Byte av växter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anna2005
    • March 2005
    • 22

    Byte av växter?

    Hej.
    Är ju nybörjare på detta med akvarium och har bara ett akvarium (54l) än så länge.
    Min undran är:
    Kan man byta ut växterna i ett akvarium - alla i ett svep? Påverkas balansen i akvariet negativt? Nu efter ett par månaders ruljans av akvariet så verkar miljön därinne väldigt bra. Pigga fiskar som även har fått lika pigga yngel. Det som dock stör mig är att det på växterna med tiden vuxit till en massa alger (måste det vara). Ser ut som att alla växterna är behårade med grönt "hår". De ser riktigt ludna ut... Tycker inte alls att det är snyggt, och funderar på om man kunde ta bort de gamla växterna och plantera in nya, fräscha. Men jag vill ju absolut inte rubba den fina balansen som nu verka råda i akvariet. För att få bukt med dessa alger på växternas blad så införskaffade jag mig en ancistrus - men denne krabat är en lat en som tycker det duger utmärkt att bara städa runt sin rot. Däremellan ligger han och latar sig i roten.
    Så min undran är således om man kan byta ut växterna i ett akvarium med jämna mellanrum så att de alltid ser fräscha och fina ut - och inte ludna som de gör nu - utan att det påverkar miljön i akvariet negativt?
    Tacksam för svar.
    MVH: Anna
  • Balthazar
    • March 2004
    • 99

    #2
    Att byta ut växterna för att du har fått alger på dom är inte rätt metod. Dom kommer bara tillbaka om du inte ändrar på nått i ditt akvarium. Jag är bara en novis men det finns säkert nån som har bra tips på hur du blir av med dessa alger.
    http://balthazar.blogg.se

    Kommentar

    • fredrikakesson
      • November 2003
      • 1363

      #3
      Hej

      Som föregående talare skrev så kommer det inte att hjälpa.Bättre att leta efter orsakerna.Göder du med något,hur mycket belysning har du,hur länge är det tänt,hur ofta byter du vatten,mur mycket nitrat och fosfat har du??
      Många frågor blir det men det är saker man bör veta för att kunna få stopp på algerna.
      Fredrik

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        i min signatur hittar du en länk "algae gallery" där finns en massa bilder på olika typer av alger.

        det lättaste sättet att bli av med vissa alger är att ha i växtgödning, själv kör jag pmdd är billigast och funkar bra för 150kr har ja gödning som räcker ett par år utan större problem till mitt 37L kar.

        om du vill kan du alltid byta växter men är inte rätt väg att gå då du stressar fiskarna och orsaken till algerna finns kvar.

        några frågor.
        vilken alg/alger är det ?
        göder du med nåt och isåfall vad ?
        vad har du för lyse ?
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • NiXoN
          • December 2003
          • 2068

          #5
          Ställ frågan i växter och alger istället så får du mycke mer respons.
          Ancistrusen käkar kanske inte den algen du har fått, synd nog så finns de inte en perfekt algätare som tar allt. Om omständigheterna inte är rätt så kan ingen algätare klara av att hålla rent hur dom än gör.
          Men jag håller med dom tidigare inläggen att byta växter hjälper inte, de kommer troligen bara att se likadant ut om ett tag.
          Mvh NiXoN

          Kommentar

          • Anna2005
            • March 2005
            • 22

            #6
            Hejsan.
            Tack för er respons!
            Jag byter vatten varje vecka. Ca 40 % av vattnet varje gång. Ingen nitrit i karet. Pigga och alerta fiskar som dessutom ynglar av sig. Pigga och friska yngel.
            Jag har tittat på din algsida, Raven, men jag vet inte riktigt vilken av algerna detta kan vara.
            Dessa alger sitter inte på gruset. Men fäster sig däremot på växterna. Jag har växter med "plana" och platta blad. På dessa blad så ligger algerna som en "hårig" matta. Algerna är inte särskilt långa - ca 0,5 - 1 cm långa - men de bildar en hårig/fluffig "matta" på växternas blad. Jag lägger inte i någon form av gödning i vattnet. Jag lägger endast i Aquatan vid varje vattenbyte. Vattnet ser fint och klart ut.
            Jag har ett vanligt lysrör som belysning som följde med akvariet och det är tänt från 07.00 - 19.00.
            Så akvariet verkar fungera så fint och fiskarna verkar må bra - men växterna ser så tråkigt "behårade" ut. Men man vill ju inte experimentera i försöken att bli av med algerna så att jag istället förstör miljön på något annat sätt för fiskarna. Jag är ju så himlans stolt över mina små platybebisar
            /Anna

            Kommentar

            • fredrikakesson
              • November 2003
              • 1363

              #7
              Hej igen

              Har du mätt hur mycket nitrat du har?
              Fredrik

              Kommentar

              • Norpis
                • November 2004
                • 305

                #8
                En sak kan ju vara ett par Amanoräkor.
                Dom håller mina växter riktigt fina och det syns inga spår av alger på dom.
                /Mattias

                Kommentar

                • gigardt
                  • February 2003
                  • 772

                  #9
                  Amanoräkor är riktigt duktiga att hålla alger borta prova med 5-6st.
                  MvH Richard
                  600l Sydamerika(invånare se nedan)
                  7st Geophagus Altifrons 4st Heros sp."red shoulder" 5st L-134 2st L-027 xingu 1st L-199 1st L-128 4st L-333 2st L-273 2st L-262 2st L-239 1st L-264 3st L-114 2st L200 2st L-260 6st L-183 12st Vinkeltetror 20st Colombiatetror 11st C.schwartzi
                  500l innedamm(Koi)
                  4500l Damm(Koi)
                  125l yngelburk
                  400l (se invånare nedan) 10st Puntius deniisoni 1st L015 1st L002 3st L104 1st LDA01 2st L204 2st L165 8st C.trilineatus

                  Kommentar

                  • FridaT
                    • January 2005
                    • 68

                    #10
                    Har ingen aning om hur stora räkorna blir men jag blev lite nyfiken på ifall det finns fiskar som äter räkorna, i så fall kanske det inte vore bästa lösningen.
                    Färsk i fiskstimmet.

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      #11
                      finns fiskar som äter räkor.
                      skriv vilka du har så kan du få svar om dina fiskar äter räkor eller inte.

                      kan också köpa 1 räka och prova med,.

                      amano blir upp till 5cm och körsbär upp till 2.5
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      • FridaT
                        • January 2005
                        • 68

                        #12
                        Jag har för närvarande ca 10 neontetra, 3 siamesiska algätare och 2 st praktbotior det är de 2 botiorna som jag skulle kunna tänka mig eventuellt äter räkor. Har planer på att även tillägga någon lite större fisk ev. kampfisk beroende på hur de skulle funka med resten av firrarna.
                        Färsk i fiskstimmet.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...