Mest tåliga fiskarna ihop med neontetror?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fisktjejen
    • February 2005
    • 310

    Mest tåliga fiskarna ihop med neontetror?

    Nu är jag sugen på att skaffa fler fiskar till dagis akvarium, det är på 63 liter och där går nu 10 neontetror, en platy och tre av mina små ancistrusyngel. Jag har stoppat i 6 platys totalt och de fick yngel men alla dog utom en. Vilken annan sort kan vara riktigt tålig och överleva i detta akvarium? Funderar på några endlers, men är öppen för fler förslag. Tåligaste sorten? Som inte är skygg för dagisbarn och klarar sig med knapphändig skötsel? Neontetror tycks klara sig bra där.
  • KimJosefin
    • September 2004
    • 91

    #2
    Hmm jag undrar... är det så bra att ha ett akvarium på dagis om det bara kan få knapphändig skötsel? Jag menar, det är ju mkt lättare att ta hand om akvariet ordentligt så behöver ni inte begränsa er bara till väldigt tåliga fiskar.


    Kommentar

    • alcar
      • April 2005
      • 1398

      #3
      du skulle kunna ha black molly
      mvh alexander
      min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

      Kommentar

      • Fisktjejen
        • February 2005
        • 310

        #4
        alcar: Black Molly föredrar väl saltat vatten?

        KimJosefin: Visst är det meningen att akvariet på dagis ska skötas ordentligt. Och att fiskarna ska må bra, annars hade jag aldrig tagit några av mina egna ancistrusyngel. Jag har nu visat hur man gör vattenbyten för andra gången och de har lovat att byta en tredjedels vatten varje vecka. Men så kan det bli influensatider och i stort sett all personal blir sjuka och då är det inte akvarieskötsel som prioriteras av vikarierna. Jag har informell översyn av akvariet, men även jag kan bli sjuk eller ha mycket att göra i perioder, man jag tror att jag ska skaffa en egen nyckel så kan jag vara där och pula på helgerna lite mer. Men fiskarna får inte vara skygga! Barnen går förbi akvariet hela tiden och fiskar som inte tycker att det är ok kommer aldrig att trivas och må bra där. De som har trivts bäst är neontetrorna.

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          dom flesta fiskar vänjer sej vid att det är mycket rörelse runt akvariet bara ingen slår på det.
          märker du själv om du går i akvariefiskaffären å tittar att få fiskar sticker å gömmer sej.
          många kommer fram å tittar lika nyfiket på dej som du på dom.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • KimJosefin
            • September 2004
            • 91

            #6
            Ursprungligen postat av Fisktjejen
            alcar: Black Molly föredrar väl saltat vatten?

            KimJosefin: Visst är det meningen att akvariet på dagis ska skötas ordentligt. Och att fiskarna ska må bra, annars hade jag aldrig tagit några av mina egna ancistrusyngel. Jag har nu visat hur man gör vattenbyten för andra gången och de har lovat att byta en tredjedels vatten varje vecka. Men så kan det bli influensatider och i stort sett all personal blir sjuka och då är det inte akvarieskötsel som prioriteras av vikarierna. Jag har informell översyn av akvariet, men även jag kan bli sjuk eller ha mycket att göra i perioder, man jag tror att jag ska skaffa en egen nyckel så kan jag vara där och pula på helgerna lite mer. Men fiskarna får inte vara skygga! Barnen går förbi akvariet hela tiden och fiskar som inte tycker att det är ok kommer aldrig att trivas och må bra där. De som har trivts bäst är neontetrorna.

            Aha, jag trodde du jobbade på dagiset i fråga så då verkade det mer underligt om akvariet inte kunde få den skötsel det förtjänade. Jag förstår problemet, jag gav själv bort ca 10 black molly yngel till dagiset mitt emot... jag kan se akvariet från mitt fönster och några veckor senare fanns de inte där längre! Med andra ord är nog black molly inte att rekommendera. Kan ju vara så att de inte skötte om det ordentligt, men det är bättre att ta det säkra före det osäkra =/


            Kommentar

            • Queen of frogs
              • May 2005
              • 80

              #7
              KUl ide!

              Guldbarb??!!
              Jag har 2 st(du kan få dom )
              Dom ska tydligen tåla vad som hälst.. nästan iaf
              Mina fick jag ärva av en vänninna som hade ett mega misskött kar o dom var dom ända som över levde.
              Dom har haft mellan 15-25 grader, utan mat-massor av mat, ingen pump igång, lyset tänt 3-18 timmar, massor med vatten byten -inget vatten byte så dom har fått stått ut med rätt mycke innan dom kom hit o fick ordning på livet.....

              Hoppas du hittar på nåt bra, roligt att höra att någon bryr sig...

              MVH Ann

              Kommentar

              • eriahl
                • April 2004
                • 5681

                #8
                Kardinalfiskar, Tanichthys albonubes, är tåliga. När hanarna spänner upp sig för honor eller mot varandra är dom riktigt vackra dessutom. Skulle funka bra med några såna på dagiset.

                Erik
                "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                Kommentar

                Arbetssätt...