Guppyyngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Milda
    • August 2005
    • 8

    Guppyyngel

    Eftersom dottern, som registrerat sig här, inte är hemma för tillfället lånar jag hennes användarnamn och lägger in dessa frågor.

    Vi har tre gravida (väldigt tjocka och svarta) guppyhonor. I morse hittade vi två små yngel men ingen av honorna har varken blivit mindre svart eller smalare. Alltså fråga nr 1:
    Kan det komma fler från den hona som har fött?

    Vi flyttade ynglen till ett 10-liters plastkar som vi fyllt med vatten från det större akvariet.
    Fråga nr 2:
    Behöver vi doppvärmare och belysning även i det lilla plastkaret?
  • fredrikakesson
    • November 2003
    • 1363

    #2
    Hej

    Det kan mycket väl komma fler yngel.Man brukar se på dom när dom har ynglat färdigt.Om du behöver värmare eller ej beror på rumstempen.Stoppa ner en termometer och kolla efter några timmar.Lyse är mest för växternas skull.Fiskarna bryr sig inte så mycket.
    Fredrik

    Kommentar

    • Milda
      • August 2005
      • 8

      #3
      Okej, tusen tack för svaret. Man vill ju att de ska överleva, de små.:o)

      Kommentar

      • Luminax
        • July 2005
        • 378

        #4
        Grattis, alltid trevligt med yngel. Men behöver man inte få cirkulation i vattnet? elr har jag fel?
        Zoonen http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=463562

        Kommentar

        • Johan73
          • December 2003
          • 483

          #5
          Du kan ju också skaffa en yngelbur och ha i det ordinarie karet och placera den så att du får cirkulation även i yngelburen. Då får du ju även värmen "på köpet"
          Ynglen kan gå kvar i yngelburen tills de är tillräckligt stora för att inte bli uppätna, dvs när de inte går in i munnen på övriga firrar.. å grattis förståss, yngel är ju alltid kul
          /J

          Kommentar

          • ovj78
            • May 2005
            • 546

            #6
            Jag födde upp 12st guppy endlers yngel i en burk på ca 6-8 liter, det fanns ingen värmare och ingen cirkulation. Burken inreddes med massa javamossa och några levande snäckor som hjälpte till med renhållningen, jag matade med mest med nykläckt artemia samt lite grindalsmask. Dock bytte jag lite vatten nästan varje dag och använde en jättestor spruta med gummislang till som jag slamsög väldigt ofta med då jag matade ganska ofta och mycket. Nu är alla yngel stora och har flyttat till ett riktigt akvarium och jag tappade inte ett enda yngel...
            13 st kar + yngelburkar
            Ancistrus dolichopterus
            Apistogramma Agassizii VF
            Apistogramma Baenschi
            Apistogramma Cacatuoides
            Apistogramma Hongsloi
            Apistogramma Trifasciata
            Apistogramma Viejita
            Carnegiella strigata
            Dicrossus Filamentosus VF
            Mikrogeophagus Ramirezi
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=444712
            ovj78@hotmail.com

            Kommentar

            • Milda
              • August 2005
              • 8

              #7
              Tack för alla bra råd! Pump med filter finns hos de små. Just nu har vi en lampa utanför akvariet och jag märkte att den också värmde vattnet. Yngelbur i det stora akvariet var förstås en idé eftersom rengöringen i det lilla kan bli problematisk när de är så små. Vi får klura vidare på hur vi ska göra. Tack igen.

              Kommentar

              Arbetssätt...