Yngel och placering

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Milda
    • August 2005
    • 8

    Yngel och placering

    Hur många guppyyngel (helt nyfödda, dvs ca 3 mm långa) kan man ha i ett 10-liters guppykar?

    Vi har tre guppyhonor i ett 65 liters akvarium. Den ena fick igår ca 40 ungar (svårt att räkna). De övriga två ska yngla när som helst. Vi har placerat över 20 yngel i det lilla tioliters karet. Är det för många? De yngel som blev kvar hos honorna har ännu inte blivit uppätna och jag tycker att de rör sig mycket ”piggare” än ynglen i det lilla karet.

    Vi har ett kakaduaciklidpar i ett 90-liters akvarium. Kan man, när guppyhonorna ynglat klart, placera dem hos cikliderna eller brukar ciklidhonan vara aggressiv? I så fall skulle man kunna placera samtliga yngel i 65-liters karet, eller hur?
  • ovj78
    • May 2005
    • 546

    #2
    Kakaduahonan är aggressiv när det vankas yngel men i ett 90l tror jag inte att det är några problem.
    13 st kar + yngelburkar
    Ancistrus dolichopterus
    Apistogramma Agassizii VF
    Apistogramma Baenschi
    Apistogramma Cacatuoides
    Apistogramma Hongsloi
    Apistogramma Trifasciata
    Apistogramma Viejita
    Carnegiella strigata
    Dicrossus Filamentosus VF
    Mikrogeophagus Ramirezi
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=444712
    ovj78@hotmail.com

    Kommentar

    • Milda
      • August 2005
      • 8

      #3
      Okej. Tack för svaret!

      Kommentar

      • jean1
        • August 2005
        • 218

        #4
        Jag brukar flytta över mina guppy-yngel i ett 20 l. Men jag har även en massa yngel som lever och frodas i mitt vanliga 125 l. De klarar sig fint pga att jag har flytväxter. Det är mycket möjligt att ett och annat yngel blir någons middag ibland, men eftersom jag har både guppy, platy och molly så blir det mer än tillräckligt med överlevande iaf.
        MVH Jeanette

        Kommentar

        • Milda
          • August 2005
          • 8

          #5
          Tack för svaret. Vi flyttar nog över guppyhonorna till cikliderna eftersom det ser trångt ut för ynglen i det lilla 10-literskaret.

          Kommentar

          Arbetssätt...