Hur ofta tvätta gruset?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MacKrill
    • September 2005
    • 8

    Hur ofta tvätta gruset?

    Hur ofta ska man tvätta gruset grundligt?
    Vi har haft ett 150 liters i ca 8 mån och fick för ett par veckor sen problem med nitrit (tror vi). Vi började röra om i gruset vid vattenbyte för att vara snälla (trodde vi) men fiskar började dö (snyft).

    Vi har nu köpt en sån där grusdamsugare men det är så himla mycket gojs i botten och vi tycker att vi bara fick med pyttelite av det vid 30%-igt vattenbyte igår lördag. Vi hade oxå i lite Biotopol.

    Nu är vår tanke att ta upp fiskarna och spara halva vattenmängden och sen göra en ordentlig stortvätt av gruset ikväll. Är det rätt? Ska man vänta ett par dagar så de får ha det lugnt?

    //MacKrill
    ---------------------
    Vi har 150 L
    1 praktbotia kvar
    2 Black Molly
    3 ancictrus-malar
    7 kardinaltetror
    3 guldfiskar
  • MagicFingers
    • November 2003
    • 3136

    #2
    jag hade mitt 375 igång i 2 år utan att röra sanden, mkt få bortfall av fisk och dessa räknas av mig som åldersfall.

    mkt växter är ist. mitt tips som tar hand om det som bildas.
    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

    Nunc Est Bibendum

    Kommentar

    • NiXoN
      • December 2003
      • 2068

      #3
      Jag tycker att ni skall försöka ha i nån form av bakteriekultur, minska mängden mat kraftigt och absolut inte göra stora vattenbyten. Växter vore bra men dom snabbväxande arterna som finns skulle sluta om guldfisks mat. Hur rengör ni ert filter?Eftersom akvariet varit igång 8 månader skulle jag tro att ni gör nåt mindre bra då allting borde ha stabilisera sig vid dehär laget. Sen är ju mängden fisk en faktor, beroende på hur stora dom är producerar 3 guldisar en hel del skit.

      Kommentar

      • Gimbo
        • January 2005
        • 2734

        #4
        Guldfiskar är kräsna tro jag De orkar inte jaga sin mat. Tjejen har ett gäng Slöjstjärtar ca 15-20cm (bjässar). Jag trodde garanterat att de skulle käka mina sista Kardinaler. Vore ett bra tillskott i kosten tänkte jag. Men, så fanken heller.
        -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

        Kommentar

        • MacKrill
          • September 2005
          • 8

          #5
          Tack för svar!
          Vi har mycket växter så det är nog inte det. Minskat mängden mat har vi oxå gjort.

          I akvarieaffären blev de upprörda när vi sa att vi brukade röra om i gruset vid vattenbyten (som vi gjort ofta sen semestern en dryg vecka då vi hade i en sån där vit halv golfboll-De sa att vi skulle byta allt vatten då vi kom hem men vi tog 30-50% 3 gånger).

          Vi rörde om extra mycket för att få med all skit men 5 fiskar har dött sen vi började göra så för ca en månad sen . De trodde i affären att vi förgiftat dem. Suck! Man undrar ju hur guldfiskarna klarar sig- De är ju tom framme och äter av det man rör upp... Medan två bamsiga jättefina silverhajar strök med samma dag... Snyft.

          Vi har en Fluval 3+, det står att man ska byta en patron i taget men de sista gångerna har jag spolat ur skumplastpatronerna ordentligt med duschen. Var det dumt kanske?

          Men Nixon: Du tycker att vi absolut INTE ska göra stora vattenbyten. I tre akvarieaffärer sa de att det var det enda rätta "För att få bort nitriten" ?? Är det en bra idé att tömma ur vattnet och spara det och sen ha i det igen då om vi vill tvätta gruset?

          //MacKrill

          Kommentar

          • NiXoN
            • December 2003
            • 2068

            #6
            Ok den här fixeringen vid att "tvätta" gruset är väldigt vanlig när de gäller nybörjare.
            Låt bottnen vara ifred så ni kan få en stabil och bra bakterie stamm att frodas i den.
            Problemet är som så, när man yter sörre mängder vatten så sjunker nivån med nitrit javisst. Men de brukar resultera i en bumerang effekt specielt om man har i kranvatten som inte inehåller nån bakteriekultur. Vad ni verkligen skulle behöva är att få in en större mängd vatten från ett inkört akvarium, byta vatten löser inte dehär problemet på sikt utan ger er endast lite mer tid. Ert problem verkar vara att ni försökt hålla för rent och då kommer inte akvariets kretslopp igång riktigt, för stora vattenbyten för ofta
            Jag skulle rekomendera att du klämmer ut skiten ur filtret i en hink med akvarievatten, man skall inte låta filtret torka eller skölja de med varmt vatten eller göra något annat som kan ta kål på bakterierna.

            Ps skippa semesterfodret nästa gång de är lika bra som placebo.

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Har man Guldfisk/Slöjstjärt bör man slamsuga botten vid varje vattenbyte.
              Att röra botten efter 8 månader kan frigöra sumpgas om gruset är fint.
              Det är många som använder semesterfoder utan problem.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • platy5
                • May 2005
                • 1087

                #8
                Här är min erfarenhet.

                1) Gör 30% byten var 3dag.

                2) Salt.

                3)Minska med matningen kraftigt.

                4)Bakterie-kultur ex : Sera Nitrivec eller Sera toxivec

                5)Tvätta inte filteret ,gör det bara när cirkulationen blir sämre.

                6)Slamsug vid varje vatten byte

                7)Skaffa snabb växande växter ex : Hornsärv eller vattenpest dom växer väldigt snabt!
                __________________________________________
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

                Kommentar

                • FridaT
                  • January 2005
                  • 68

                  #9
                  Hej hej,
                  Vi har haft vårt akvarium i snart 8 månader också och jag slamsuger botten varje gång jag städar ( max en gång i veckan ) men jag rör aldrig omkring en massa i gruset jag tar översta lagret och nöjer mig med det. Fiskarna frodas bra och växer men det kanske behövs oftare städ hos er med tanke på fiskmängd och guldfiskarna. Jag är ju långt ifrån expert men jag tror inte man ska röra runt i gruset varje gång man städar.
                  Färsk i fiskstimmet.

                  Kommentar

                  • gladhertha
                    • February 2005
                    • 1755

                    #10
                    Att fiskarna dör av att du rör i sanden tror jag inte har med sanden att göra.
                    Mvh Hanna
                    Min Zoon

                    Kommentar

                    • Gimbo
                      • January 2005
                      • 2734

                      #11
                      Ursprungligen postat av platy5
                      Här är min erfarenhet.

                      1) Gör 30% byten var 3dag.

                      2) Salt.

                      3)Minska med matningen kraftigt.

                      4)Bakterie-kultur ex : Sera Nitrivec eller Sera toxivec

                      5)Tvätta inte filteret ,gör det bara när cirkulationen blir sämre.

                      6)Slamsug vid varje vatten byte

                      7)Skaffa snabb växande växter ex : Hornsärv eller vattenpest dom växer väldigt snabt!
                      Jag tror på detta som Platy5 har satt ihop. Kör på det ett tag så får ni nog till det igen.
                      -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                      Kommentar

                      • NiXoN
                        • December 2003
                        • 2068

                        #12
                        Platy5 har en fin punkt för punkt handlingsplan som bör fungera för dig. Jag var otydlig när det gällde mitt svar för bottenstädning. De jag reagerade på var:

                        "Nu är vår tanke att ta upp fiskarna och spara halva vattenmängden och sen göra en ordentlig stortvätt av gruset ikväll"

                        Jag uppfattade de hela som om att man kommer att tömma akvariet och gå igenom gruset och akvariet, vilkett skulle ta kål på bakterierna. Jag är inte emot rengöring av sanden med slammsug, däremot motsätter jag mig kraftigt alla typer av decinfierings försök. Jag har haft 2 bekanta med liknande problem allt från tvättmedel till att koka sanden har varit på menyn när man försökt hålla rent och fint för fiskarna.
                        Mvh NiXoN

                        Kommentar

                        • MacKrill
                          • September 2005
                          • 8

                          #13
                          Tack för era svar!
                          Det är inte helt enkelt det här...

                          Vi har avvaktat och inte gjort något mer vattenbyte sen i lördags. Ingen stortvätt av gruset heller. Fiskarna som är kvar lever. Men det ÄR mycket skit i gruset och det skulle kännas skönt att få bort det ganska snabbt men ok:
                          Vi gör som Platy 5 föreslår. Med start i morgon (Ska köpa bakt.kultur). Det var ju dessutom fler som tyckte det. Tack!

                          Jag ska läsa på om salt, hur mkt, om det ska i lite vid varje vattenbyte, bara tilfälligt just nu osv. Det är mycket man inte vet.

                          Nu har vi ju köpt sån där slamsug så vi försöker väl få bort så mycket skit man nu hinner innan man fått upp 30% av vattnet. Förut använde vi bara slang.

                          Tack så länge!
                          //MacKrill

                          Kommentar

                          • PeterFag
                            • August 2005
                            • 200

                            #14
                            Följ Platys råd.

                            Det där med att storstäda gruset få ni glömma.
                            Den bakteriekultur som behövs för att ta hand om amoniak och nitrit, växer i gruset.
                            Om ni gör ren gruset så totalt så stiger gifthalten i vattnet, för att den goda bakteriestamen är nästan helt borta.

                            Gruset skall bara städas på ytan och möjligen röra några milimeter ner i gruset. Resten av gruset är bakterierna "rör inte".
                            Rengör filtren mer sällan, typ 2-3ggr per år om inte cirkulationen minskar.

                            Skölj, krama ur filtren med kallt vatten, ej varmt. Och gör inte ren filtret samtidigt som vattenbytet.

                            Toxivec som platy nämner tar bort gifthalterna nu och har mer karraktären av !för akulösning!, men inte kontinuerligt.
                            Nitrivec som han nämner kan ni tillsätta direkt i filtermassan efter tvätt före ni stoppar i akvariet igen, skölj inte ur den.
                            Nitrivec skall ni också blanda i vattnet som ni använder för att byta i akvariet.

                            Kommentar

                            • liven
                              • July 2004
                              • 76

                              #15
                              En fråga..

                              Har läst alla era inlägg här o har då en undran: PeterFag skriver att man ska glömma att städa gruset o då undrar jag ska man ALDRIG städa gruset?? Det måste ju till slut bli jättesvart och äckligt?? Är inte d smuts då utan bakteriekulturen ni pratar om??
                              Och sedan skrev du vidare att man inte ska rengöra filtret mer än 2-3 ggr/år, gäller d alla filter? Sist jag gjorde rent vårt var d massa gegga på men d ska alltså vara kvar då om jag förstått detta lr??
                              Har haft mkt problem med vårt akvarium pga av alldeles för mkt nitrit men nu verkar de som om allt står rätt till igen (peppar,peppar), inga firrar har dött i alla fall och alla ser väldigt mkt mer pigga ut o rör på sig mkt mer..
                              Vidare med frågorna: Gibon skriver att vid ett vattenbyte ska man ha i salt, d gäller alltså vid varje vattenbyte?? Hade i salt när jag startade om akvariumet men inte nu vid senaste vattenbytet, skulle jag ha haft d kanske??
                              Hoppas på svar =)
                              Liven

                              Kommentar

                              Arbetssätt...