Min guppy ska få yngel (första gången i mitt liv)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Platyparty
    • August 2005
    • 22

    #16
    Hej...
    Jag fick guppyyngel för några veckor sen.
    Då fångade jag upp dem och hade dem i ett enskilt akvarium (=en större skål).
    har ingen yngelbur så jag var tvungen att göra så.
    I alla fall... så matade jag dem med en matsten som löser upp sig, det finns ju sånna matsetenar som inte löser upp sig också, sånna som fiskarna går ner och äter på. Men de va lite för små för de, tänkte jag.
    De växete snabbt och snart kunde de äta flingfoder. Sen väntade jag ett par dagar till innan jag släppte i dem i stora akvariet. Och nu mår de prima!

    Kommentar

    • Duet
      • August 2005
      • 9

      #17
      ok men hon har fortfarnade inte fött och nu sska vi åka bort över helge tänk om ungarna dör då eller om hon äter upp dem =(

      Kommentar

      • fredrikakesson
        • November 2003
        • 1363

        #18
        Om dom inte klarar sig så kommer det garanterat nya om en månad.
        Fredrik

        Kommentar

        • Platyparty
          • August 2005
          • 22

          #19
          Ursprungligen postat av Duet
          ok men hon har fortfarnade inte fött och nu sska vi åka bort över helge tänk om ungarna dör då eller om hon äter upp dem =(
          Har du "mamman" i nån "yngelbur"? jag hade inte mina i någon yngelbur när de föddes.. om du har dem i yngelbur när du är borta(och hon föder under tiden) så kan de vara uppätna när du kommer hem. Mina va fria i akvariet när de föddes och kunde därför gömma sig väldigt bra bland växter och sånt. De kan de inte i en yngelbur.. Min kompis hade sin guppyhona i yngelbur och när hon kollade till honan igen så var honan smal och inga yngel syndes till..
          Lycka till!

          ps. De klarar sig nog ska du se... om inte så kommer de nya snart igen. Guppisar parar sig hela tiden...

          Kommentar

          • DjHypnoz
            • March 2004
            • 162

            #20
            Ursprungligen postat av Duet
            ok men hon har fortfarnade inte fött och nu sska vi åka bort över helge tänk om ungarna dör då eller om hon äter upp dem =(

            Knepigt att de inte fick yngel i tisdag !? ..sa dom inte de i zoobutiken..
            För er som är intresserade eller nyfikna på Kampfiskar, besök gärna www.kampfisk.se Sveriges största kampfiskforum! © 2012

            Kommentar

            • CiklidKna
              • May 2005
              • 63

              #21
              Min ena guppy hona fick yngel för ett par dagar sen. Och jag hade henne i en yngelkassa med en extra insatts ett galler som ynglerna ska ramla igenom. Det fungerade rätt så bra. Plus att jag hade lagt i en flytt växt hos honan. Vet inte vad växtern heter men det ser nästan ut som dill. Hon fick tag i någon men dem flesta klarade sig. Plus att jag såg till att hon fick lite extra mat.

              Nu har jag 20 st små simmandes i ett yngelkar =). Flyttade över dem dit efter någon dag.

              Guppy kan gå väldigt länge utan att yngla. Speciellt om det om det är för låg temp i akvariet. 27-28 grader är bra. Då har mina ynglat iall fall.

              Lycka till
              Senast redigerad av CiklidKna; 22 August 2005, 13:52.
              För varje Minut du är Arg . Förlora du 60 Sekunder av Glädje .

              Kommentar

              • trollet85
                • January 2005
                • 667

                #22
                när det liks handlar om yngel så ska jag också fråga lite...
                räcker det att ha vilken plastbunke somhelst och ha över hona och hane tills det blir yngel och sen flytta över den till vanliga karet igen? ynglen behöver inte sin mamma under en längre tid? Sen också, det finns ju speciella burkar med yngel mat i affären, är dom bra? är ju torrfoder fast mer söndermalet. iofs kan man ju ta från vanliga matburken kanske fast malasönder det bätte?

                jag har funderat på att föda upp molly och koppartetra kanske...
                63L med salamandrar
                Mina älskade persers Viola och Velvet

                Kommentar

                • daleke
                  • June 2005
                  • 25

                  #23
                  hejhej

                  Hej! Jag har haft Guppies väldigt länge och dom får yngel haleitden. Jag tycker yngelkar och liknande inte fungerar. Ynglena bara dör.

                  Låt dom vara i akvariumet, det är där dom trivs bäst. Se bara till att ha mycket växter som dom kan gömma sig i. Java mossa tex är helt perfekt. Ynglena lever iprincip i Java mossan tills dom blir tillräckligt stora, då simmar dom ut, och då är dom så stora så dom inte blir uppätna av större fiskar.

                  lycka till! mvh Malin

                  Kommentar

                  • sacha
                    • May 2005
                    • 1016

                    #24
                    Jag flyttar över mina blackmolly-yngel iaf, lättare att se till dom att dom får i sej mat etc. särsklit ifall man vill ha hög överlevandsgrad på dom...

                    Ja matar även med artemia till de minsta, går inte att jämföra med flingor...dom mumsar i sej å växer som skam...
                    Tjopp...

                    Kommentar

                    Arbetssätt...