Ciklider/fiskar/växter i 170-liters

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vinsola
    • March 2002
    • 6

    Ciklider/fiskar/växter i 170-liters

    Jag ska om mindre än en månad starta upp mitt 170-liters kar. Jag vill hemskt gärna börja med ciklider men har noll erfarenhet av dem

    Vilka cilklider/fiskar är lämpliga? Jag vill gärna ha i princip bara ciklider.
    Hur många är lämpligt?

    Vilka växter ska jag ha till dem?

    Jag har dessutom äldre grus som är rätt stort. ( vet inte exakt vilken mm det är på dem.) Jag har däremot läst att de ska ha finkornigt grus. Kan jag då köpa finkornigt grus att ha över det grovkorniga som jag hade innan?

    tack på förhand! / fröken virrpanna
    Nybörjarvirr
  • alcar
    • April 2005
    • 1398

    #2
    antingen kan du ha malaviciklidet typ golden eller dvärgciklider palettciklider är lättodlade och snälla du kan ha 2-3 par i 170 l växter du kan ha valiseneria eller svärlpanta dom växterna har jag till mina palleter
    mvh alexander
    min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

    Kommentar

    • Vinsola
      • March 2002
      • 6

      #3
      Ursprungligen postat av alcar
      antingen kan du ha malaviciklidet typ golden eller dvärgciklider palettciklider är lättodlade och snälla du kan ha 2-3 par i 170 l växter du kan ha valiseneria eller svärlpanta dom växterna har jag till mina palleter
      Kan man inte ha ex. 5 honor och en hanne?
      Nybörjarvirr

      Kommentar

      • Iris A
        • October 2004
        • 158

        #4
        Hej!
        Håller med om att paletter är trevliga, men de ynglar av sig en hel del och kan bli rätt så aggressivamot andra fiskar.

        Om du lägger finkornigt grus över grovkornigt så kommer de snart att blanda sig, enstaka grova grus kommer att synas vid ytan.

        Jag bara måste rekommendera sajicaciklider (centralamerika). Bilden på zoopet är väldigt färglös, som vuxna har hanarna ett blått "strössel" ung som fjärilsciklider, båda har alldeles blå ögon och honan har brandgul ryggfena. Mkt vackra! De är dessutom väldigt aktiva, gräver (vill gärna ha sand eller finkornig engelsk sjösten nära grottan) och lägger ägg i en grotta, antingen en du ställt dit eller en de grävt själva, under en rot eller sten. De fungerar bra med platy, molly, svärdbärare eller andra relativt stora sällskapsfiskar som liksom dem gillar hårt vatten. Mina går i 160 l med variatus-platy. Tåliga, lättlektamen inte hysteriska så att de jämt ska lägga ägg. Mkt duktiga föräldrar, som vallar sina yngel och finfördelar maten åt dem. Lite bossiga när de bestämmer boplats och när de vallar ynglen, i övrigt mkt snälla och toleranta mot andra fiskar. Alltför små sällskapsfiskar ser de som mat, så man ska inte ha dem med endlerguppys eller glödbandstetror.

        Jag tycker de är charmiga och sociala, ibland vänslas de och ibland bråkar de, precis som vilket par som helst. Ge dem 1-2 plecos som håller rent och ett gäng rejäla levandefödare som sällskap så har du det perfekta ciklidakvariet som både är lättskött och aldrig blir tråkigt! Tja, det är i alla fall min åsikt...
        Iris

        Kommentar

        • alcar
          • April 2005
          • 1398

          #5
          Ursprungligen postat av Vinsola
          Ursprungligen postat av alcar
          antingen kan du ha malaviciklidet typ golden eller dvärgciklider palettciklider är lättodlade och snälla du kan ha 2-3 par i 170 l växter du kan ha valiseneria eller svärlpanta dom växterna har jag till mina palleter
          Kan man inte ha ex. 5 honor och en hanne?

          det tror jag min kompis hade 3 honor och 2 hanar och det funkade bra men jag tucker det är roligare när fiskana simmar i par
          mvh alexander
          min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

          Kommentar

          • Vinsola
            • March 2002
            • 6

            #6
            Ursprungligen postat av Iris A
            Hej!
            Håller med om att paletter är trevliga, men de ynglar av sig en hel del och kan bli rätt så aggressivamot andra fiskar.

            Om du lägger finkornigt grus över grovkornigt så kommer de snart att blanda sig, enstaka grova grus kommer att synas vid ytan.

            Jag bara måste rekommendera sajicaciklider (centralamerika). Bilden på zoopet är väldigt färglös, som vuxna har hanarna ett blått "strössel" ung som fjärilsciklider, båda har alldeles blå ögon och honan har brandgul ryggfena. Mkt vackra! De är dessutom väldigt aktiva, gräver (vill gärna ha sand eller finkornig engelsk sjösten nära grottan) och lägger ägg i en grotta, antingen en du ställt dit eller en de grävt själva, under en rot eller sten. De fungerar bra med platy, molly, svärdbärare eller andra relativt stora sällskapsfiskar som liksom dem gillar hårt vatten. Mina går i 160 l med variatus-platy. Tåliga, lättlektamen inte hysteriska så att de jämt ska lägga ägg. Mkt duktiga föräldrar, som vallar sina yngel och finfördelar maten åt dem. Lite bossiga när de bestämmer boplats och när de vallar ynglen, i övrigt mkt snälla och toleranta mot andra fiskar. Alltför små sällskapsfiskar ser de som mat, så man ska inte ha dem med endlerguppys eller glödbandstetror.

            Jag tycker de är charmiga och sociala, ibland vänslas de och ibland bråkar de, precis som vilket par som helst. Ge dem 1-2 plecos som håller rent och ett gäng rejäla levandefödare som sällskap så har du det perfekta ciklidakvariet som både är lättskött och aldrig blir tråkigt! Tja, det är i alla fall min åsikt...
            Iris
            Hej!

            Låter trevliga det du skriver. Är dessa lätta att få tag i i handeln?
            Ynglar de av sig relativt lätt ändå? Jag är lite sugen på att få egna yngel nämligen

            vad rekommenderar du för grusstorlek?

            mvh/anna
            Nybörjarvirr

            Kommentar

            • aquasafe
              • February 2005
              • 138

              #7
              Min paleter var inte trevliga. Dödade 7 neontetror, 3scalarer, 1 afrikanskknivfisk och några malar....

              Kommentar

              • Iris A
                • October 2004
                • 158

                #8
                Hej!
                Jag har 4 månaders yngel att sälja, mitt (lek-)par kommer från Eskilstuna akvarieförening och de har vuxna exemplar till salu. Inte särskilt dyra heller, gissar att de i en vanlig affär går på c:a 60-70 kr st.

                Jo de är lättlekta, mina lekte direkt när de kom (inom 2 dagar). Sedan jag flyttat ut kullen för 3 veckor sedan har de gjort ett försök men då blev de störda av mig (delvattenbyte). Nu verkar de vara på g igen, båda gräver mkt och honan är mer i grottan än vanligt vilket jag tolkar som att det kanske snart blir ägg.

                Jag har sand (rådasand, näst minsta storleken) men även halvgrov engelsk sjösten vid växter och stenar, där jag inte vill att de ska gräva. Fungerar bra! De gräver förstås lättast i sand men flyttar även mindre gruskorn.

                Kul att lyckas entusiasmera ngn mer! Personligen tycker jag det är ett plus att de inte är så extremt vanliga. De är nära släkt med sebraciklider och har samma krav på vattnet men mkt "snällare" dvs inte alls aggressiva. Glömde säga att de gillar algtabletter och gärna betar alger i akvariet ibland (i naturen lever de på små kräftdjur och alger).

                Lycka till, hoppas du hittar sajicor i ngn affär nära dig!
                Iris

                Kommentar

                Arbetssätt...