Färggranna fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vitae
    • November 2005
    • 52

    Färggranna fiskar

    Hejsan.

    Jag sällar mig till nybörjarnas entusiastiska skara.

    Vi har alldeles nyligen köpt oss ett 130-liters akvarium (freshwater, sötvatten). Vi behandlar vattnet tålmodigt enligt "fishless cycling" metoden, och därmed kommer det att ta ett par veckor innan vi införskaffar de första fiskarna. För övrigt är akvariet väl planterat och fiskarna kommer att få gott om skrymslen att gömma sig i. Nu har vi gott om tid att fundera (eller jag har, sambon är inte riktigt lika entusiastiskt absorberad i detta nya projekt som jag )!

    Fredliga och roliga firrar vill vi ha.

    Vad vi hittills kommit fram till är;

    Dwarf Plecostomus, 1-2st. En del rekommenderar att bara ha en, en del rekommenderar att ha två. Det blir nog två.
    Zebra Danios, 5-6st.
    Botia lohachata eller Corydoras catfish. Minst 4st. Läste att den Botian kan bli över 10cm så det kan vara läge att kolla in Botias som inte blir så stora.

    Nu finns det inte plats för så många fiskar till. Jag vill ha färgprakt! Bottenregionen i tanken är täckt, så att säga, så jag önskar tips om färgranna fiskar som föredrar att hålla till i mitten och vid ytan, och som inte vill döda eller skada sina grannar.

    Tackar ödmjukast på förhand för svar samt eventuella kommentarer om de förstahandsval jag radade upp.

    Mvh Anne
  • marcuspajp
    • July 2004
    • 448

    #2
    Regnbågsfiskar?
    Salt är ballt

    Kommentar

    • Tastyfish
      • February 2005
      • 1761

      #3
      täcker ytan och är färggranna: guppy, kampfisk, gurami och sådant.
      Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
      Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
      Måste skaffa mig fler djur!

      Kommentar

      • Vitae
        • November 2005
        • 52

        #4
        Tack

        Kommentar

        Arbetssätt...