Akvaristen - Återkomsten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sovereign
    • August 2005
    • 11

    Akvaristen - Återkomsten

    Hej!

    För några år sedan när jag gick gymnasiet skötte jag och några klasskompisar om skolans 800l akvarium (+-100l kommer inte riktigt ihåg), jag tyckte det var riktigt kul då och nu efter några års uppehåll börjar det klia i fenorna igen. Någon riktig koll på hur allt borde vara i ett akvarium fick vi aldrig, men någorlunda skötte vi oss nog på slutet innan studenten.

    Nu tänkte jag att jag skulle slänga ut lite funderingar på ett akvarieprojekt, eller min "vision" skulle man kunna kalla det, på detta forum för att ta till mig av allsmäktiga veteraners goda råd. Jag är ingen novis, men jag är inte riktigt torr bakom öronen heller. Jag har hyffsad koll på vad som behövs och vad det finns för dolda kostnader och hur mycket jobb som krävs.


    Kar/möbel:

    Min tanke är att det ska vara ett lagom stort akvarium. Hur många liter vet jag inte än, men det får inte vara för stort. Runt 3-500l kanske? Jag vill gärna ha ett klassiskt rektangulärt kar, kanske med välvt frontglas, om ingen har någon bättre idé. Kanske ett rabatterat/begagnat kar inkl möbel och belysning. kom gärna med förslag , eller hänvisa till en annan tråd om jag varit slapp med sökfunktionen.

    Pump:

    Jag har nog lite av en VVS fetish :P Jag vill ha rejäla genomtänkta grejor här. Pumpen/filtret vi hade i skolan var en extrern Ehiem av kraftigare modell (kostade ca 1500kr vill jag minnas) som innehöll någon form av plastpellets (glömt bort alla facktermer). Något liknande skulle jag vilja ha, känns tryggt när det är lite overkill. Såvida det inte finns några invändningar förstås? Jag har en del högkvalitativ slang med tillhörande laboratorieklämmor som garanterat inte släpper taget och börjar spruta. Finns det någon fantastisk superpump att rekomendera?

    Inredning:

    Jag vill inreda akvariet enkelt och stilrent med en hel del kontraster. Jag hade tänkt mig något i stil med mörk botten, kanske täcka all synlig botten med mangrove-rötter och kanta rikligt med växter. Kanske en lite lyxigare bakgrund med sydamerkanskt tema som passar för ciclider?

    Fiskar:

    Ett fåtal arter från samma världsdel och biotop (heter det så?)

    Enda arten jag vet att jag är sugen på är fjärilsciclider, längre än så har jag inte kommit. Jag har ingen aning om hur stor population som ryms i ett 3-500l kar och vilka arter som går ihop. Men eftersom fiskarna är det sista på inköpslistan och det sista som ska ner i plasket så är det ju ingen brådska...


    Uppskattar rättningar och lite skäll så länge den är konstruktiv


    Tack på förhand/

    Marcus
  • ovj78
    • May 2005
    • 546

    #2
    Ang akvarium så sök på blocket om du inte vill köpa nytt, annars är väl pwss ett bra alternativ. Jag skulle personligen inte skaffa ett kar som är mer än 60 cm på höjden utan prioritera längden då det bara är jobbigt att komma åt om det är väldigt högt, och oftast är det ju bottenytan som bestämmer hur mycket fisk man får in. Om fjärilar är din utgångspunkt så skulle jag nog kunna tänka mig ngn mer dvärgciklid, ngt stim med tetror, kanske ett stim corydoras, några scalare samt några ancistrus. Då får du ett vackert innehåll med fiskar från sydamerika som trivs i den miljön du beskriver, och som håller sig i alla skikt samt är hyfsat enkla att hålla.
    Senast redigerad av ovj78; 29 August 2005, 00:38.
    13 st kar + yngelburkar
    Ancistrus dolichopterus
    Apistogramma Agassizii VF
    Apistogramma Baenschi
    Apistogramma Cacatuoides
    Apistogramma Hongsloi
    Apistogramma Trifasciata
    Apistogramma Viejita
    Carnegiella strigata
    Dicrossus Filamentosus VF
    Mikrogeophagus Ramirezi
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=444712
    ovj78@hotmail.com

    Kommentar

    • Marie J
      • January 2004
      • 10616

      #3
      Blocket.se eller annonsdirekt.se är ju sidor du kan titta på om du inte hittar något här på zoopets annonsbörs. Vart bor du? Kanske finns det affärer i närheten med hyfsade priser.

      Eheim är pumparnas rolls roys. Ett märke att lita på. Kanske lite dyrare men mycket säkrare och framförallt tystare (*s* Har några kar i mitt sovrum som ej är eheim)

      Bakrunder kan man bygga av bla frigolit. Kan inget om det själv men det finns massa av trådar här på zoopet om det.

      Kardinaltetror! ett måste när man har fjärilsciklider En hel bunt! 20? 30? 40st?
      /Marie.

      Min zoon Mina hundar Min Dagbok
      En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

      Kommentar

      • Sovereign
        • August 2005
        • 11

        #4
        Tackar för snabba svar!

        ovj78;

        När det gäller fiskvalet vill jag helst inte ha många arter alls. Jag gillar verkligen inte grötiga akvarium där man inte kan fokusera. Hellre färre arter då det går att få den där "stimkänslan" än att det blir plåttrigt. Men jag kommer nog på hur jag vill ha det senare, fiskarna är inte viktiga så här när projektet är i planeringsfasen.

        Marie J;

        Kikade lite på blocket tidigare, det fanns en ruskig massa akvarium i stockholmstrakten (jag bor i södertälje) men jag vet inte om man kan lite på ett begagnat? Vilka affärer kan ni rekomendera i sthlm annars? Jag har ju Korallrevet här i Södertälje, men jag kan lätt ta mig in till stan.

        Bygga bakgrund själv är nog något jag skulle kunna göra, men jag har nog ingen lust. Jag har sett några färdiga och jag tvivlar på att jag kan få till det lika bra Kanske värt en peng att få det riktigt snygg istället.

        Edit: Den här gillar jag skarpt:

        http://www.zoopet.com/images/600/1890.jpg
        Senast redigerad av Sovereign; 29 August 2005, 01:14. Anledning: Bild

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          en vettig storlek på akvarie kan ju va 375L storlek 150x50x50

          eheim är bra.
          fluval är ett annat märke som funkar bra också.
          sen finns det ett flertal andra märken av skiftande kvalite.

          köper du begagnat så kolla silikonet.
          om karet är tomt så tänk på att silikonet blir skit om det står så solen kommer åt.
          har det stått i en mörk källare är det mindre risk.
          kan känna med nageln försiktigt om silikonet sitter fast i kanterna eller inte.

          har du artbeskrivnign på fjärilsciklid.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • Maria - Sjöjungfru

            • January 2004
            • 4236

            #6
            Växter verkar vara på tapeten här . Jag föreslår att du kikar in lite i forumets växtavdelning. Där går att läsa massor om hur du göder dina växter på rätt sätt. Om man redan från början har koll på vad växterna vill ha så kanske man slipper en del oönskade algangrepp. Sök på PMDD och du kommer få massor av läsning
            Maria - Sjöjungfru

            Kommentar

            • kentk
              • January 2004
              • 865

              #7
              Om du vill ha ett vackert akvarium med välvd ruta, titta tex. på Juwel vision 450
              Vision 180L

              Kommentar

              • Sovereign
                • August 2005
                • 11

                #8
                Raven; Tack för tipset!

                Maria - Sjöjungfru; Ska genast läsa på om växter

                kentk; Det såg väldigt tjusigt ut. Förvanskar den välvda rutan någonting? Ser saker större ut än de är osv?

                Kommentar

                • dinajel
                  • November 2004
                  • 606

                  #9
                  Lyxigare bakgrund med sydamerikanskt tema låter ju klockrent som Back to nature Amazonas eller Woodrock.




                  Bilder på mina akvarier.

                  Kommentar

                  • Sovereign
                    • August 2005
                    • 11

                    #10
                    Jag ska glida ner till Korallrevet Zoo här i s-tälje i eftermiddag och snacka lite skit med dom. Förhoppningsvis kan man få fint paketpris om man beställer allt genom samma affär. Jag vill ha rejäla grejor på en gång, det värsta jag vet är att behöva uppgradera i efterhand för att man inte kunde tillräckligt i början.

                    Kommentar

                    • heljis

                      • June 2003
                      • 1150

                      #11
                      Bra, satsa på ett så stort kar som möjligt från början. 375, 540 eller kanske tom 720l är inte dumt om inte pengar eller utrymme sätter gränsen.

                      Du får garanterat bättre pris om du handlar på internet än i en butik. Kan varmt rekommendera www.pwss.se . Köp annars begagnat, om du är osäker, köp ett kar som är igång vid säljtillfället. Då vet du att det inte läcker.

                      Ja, välvd framruta gör att det i karet ser större ut. Har även hört (från en mycket pålitlig källa) att sådana kar ska hålla sämre. Kan dock inte förklara varför

                      Som sagt, eheim är pumparnas rolls royce. Jag har tre stycken Aqua Pro (aka Am-top/via aqua) i samma rum som jag sover och det är inga problem alls. Det som låter mest är mitt Eheim-pumphuvud på 2250l/h.
                      I filtermaterialväg är det bästa grovporig filtermatta (10ppi) och biobollar. Det du beskrev kallas filtermakaroner och är inte så dumt heller.

                      Din idé till inredning låter väldigt bra tycker jag! Hoppas på foton när det hela är klart. Lycka till!
                      Martin Heljedal

                      They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

                      Kommentar

                      • ovj78
                        • May 2005
                        • 546

                        #12
                        Tänk bara på att bakgrunder tar ganska mycket plats i karet vilket kan störe i längden då man inte har lika stor bottenyta att bygga på... De är dock mycket snygga, men också mycket dyra...
                        13 st kar + yngelburkar
                        Ancistrus dolichopterus
                        Apistogramma Agassizii VF
                        Apistogramma Baenschi
                        Apistogramma Cacatuoides
                        Apistogramma Hongsloi
                        Apistogramma Trifasciata
                        Apistogramma Viejita
                        Carnegiella strigata
                        Dicrossus Filamentosus VF
                        Mikrogeophagus Ramirezi
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=444712
                        ovj78@hotmail.com

                        Kommentar

                        • Idanajad
                          • May 2005
                          • 465

                          #13
                          Du kan ju ta en tur till Globen, priserna på deras akvarier är helt rimliga:

                          Jag har dock inte handlat där själv, så jag kan inte säga ngt om bemötande etc., bortsett från att de verkar vara långsamma med att svara på mail.
                          Peccator est aquarifex

                          Kommentar

                          • Fredde_
                            • December 2004
                            • 253

                            #14
                            Måste hålla med det heljis säger, skaffa ett så stort akvarium du får plats/har råd med på en gång annars kommer du bara att ångra dig och vilja ha större snabbare än du kan ana.
                            Har själv gått igenom det, började på 65L och nu är jag uppe i 530L, tror inte jag får plats med så mycket större heller så jag känner mig ganska nöjd. Ett tag iaf

                            Till en mörk botten skulle nog rådasand passa rätt bra, nackdelen med det tycker jag är att den lever sitt egna liv och ligger inte riktigt kvar där man vill, sen kan det va lite knepigt att få växterna att sitta kvar men det beror väl lite på vilken storlek man har på sanden
                            530 liter grönsaker

                            Kommentar

                            • Sovereign
                              • August 2005
                              • 11

                              #15
                              heljis
                              Jag kom just hem från Korallrevet. Tittade på dom 2 större kar dom hade inne i butiken, ett Rio Juwel Rio 240l exkl möbel och ett Trigon 190l inkl möbel. Både kändes aningens för små, skulle kunna tänka mig att ett runt 300-350l skulle passa mig bättre.

                              Jag skippar nog hela idén med Juwels Vision kar. Dom kostar så pass mkt mer än de traditionella plana. Då lägger jag hellre dom pengarna på inredning och pump/filter. Finns ju ingen mening med fräckt glas att se igenom om man inte har råd med snygg inredning... Då kändes Rio-serien mer ekonomiskt men samtidigt snygg.

                              Vad ingår t ex i denna?

                              Ingår verkligen möbel, filter och värmare till det priset?

                              Eller är det värt att fläska på med denna på en gång? http://www.pwss.se/product.php?produ...&cat=27&page=1

                              vad trod du/ni om Juwels akvariekit där filter och värmare redan finns? Är det mycket jobb att rengöra filtret? Kan man kombinera med ett Eheim torrfiler?

                              Jag kommer flytta till en hyreslägenhet på 4:e våningen och börjar bli lite nojig med vattenmängden. Tycker ni att man ska skaffa en tillägsförsäkring och bara köra på? Eller kan det bli krångel med hyresvärden.

                              Foton lär det ju bli, har precis köpt en ny halvsystemare

                              ovj78
                              Kollade in priset dom där BTN bakgrunderna, det blir nog till att försöka bygga själv istället. Trodde dom skulle kosta som mest kanske 1500... inte mer än hela akvariet :/

                              Idanajad
                              Bra priser, men jag tyckte akvarierna var lite osnygga. Däremot såg fiskdelen finfin ut.

                              Fredde_
                              Kanske skulle safta på med ett lite större då, ni vet ju bäst. Blev lite chockad i butiken när ett 240l såg rätt stort ut.

                              Första delen i projektet är ju att välja kar, och sedan blir det att såga cellplast och bygga in filtret i bakgrunden. Försöker inte fundera allt för mycket på fiskar och växter än. Man blir lätt blind av köpmani annars.


                              Kommentar

                              Arbetssätt...