Vad Mer?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mazzej
    • November 2005
    • 63

    Vad Mer?

    Tjena

    Har ganske nyligen startat upp ett gammmalt akvarie (63 liters). Har inhandlat några kardinaltetror och 2 black molly. Men nu vill jag ha något mer. Kanske något ciklidpar för det vore skoj att se om man kan få yngel av dem. Men eftersom akvariet inte är så stort vill man ju inte ha för aggresiva.. Sedan har jag också sett Grön Kulfisk och undrar om jag kan ha en tillsammans med dem fiskarna jag har nu..

    TAcksam för svar
    Ha Det Gött!!

    MvH MaZzej

    "250 liters Sällskapskar"

    "73 liters Yngelkar"

    "63 liters Reservkar Om Något Skulle Hända"
  • Tastyfish
    • February 2005
    • 1761

    #2
    nån dvärgciklid ska ju gå bra. typ Mikrogeophagus ramirezi, Apistogramma cacatuoides.
    dock vet jag inte hur dom funkar med andra fiskar då ciklider vill ha sinna territorium.

    jag diggar ju mest bottenfiskar och skaldjur :]
    Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
    Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
    Måste skaffa mig fler djur!

    Kommentar

    • CiklidKna
      • May 2005
      • 63

      #3
      Kakadua ciklider (apistogramma caca....) kan du ha tillsammans med dina fiskar. Det tråkiga med dem är att honorna inte lever så länge. Och jag har haft oturen med att hanarna har fått bukvattensot.

      Jag funderade ett tag på att oxå skaffa grönkulfisk. Tycker dem är jätte söta. Men dem äter mindre fisk och är lite små giftiga om jag inte minns fel.

      Det bästa är ju om du går in och tittar på arbetsbeskrivningarna här.
      Det gjorde vi när vi startade upp vårat första.
      För varje Minut du är Arg . Förlora du 60 Sekunder av Glädje .

      Kommentar

      • Paula&Jimmy
        • April 2005
        • 397

        #4
        Skaffa inte grön kulfisk!!!!!!!!!! Dom är otroligt charmiga, jag har aldrig sett min kula bita mot någon annan, men dom är giftiga! Har förlorat andra fiskar pga detta!
        Det står i artbeskrivningen att dom är giftiga både för dig och ditt husdjur, så det är ett starkt gift. Plus att detta är en bräckvattenfisk.

        Fjärilsciklider är otroligt vackra och ganska lättlekta också, dom kan du ha i ett 60L, välj då noga en hona och en hane, annars blir det bråk.

        Jag har haft räkor och klogrodor, dom är roliga, lite skygga, men när dom visar sig så är det vackert att titta på.
        Jag hade filterräka, men tydligen så är amanoräkan vackrare... ?
        Proffsiga amatörer (...?)


        Paulas zoon

        Kommentar

        • Bucket
          • February 2004
          • 1020

          #5
          Ursprungligen postat av Paula&Jimmy
          Skaffa inte grön kulfisk!!!!!!!!!! Dom är otroligt charmiga, jag har aldrig sett min kula bita mot någon annan, men dom är giftiga! Har förlorat andra fiskar pga detta!
          Det står i artbeskrivningen att dom är giftiga både för dig och ditt husdjur, så det är ett starkt gift. Plus att detta är en bräckvattenfisk.

          Fjärilsciklider är otroligt vackra och ganska lättlekta också, dom kan du ha i ett 60L, välj då noga en hona och en hane, annars blir det bråk.

          Jag har haft räkor och klogrodor, dom är roliga, lite skygga, men när dom visar sig så är det vackert att titta på.
          Jag hade filterräka, men tydligen så är amanoräkan vackrare... ?
          Jag köpte 3 gröna kulfiskar.. och dom var vänliga och trevliga till en början.. men eter 2-3 timmar så hade dom upp 4 scalarer tryckta i ett hörn och åt som sa*an an deras fenor.. så dom fick åka snällt tillbaka till djuraffären samma dag.

          så jag rekomenderar inte dom heller.

          Jag skulle ha kört på Fjärlisciklider som Paula&Jimmy skriver.. dom e trevliga och lätt lekta. Kanske lite känsliga för vattenkvalitén och dom lever inte så länge.. men overhört vackra.
          Men se till att du får ett par
          jävla massa akvarium!
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871

          Kommentar

          • CalleAkvarist
            • November 2005
            • 1059

            #6
            Kampfiskar är fina men blanda de för allt i världen med: ANDRA KAMPFISKAR!!! De dödar varandra och en del andra fiskar.

            Kommentar

            • figo
              • October 2004
              • 480

              #7
              Ursprungligen postat av calle95
              Kampfiskar är fina men blanda de för allt i världen med: ANDRA KAMPFISKAR!!!
              Litet men viktigt stavfel där .
              Nä man ska inte blanda kampfiskhanar med varandra, de slåss tills de dör.
              Man kan blanda kampfiskhanar med kampfiskhonor men då måste du ha kanske 4-5 honor. Har man bara en kommer hanen att stressa ihjäl honan.
              m.v.h figo. 170 L ,45 L ,21 L

              Kommentar

              • sacha
                • May 2005
                • 1016

                #8
                Ja el så tar honorna död på hanen...
                Tjopp...

                Kommentar

                • CalleAkvarist
                  • November 2005
                  • 1059

                  #9
                  Hoppsan:o !

                  Kommentar

                  Arbetssätt...