Kan man ha för lite fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • museo12
    • May 2005
    • 135

    Kan man ha för lite fiskar?

    Vi har lite dålig balans i vårt 112 liters kar. Det blir gärna för mycket alger. En orsak är att vi bytt lysrör, men kan orsaken också vara att vi har för få fiskar, dvs att det inte blir tillräckligt med avföring/gödning till vattnet och växterna??

    Om man går efter knepet cm fisk per liter vatten är det väl nästan fullt, men å andra sidan kan man ju säga att våra 20 glödbandstetror är "renliga", precis som våra 2 otocinclusar. Sen simmar det en ensam kakaduahane också i karet.

    Kan det bli sämre balans i karet med för lite fiskar eller för "renliga" fiskar??
  • Tastyfish
    • February 2005
    • 1761

    #2
    om alger kom tack vare för lite fiskar skulle alla vi som har akvarier vara överlyckliga.
    algerna får gödning i form, av ljus och avföring osv. alltså måste du skaffa en effektivare algätare eller använda algskrapa
    Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
    Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
    Måste skaffa mig fler djur!

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      vissa alger är enklast att göda bort.

      vilken typ av alger har du ?

      klicka på länken i min signatur så hittar du bilder på alger.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • museo12
        • May 2005
        • 135

        #4
        Ursprungligen postat av Raven
        vissa alger är enklast att göda bort.
        Jag kör med TMG sedan två veckor tillbaka. Det har inte hunnit ge något resultat än.

        Då är jag inte helt fel ute i mina funderingar kring att göda bort algerna med mer fiskavföring... Även om det kanske inte är så enkelt som att man kan ha för lite fiskar...

        Tack för era svar!

        Kommentar

        • jaffehuff
          • October 2005
          • 541

          #5
          Hoppades på ett generellt svar på frågan "kan man ha för få fiskar i akvariet". Visade sig ju att trådstartaren hade ytterligare information, men jag undrar i alla fall. Man kan väl inte ha för få fiskar i ett akvarium? Man kan ju inte ha för få djur i ett rum!

          Kommentar

          Arbetssätt...