Frigolitplattan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bobbyfuller
    • October 2005
    • 538

    Frigolitplattan

    oops! glömde lägga en frigolitplatta mellan byrån och akvariumet är det katastrof eller kan jag lägga dit den när jag gör rent det nästa gång? det står inte 100% plant nu lite lite snett
    mvh
    bobbyfuller
    **Juwel Trigon 190L**
    If you are an Elvis fan, no explanation is necessary.
    If you are not an Elvis fan, no explanation is possible.
  • CBR
    • January 2005
    • 292

    #2
    Jag skulle tömma det akvariumet på direkten och ställa det i lod annars är risken att du har vatten på golvet väldigt stor. Den största anledningen till att akvarium går sönder är att de står snett.
    The Zone

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      luta framåt/bakåt eller i sidled spelar ingen roll men snett som CBR sa är inte bra.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Rakt eller snett, inte lätt att veta vad som menas.
        Akvariumet bör stå vågrätt, eller i lod (beror ju på vilken sida man har som referens på karet ). Så länge som ytan karet står på är jämn och plan (Det är pga ojämnheter som man har frigolit i mellan) så är det inte katastrof om denna plana yta inte riktigt står vågrätt. Skulle inte oroa mig allt för mycket om det är en plan yta och den lutar mindre än 5mm per meter.
        Det enda är ju att det ser jäkligt trist ut när man fyller upp med vatten. Det syns ju så tydligt då att det lutar.
        Är däremot ytan skev så kan det bli värre, men då hjälper inte frigoliten så mycket i alla fall.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • sockerconny
          • October 2004
          • 2349

          #5
          Det är väl viktigare att ett helglasakvarium står i lod än ett alu.ramsakvarium, eller....??

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            Ursprungligen postat av sockerconny
            Det är väl viktigare att ett helglasakvarium står i lod än ett alu.ramsakvarium, eller....??
            nope.
            en del ramakvarier är i grunden helglas med pålimmade lister bara.

            däremot är ramakvarier mindre känsliga mot ytan dom står på.

            med ett helglas blir de ju rätt mycke spänning om nåt ligger mellan bänken och glaset.
            ett problem man slipper med ramakvarie.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            Arbetssätt...