Fisk på burk...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Birgitta W
    • October 2005
    • 2764

    Fisk på burk...

    Jag ska hämta mitt 70-liters akvarium nästa vecka. "Problemet" är att det följer med 4-5 fiskar.
    Så min fråga är var jag ska göra av dem medan jag gör i ordning akvariet. Det tar ju sin tid och helst ska det tydligen stå i 24 timmar sedan man haft i det där medlet (som jag redan köpt).
    Klarar de sig någon dag i en stor glasburk med lite sand och några växter i? Den är ju rund och inte så väldigt stor, ett par, tre liter kanske.
    Jag vill inte starta min nya karriär som akvarieägare med döda fiskar!
    Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

    Min zoon :
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

  • svensdotter
    • March 2005
    • 247

    #2
    går säkert fint. Annars skulle nog jag ta tex en tiolitershink, så jag kan ha pump och värmare med hos fiskarna. Ett par dagar klarar dom sig säkert så.

    Fast samtidigt blir väl vattnet du har i hinken/glasburken lika färskt som det du häller i karet..? bara en fundering. Kanske kan vara smart att beåfå pumpen utan att den blivit rengjord. så har du ju lite bakterieflora kvar däri...
    blondin!

    Kommentar

    • Birgitta W
      • October 2005
      • 2764

      #3
      Ursprungligen postat av svensdotter
      går säkert fint. Annars skulle nog jag ta tex en tiolitershink, så jag kan ha pump och värmare med hos fiskarna. Ett par dagar klarar dom sig säkert så.

      Fast samtidigt blir väl vattnet du har i hinken/glasburken lika färskt som det du häller i karet..? bara en fundering. Kanske kan vara smart att beåfå pumpen utan att den blivit rengjord. så har du ju lite bakterieflora kvar däri...

      Jag tänkte be att få med av det gamla vattnet att ha i burken så länge. Och sedan pytsa i lite i taget av det nya till burken.
      Lite provisoriskt så där...
      Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

      Min zoon :
      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

      Kommentar

      • Daniel Blom
        • June 2003
        • 1670

        #4
        Självklart ska fiskarna INTE behöva gå i en liten glasburk när det finns ett ledigt akvarium. I med Nitrivec och låt bli att mata några dagar som går nog allt bra.
        Fler saker du kan göra:
        * Försök hålla bakterierna i filtret och gruset vid liv. Skölj lagom!
        * Ta med gammalt vatten i en dunk.
        Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
        och framgången är given.
        Samuel Clemens
        Mina bilder

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          flajback från ikea.
          kostar 19kr eller nåt sånt och är populärt som yngel/karantän/tillfälligt akvarie.
          är på 35LÖ
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          Arbetssätt...