Stort akvarium i lgh, med problem...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • luxorm
    • April 2005
    • 6

    Stort akvarium i lgh, med problem...

    Mors!

    Jag har en liten fundering. Jag har ett 100-litersakvarium nu. Jag har några silverhajar och praktbotior, som är små än, men jag skulle vilja ge dom en större bostad.

    Men jag bor i lgh med parkettgolv, och utanför dundrar stora bussar hela dagarna, men det finns också ett gäng spårvagnar som får hela huset att vibrera ibland.
    Är det lämpligt att stoppa in ett t.ex 700-liters hemma hos mig eller bör jag avstå.

    vad kör man med försäkring om allt bara en dag skulle släppa?
    Jag är slamsugare så vattensug får jag tag i kvickt, men ändå?

    Mvh
    /lux
  • Torstensson
    • June 2002
    • 1964

    #2
    För att täcka eventuella skador på fastigheten är det Hemförsäkring som gäller, ja det ska man ju ha endå, alltid! Kolla upp med Ditt försäkringsbolag så dom inte har några specialregler oxå. Sedan om det är lämpligt med ett 700-liters eller inte är ju inte lätt att ha koll på så här över internet..

    Skall man välja "minsta lämpliga" till dina fiskar så räcker ett 375-liters. Jag hade själv mina 17 Praktbotior och 5 Silverhajar i ett sånt innan. Så ett akvarie som är iaf 150cm långt känns ju OK.

    Du skriver att du har parkettgolv, vad är under det?? Förr hade man ofta sand för att ljuddämpa mellan lägenheterna och för att gämna ut golvet under. Då är det mindre lämpligt eller betydligt knöligare att sätta upp ett större akvarie. Det beror ju oxå på vad du väljer för ställning..

    Köper du nytt akvarie med ställning och sätter upp det som säljaren instruerar Dig känns det oxå bättre än att köpa ett begagnat med hemmabyggd bänk. Det behöver inte vara sämre, men det nya har ju Garanti.

    Hoppas någon av dina frågor blir besvarad här...

    Kommentar

    • Tastyfish
      • February 2005
      • 1761

      #3
      Ursprungligen postat av Torstensson
      För att täcka eventuella skador på fastigheten är det Hemförsäkring som gäller, ja det ska man ju ha endå, alltid! Kolla upp med Ditt försäkringsbolag så dom inte har några specialregler oxå.
      på zoopets försäkrings test eller vad man ska kalla det verkar länsförsäkringar bäst (gentemot akvarium) antar att det gäller deras hemförsäkring
      Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
      Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
      Måste skaffa mig fler djur!

      Kommentar

      • Fredde_
        • December 2004
        • 253

        #4
        Kolla också om du har betong eller träbjälklag i huset, är det betong kan du nog vara ganska lugn men det är kanske inte alltid så lämpligt att ha närmare ett ton på golvet om det är trä och inte dimensionerat för dom vikterna
        530 liter grönsaker

        Kommentar

        • Torstensson
          • June 2002
          • 1964

          #5
          Ursprungligen postat av Tastyfish
          på zoopets försäkrings test eller vad man ska kalla det verkar länsförsäkringar bäst (gentemot akvarium) antar att det gäller deras hemförsäkring
          Jag ringde mitt försäkringsombud på Folksam när jag skaffade mitt akvarie, enl. honom har inte Folksam ngn "gräns" vad gällande akvarium.

          Kommentar

          • heljis

            • June 2003
            • 1150

            #6
            Jag tycker du ska köra på ett 700l (tar dock inget ansvar ifall det går åt skogen )!

            Klarar ditt 100l sig borde ett 700l också klara sig. Kolla upp om du har betong eller träreglar under parketten, och isf hur reglarna ligger.
            Ställ akvariet med ställning på tex en mdf-skiva så slipper du märken i golvet.

            Och snacka med både hyresvärden och försäkringsbolaget innan
            Martin Heljedal

            They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

            Kommentar

            • luxorm
              • April 2005
              • 6

              #7
              Tack för svaren. Då har jag lite att kolla upp...

              Men det kanske är bättre med ett 375 liters eller så då, det är ju också hyffsat stort.

              Jag har ingen aning vad som finns under parketten...???

              //lux

              Kommentar

              • heljis

                • June 2003
                • 1150

                #8
                Ursprungligen postat av luxorm
                Tack för svaren. Då har jag lite att kolla upp...

                Men det kanske är bättre med ett 375 liters eller så då, det är ju också hyffsat stort.
                Jag tror inte att 375 eller 700 spelar någon roll alls i den här frågan. Möjligen mer vatten på govlet om det skiter sig.

                Jag har ingen aning vad som finns under parketten...???

                //lux
                Ta reda på det då?
                Martin Heljedal

                They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

                Kommentar

                • Solen
                  • September 2003
                  • 2997

                  #9
                  Men jag bor i lgh med parkettgolv, och utanför dundrar stora bussar hela dagarna, men det finns också ett gäng spårvagnar som får hela huset att vibrera ibland.
                  Vad beträffar buss och tågtrafik mm tror jag att du inte får problem, jag har haft ett 275l och ett 60l i snart 2år och har stambanan Gtbg-Sthlm utanför dörren och varje natt när godstågen dundrar förbi skakar sängar vi ligger i mm och vi har inte sett tillstymelse av skador på aqvarierna.

                  Mv.Solen
                  Pricken den Store !
                  ~~~~

                  Kommentar

                  • luxorm
                    • April 2005
                    • 6

                    #10
                    Tack! det var betryggande ord...

                    Det är ju maffigt med ett riktigt stort akvarium, med massor av fiskar. Hoppas att det komme funka...

                    //lux

                    Kommentar

                    Arbetssätt...