Precis startat första akvariumet :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DmS
    • August 2005
    • 13

    Precis startat första akvariumet :)

    Hej på er
    Känns som ett ställe med bra stämmning här!

    Har nu efter mycket om och men och en hel del läsning här i forumen och på andra ställen startat upp vårt första akvarium till ungarnas glädje

    Vi köpte ett begagnat 152 liters på 40x40x95, med ett använt Rena filstar innerfilter (iV400 tror jag), Fluval 150w doppvärmare och en enkel ljusramp med nytt rör och glimmer. Tyckte det lät dumt med ett mindre om man vill ha lite fisk att välja på.

    Inredde enkelt med 25 kg sköljd sand, 3 skrubbade & kokade naturstenar, tre halvvuxna växter (vet ej vad dom heter). Startade allt med en JBL filterstart soppa och lät det gå drygt ett dygn. Vi har nu 25 grader, god omrörning på ytan, fint svall utan storm

    Vattnet (vanligt kranvatten från tyresö, stockholm) är lite svagt disigt, jag trodde det var små små syrebubblor först, så där som det blir när man tappar vatten på flaska, men då borde det ha lagt sig nu tycker jag, kanske kommer från sanden...

    Har inte mätt någonting i vattnet ännu, men ska skaffa droppmätare för PH och Nitrit i morgon tror jag.

    Idag introducerade vi 10 st neontetror med påse i vattnet och koppning i lugn och ro, främst för att få igång bakteriefloran. Dom har varit i ca 2 timmar nu, var spralliga och nyfikna först och simmade i cirklar kring precis allt i 5 minuter, nu står dom mest "i skugga" under en av växterna, dom har hållit sig vid botten eller 5 cm över hela tiden, verkar inte stressade, snarare väldigt lugna...
    Bra? Dåligt?
    Det är ju "en aning" svårt att tyda fiskarna i början.

    Det råder nu lite delade meningar kring matandet och övriga rutiner här hemma...

    - Hur länge bör man vänta innan man matar?
    Att det ska vara lite vet jag, så lite att det inte blir ngt kvar efter en minut eller två. Men nog måste dom få vänja in sig i den nya miljön innan dom är intresserade av mat, eller?

    - När börjar man byta vatten?
    Jag har läst mig till 30% varannan vecka, men det måste väl vara när bakteriefloran satt sig?

    När det gäller mer fisk så får det vänta ett tag, det pratas om svärdbärare och black molly + lite fler neontetror men det får nog läggas till allt eftersom under några veckor sen när vi sett hur dom första 10 klarar sig.

    Skuller det gå fel i början så vill vi inte ha ett akvarium fullt med invånare som går åt... Bakgrunder, rötter med mera får också komma senare, jag misstänker att detta intresset kommer att växa om jag känner mig själv rätt...
    Suck, jag som svor på att inte skaffa en hobby till...

    Vad tror ni, verkar jag vara på rätt spår så här långt? Typ att skynda långsamt...
    /Dan
    ___________________________________
    [152 liter - 11 guppy, 10 neontetror, 5 platy, 4 metallpansarmalar, 2 ancistrus] + [54 liter - ca 30, guppy yngel + 4 platy yngel + 4 små ancistrus] + [67 liter 8 guppyhannar, 10 sorgmantel tetror] + [6 liter födkar] + [450L under renovering]
  • spaceace
    • February 2003
    • 257

    #2
    Jag brukar aldrig mata nya fiskar första dygnet, dom är ändå inte intresserade. Vattenbytena är egentligen viktigare innan du fått igång bakterierna annars är det risk att du får höga nitritvärden. Matning bör också ske sparsamt i början, mata inte mer än dom äter upp på 1 minut. Jag brukar hoppa över matning helt någon dag varje vecka (dock inte till yngel). Byt 10% vatten var tredje dag ett par veckor, därefter 20-30% / vecka. Du verkar ha god syretillförsel i burken så det ska nog inte vara några problem.
    Min zoon
    Mitt fotogalleri

    Kommentar

    • Hasse H
      • August 2004
      • 2111

      #3
      Ursprungligen postat av DmS
      Vad tror ni, verkar jag vara på rätt spår så här långt? Typ att skynda långsamt...
      /Dan
      Helt rätt inställning, skynda långsamt. Du kommer lyckas bra med din nyfunna hobby! Lycka till!
      mvh Hasse
      Det man inte vet, har man ingen aning om.

      Kommentar

      • Annika
        • January 2002
        • 2518

        #4
        Skynda långsamt är bra när det gäller akvarier. Tycker det låter som om du har koll på det mesta.

        När jag köper nya fiskar så brukar jag inte mata dem första dagen i akvariet men dag två brukar de ha aklimatiserat sig och äta med god aptit.

        Diset i vattnet som du pratar om kan vara från sanden. Bör i så fall lägga sig efter 1-2 dygn. Kan också vara infusorier som brukar trivas i välgött vatten innan bakteriekulturen kommit igång.

        Hur ofta/stora vattenbyten man skall göra beror på hur mycket fisk man belastar akvariet med. Jag byter ca 30% varannan vecka, "slamsuger" aldrig sanden (för då försvinner många av de nyttiga bakterierna) och rengör filtret bara om det har satt igen så att flödet är för litet.

        Hoppas det gav lite svar, annars så får du fråga igen.

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          mata mycket sparsamt var tredje dag.
          inte mer mat än dom äter upp på 30 sekunder.

          fiskar klarar sej mycke länge på lite/ingen mat.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • DmS
            • August 2005
            • 13

            #6

            Tack för alla svar! Snabbt gick det också!

            Då vet vi lite mer om mat & vattenbyte, kanon!
            Lita på att jag återkommer med fler frågor & uppdateringar om hur det går

            Om någon är intresserad så har jag två bilder hittills:
            Nyfyllt med växter, inga invånare ännu.
            Nyinflyttade neontetror efter 3 timmar
            Kanske inte så imponerande, men någonstans ska det ju startas

            Kommer troligen att sätta upp en sektion av min sajt till bild & akvarieblogg så småningom, då kan jag kombinera yrkeskunskap med fisk

            Höres & tack!
            /Dan + familj
            ___________________________________
            [152 liter - 11 guppy, 10 neontetror, 5 platy, 4 metallpansarmalar, 2 ancistrus] + [54 liter - ca 30, guppy yngel + 4 platy yngel + 4 små ancistrus] + [67 liter 8 guppyhannar, 10 sorgmantel tetror] + [6 liter födkar] + [450L under renovering]

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              om du flyttar gruset så det är högre i bakkant och lägre i framkanten ser akvariet djupare ut.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • heljis

                • June 2003
                • 1150

                #8
                Se upp med ljus från fönstret också, starkt dagsljus brukar vara ett recept på alger..
                Martin Heljedal

                They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

                Kommentar

                • Malplacerad
                  • April 2005
                  • 257

                  #9
                  Bra att du valde ett "större" akvarium redan från start. Tycks som du har bra koll på det mesta redan, får önskar dig lycka till med din nya hobby
                  http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=401577

                  Kommentar

                  • DmS
                    • August 2005
                    • 13

                    #10
                    Hej igen och tack för alla råd och tips!
                    Lite uppdatering kanske? Ja det får ni vare sig ni vill eller inte...

                    Nu har vattnet klarnat, all fiskarna äter och simmar runt överallt, dom verkar trivas finfint helt enkelt

                    Vi har nu fyllt på med 5 guppy, 2 hanar, en rödstjärtad och en blåstjärtad och 3 honor, en med blått i stjärten och 2 med gult. Från början var det bara två honor varav en blå, tyvärr hoppade den ut ur matningshålet första natten så då skaffade vi två nya honor.

                    Vilken fart det är på den röda guppy hannen, han uppvaktar alla tre honorna konstant, skulle en människa vara så intensiv så skulle det falla under ofredande

                    Jag tror vi bör möblera om i akvariet så det finns lite gömställen så honorna kan dra sig undan lite.

                    Förresten, akvariet står ju vid fönstret, men det får bara indirekt solljus under dagen, det är ca 30 minuter runt middag som ljuset når det direkt.
                    Dock så ska det flyttas, den dagen då vardagsrummet är färdigomgjort, för närvarande har vi ingen annan bra plats.

                    /Dan
                    ___________________________________
                    [152 liter - 11 guppy, 10 neontetror, 5 platy, 4 metallpansarmalar, 2 ancistrus] + [54 liter - ca 30, guppy yngel + 4 platy yngel + 4 små ancistrus] + [67 liter 8 guppyhannar, 10 sorgmantel tetror] + [6 liter födkar] + [450L under renovering]

                    Kommentar

                    • DmS
                      • August 2005
                      • 13

                      #11
                      jahapp, det här gick fort... Då har vi 2 kar nu...
                      En av våra guppies fick yngel ganska omgående och de flesta gick direkt in i näringskedjan igen... Det var ju inte direkt vad våra ungar väntade sig

                      För att rädda kvarvarande knattar så startade vi upp ett 54 liters (oj så smått det känns...) och flyttade över ynglen som var kvar, och eftersom två av guppy honorna kommer att få snart så kommer dom små att flyttas över till det lilla karet när det blir dags.

                      Måste ju säga att detta var mindre problematiskt än vad jag trott (så här långt i alla fall), vi har bara tappat en så här långt, ynglen oräknat, och den hoppade ur självmant...

                      Tack igen för alla tips, dom funkar
                      laters/Dan
                      ___________________________________
                      [152 liter - 11 guppy, 10 neontetror, 5 platy, 4 metallpansarmalar, 2 ancistrus] + [54 liter - ca 30, guppy yngel + 4 platy yngel + 4 små ancistrus] + [67 liter 8 guppyhannar, 10 sorgmantel tetror] + [6 liter födkar] + [450L under renovering]

                      Kommentar

                      • spaceace
                        • February 2003
                        • 257

                        #12
                        Ett täckglas mellan akvariet och rampen är aldrig fel. Då kan inte firrarna hoppa ur, vattnet dunstar inte och lysrampen skyddas från fukt.
                        Min zoon
                        Mitt fotogalleri

                        Kommentar

                        Arbetssätt...