              För nog hålla med om att jämförelsena är lite skeva ibland.. De priset skulle ju va som sagt helt komplett med fiskar å grus å antagligen då nån liten växt... Å visst här i stan kostar ett 54l 548kr me filter, dopp å lite medel å en burk mat..men som sagt ...fisk, grus å lite växter så e man snart uppe i 1000kr..

                              Tycker trådskaparen att det är värt pengarna å det inte finns något billigare i närheten så äre bara att köpa
                              Tjopp...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...