Algerna har tagit över och det börjar.....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • museo12
    • May 2005
    • 135

    Algerna har tagit över och det börjar.....

    ....gå åt skogen.

    I sommras köpte vi ett 112 liters kar och stoppade i vattenpest och svärdsplantor. Efterhand köpte vi fiskar och nu har vi 20 glödbandstetror, 2 Otocinlus, 2 Kakaduaciklider. Vi har hela tiden matat försiktigt och matar bara varannan dag nu och lite åt gången. Vi byter ca. 25-30 % av vattnet en gång i veckan.
    Problemen började när vi bytte ut standard lysrören mot Phillips Aquarelle och ett Grolux lysrör. Cyano på grus och växter. Trådalger, grönalger... överallt. Växterna är helt täckta med alger och ser faktiskt ut att dö. Svärdsplantan har en massa svarta fläckar på bladen. Ingen fisk har dött än så länge.

    Vi kände att två val var gångbara. Det ena var gödning till växterna (TMG) och det andra var algmedel (JBL:s).

    Vi valde algmedlet, för vi var rädda att göda algerna också. Igår hällde vi i första dosen.

    Frågan är om vi ändå kan göda växterna med TMG fast vi kör med algmedel??

    Bör vi köpa bakteriekultur för att hjälpa till att bryta ner de alger som kommer att dör??

    Tacksam för alla svar och andra tips!
  • Hasse H
    • August 2004
    • 2111

    #2
    Problemet är väl att algbekämpning med antialgmedel sällan lönar sig då det också hämmar växternas tillväxt och då kan förvärra problemet. Knepet är att ge växterna möjlighet att konkurrera ut algerna genom gödning och att välja snabbväxande arter.

    Att köra både antialgmedel och gödning tror inte jag är nån bra idé, låter som bromsa och gasa samtidigt.

    Har du lera i akvariet?

    Nån växtguru kan säkert fylla på med mer här.
    mvh Hasse
    Det man inte vet, har man ingen aning om.

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #3
      När du köpte nya lysrör så valde du rätt så effektiva rör. Detta innebär att växternas näringskonsumption steg. När konsumptionen gick upp så blev det för lite näring i vattnet för växterna men i allra högsta grad tillräckligt för algerna som inte ställer lika höga krav på balanserad gödning. Alger är opportunister. Ditt problem är altså undernäring och inte övergödning och då främst av makroämnena. Att minska på maten då förvärrar bara problemet. Att hälla i mer spårämnen (som tmg ju är) kommer inte heller att hjälpa efterssom det främst är makroämnena nitrat, fosfat och kalium som saknas ditt kar. Att hälla i tmg i ett makrobegränsat kar är som att be om trådalger.

      Den makrobrist du har kan principiellt åtgärdas på två sätt. Antingen genom att via kemikalier tillsätta ämnena i exakta doser eller genom att förlita sig på "balansen". Om du vill lära dig mer om att tillsätta gödningskemikalier i ditt kar så sök på pmdd och estimated index, det finns milvis skrivet om dessa mycket populära metoder så det utelämnar jag från detta svar. Om du vill lära dig mer om balans i karet kan du fortsätta att läsa.

      Balans innebär att tillskottet av nitrat,fosfat och kalium till karet är lika stort som avgången och nivåerna hålls låga och stabila (no3 5-20 ppm och po4 0,5-1ppm). Det du behöver är således antingen att öka tillskottet via mat och fiskskit eller minska på avgången via vattenbytena. Under tiden kan du hjälpa växterna på traven genom att rensa dem från de algprydda delarna. När du ser att växterna börjar att växa igen kan du tillsätta någon spårämneslösning typ tmg för att undvika bristsymptomer.

      Jag känner inte till en enda växtakvarist som rekomenderar antialgmedel, detta för att de oftast består av någon kopparförening som blockerar fotosyntesen. DVS den blockar all fotosyntes, även växternas. Problemet är att algerna hämtar sig mycket fortare än växterna efter avslutad docering. Jag vet att defdac hällde något antialgmedel i sitt kar och bevittnade hur växterna slutade att fotosyntera direkt. Själv har jag aldrig ens tänkt tanken att prova.
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • Björn G.
        • February 2005
        • 26

        #4
        Detta problem har jag också, tack Tropfrog för ett mycket pedagogoskt svar! Några följdfrågor
        1. Kan man använda pmdd under en period tills fiskarna hinner sk.ta ikapp så att säga?
        2. Kommer befintliga alger försvinna eller måste algbevuxna växter rensas ur eller kastas. Mitt Lilaeopsis brasiliensis är nästan helt övervuxet, bara att schakta bort?
        Undrar
        /Björn G.

        Kommentar

        • museo12
          • May 2005
          • 135

          #5
          Tackar för både Hasses och Magnus svar!
          Jag beundrar sådana människor som Magnus som ofta med långa och bra svar verkligen bryr sig om att hjälpa både nybörjare och proffs!

          Vi ska öka på matportionerna och börja ge dem mat varje dag nu.

          Jag hakar på Björns fråga om hur man tar bort alger från växter. Vissa alger kan man ju lätt skrapa bort med fingret, men dessa alger som sitter på växterna nu sitter hårdare. Finns det något smidigt sätt, även om man inte har långa naglar, att få bort dessa alger från växterna??

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            själv rensade jag bort en del staghornsalger från anubias genom att hålla bladet blött.
            dra fingertopparna från mitten mot utsidan där stråna då stack ut.
            tog tag om strånga mellan tummen och pekfingret och drog loss.

            växter som vattenpest vattenspikblad och andra snabbväxande kan nog va enklare å klippa bort dom värsta bitarna och plantera om topparna.
            vattenpesten ja har växer 1cm per dygn eller nåt.

            staghornsalger ska även kunna tas bortmed väteperoxid men hari nte provat.
            läst att vissa gröna alger går mer eller mindre lätt bort efter ett klorin bad.
            förslår att du söker lite för ja tror inte de va ren klorin och sen även skölja av växterna ordentligt.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            Arbetssätt...