Hur mycket fisk i 93 liters akvarium???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bobbyfuller
    • October 2005
    • 538

    Hur mycket fisk i 93 liters akvarium???

    Funderar på hur mycket fisk jag kan ha i ett 93 liters akvarium för att det ska bli
    bli bra balans inte för trångt inte för glest, just nu har jag 6 zebrafiskar,2 svärdbärare,2 blackmolly,1 eldstjärt och 1 mal. det jag yttligare skulle vilja ha plats med är 6-8 neontetror, 2st Praktbotia,1st Plecostomus, 2 blå grami. blir detta för mycket? en dålig kombination??? Kan jag har ännu mer fisk i? När det gäller växter har jag 3st en svärdplanta och 2 mindre växter i mitten har jag byggt upp ett stenparti med lite gömställen i men skulle vilja ha tips på bra växter för 3 kanske är lite lite.Vet att en del fiskarter kan bli stora men jag är oxå bredd på att köpa ett större akvarium med tiden. Ville inte bara börja med ett för stort utan i lagom skala sen får man se om intresset håller i sig.
    tacksam för svar
    /bobbyfuller
    **Juwel Trigon 190L**
    If you are an Elvis fan, no explanation is necessary.
    If you are not an Elvis fan, no explanation is possible.
  • platy5
    • May 2005
    • 1087

    #2
    Hur länge har akavriumet vart i gång har det varit mer änn 1-2mån . Så är det lungt . Känner en som har 50fiskar i sitt 54liters och ändå inga problem fiskarna växer som bara den (mest guppy,platy och svärdbärare)
    __________________________________________
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

    Kommentar

    • bobbyfuller
      • October 2005
      • 538

      #3
      Det har varit i gång i 3 veckor jag har ingen brådis med att fylla akvariet
      **Juwel Trigon 190L**
      If you are an Elvis fan, no explanation is necessary.
      If you are not an Elvis fan, no explanation is possible.

      Kommentar

      • alcar
        • April 2005
        • 1398

        #4
        praktbotia ska vell ha mycket större akvarium
        och plecko ska vell ocså det
        du kan väl köpa det du har planerat men ta bort praktbotiorna och pleckon och ta 2 anicstrus istället eller några pansamalar
        mvh alexander
        min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

        Kommentar

        • alcar
          • April 2005
          • 1398

          #5
          växter

          ett jäng valisenerior tror jag hader blivit snygt typ 6st och en klump javamossa för det kan ynglena jömma sig i
          mvh alexander
          min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

          Kommentar

          • jean1
            • August 2005
            • 218

            #6
            Har precis köpt mina första otocinclus (affinis). Totalt frälst. Vackra, små fiskar som håller algbeståndet nere på 0. De trivs ju i stim, men eftersom de är så pass små behövs det ju inga jättetankar för att de ska trivas.

            Kommentar

            • swetrot
              • April 2003
              • 966

              #7
              Du kan nog räkna med att dina svärdbärare och dina Molly kommer att yngla av sig. Då blir de flera.

              Precis som tidigare skrivits vill Praktbotior ha ett mycket större utrymme för att trivas bra. Inte så att de dör så fort du stoppar ner dem, men med tiden blir de passiva, lite "gråare" i färgen och får mycket lätt olika sjukdomar.

              Plecomalar växer, och brukar bli runt en halvmeter eller så. I början växer de runt 2cm/månad och det går därför ganska fort för dem att växa ur ditt kar. Det är inte heller så bra.

              Skall du ha fler fiskar så är väl neontetra att föredra då. De är inte så stora, kräver inte så mycket, är relativt anpassningsbara och fungerar med dina övriga fiskar.

              Kommentar

              • heljis

                • June 2003
                • 1150

                #8
                Ursprungligen postat av bobbyfuller
                Funderar på hur mycket fisk jag kan ha i ett 93 liters akvarium för att det ska bli
                bli bra balans inte för trångt inte för glest, just nu har jag 6 zebrafiskar,2 svärdbärare,2 blackmolly,1 eldstjärt och 1 mal. det jag yttligare skulle vilja ha plats med är 6-8 neontetror, 2st Praktbotia,1st Plecostomus, 2 blå grami. blir detta för mycket? en dålig kombination??? Kan jag har ännu mer fisk i? När det gäller växter har jag 3st en svärdplanta och 2 mindre växter i mitten har jag byggt upp ett stenparti med lite gömställen i men skulle vilja ha tips på bra växter för 3 kanske är lite lite.Vet att en del fiskarter kan bli stora men jag är oxå bredd på att köpa ett större akvarium med tiden. Ville inte bara börja med ett för stort utan i lagom skala sen får man se om intresset håller i sig.
                tacksam för svar
                /bobbyfuller
                Ditt akvarium är fullt redan nu, enligt mig. Eldstjärten ska dessutom ha mycket större än 90 liter. Detsamma gäller praktbotia och pleco!

                Ska du köpa något mer skulle jag rekommendera ett par sebrafiskar till, då de trivs bättre i större stim. Annars tycker jag absolut inte att du ska stoppa i mer fisk.
                Kolla om intresset håller i sig, och köp ett större kar sen
                Martin Heljedal

                They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

                Kommentar

                • alcar
                  • April 2005
                  • 1398

                  #9
                  jag tycker att du ska ta bort eldskärten och köpa ett par dvärgurami dom kräver inte lika mycket plats somm blågurami http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=237
                  mvh alexander
                  min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

                  Kommentar

                  • sacha
                    • May 2005
                    • 1016

                    #10
                    fan de blir ju en jävla soppa ifall du ska ploppa i allt de där...håll dej till 2-3 arter enligt mej iaf..
                    Tjopp...

                    Kommentar

                    • jaffehuff
                      • October 2005
                      • 541

                      #11
                      Less Is More

                      Det kan nog vara bra att vara lite restriktiv, även när habegäret väckts. Visst, det kanske går att ha 50 fiskar i lika många liter, men det är inte att rekommendera. Som någon (annan tråd, tor jag) nämnt tidigare kan en människa leva på ganska få kvadrat också, men vi trivs i regel inte med det.

                      Själv hade jag satsat på lite mer växter, men det är ju jag det...

                      Hoppas d går bra m firrarna!
                      Hälsn Jaff

                      Kommentar

                      Arbetssätt...