Fiskgympa 4-ever???????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • potatisscalare
    • August 2005
    • 44

    Fiskgympa 4-ever???????

    HJÄÄÄÄLLLPPP!!!
    Guppysarna klarar inte strömmen på vattenytan från pumpen, även fast den är på lägsta nivå. Jag har en hydor innerpump i mitt 100-liters. Fiskarna är klena verkar det som eftersom att de har bott i en skål hela sitt liv. Nu är jag rädd att de får en hjärtattack eller två när de simmar så intensivt mot strömmen utan att komma nånvart. Undrar hur jag ska mata dem, då flingorna lär virvla omkring....
    Det verkar inte finnas nåt sätt att fördela utblåset då det endast är en pip. Och jag vill ju samtidigt inte förlora cirkulationen. Blir det mindre strömt med ett ytterfilter? Vad tror ni om Eheim ecco 2232 typ?
    Kommer fiskarna att vänja sig efter ett tag?

    Vad tror ni? Har era fiskar också aerobicspass dygnet runt?
    Senast redigerad av potatisscalare; 04 August 2005, 17:48.
    Ta en titt och invig gärna min gästbok.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=854741
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Eftersom jag inte har ssk många pumpar i mina småburkar vill jag bara hålla med om att pumpstyrkan nu är närmast extrem jmf 1980-talet.
    När jag tar den fisk jag odlat till akvarieaffären och de hamnar i deras burkar är de som de möter stormen Gudrun ungefär.
    Jag tror faktiskt att det finns alltför många upp-pumpade pumpar inom akvaristiken. För mycket Arnold alltså...
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      Ursprungligen postat av erikthur
      akvaristiken. För mycket Arnold alltså...
      haha han e inte så upppumpad längre

      skämt åsido finns ju luftdrivna filter.

      ställa ett gäng växter som bromsar flödet.

      ställa den så vattnet flödar in i ett hörne till exempel.

      har ett modifierat innerfilter som pumpar 180L/H i mitt 37L kar och där har jag limmat fast en plastbit som böjer av vattenstrålen så den går uppåt istället.
      delar av karet är lugnt och fint andra delar är det mer "action" i så att säga så fiskarna kan välja hur dom vill ha det.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • fredrikakesson
        • November 2003
        • 1363

        #4
        Pumpen brukar minska i flöde efter en tid när svampen blir skitig.Vissa kan man vinkla.Jag gjorde det i mitt 130 liters.Det blev hela havet stormar och jag vred så att strålen träffade bakrutan.Nu har jag ett 2213 i det karet.Tillverkade ett strilrör som går längst med hela bakrutan.Det funkar.Har mosaikguramisar där och dom vill nog inte ha så mycket sprutt.
        Fredrik

        Kommentar

        • Luminax
          • July 2005
          • 378

          #5
          Jag har likadant i mitt 160..men fiskarna uppskattar bara när dom får jaga maten...och mina fiskar åker också motströms men ser inga "skador" för att dom gör detta
          Zoonen http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=463562

          Kommentar

          • potatisscalare
            • August 2005
            • 44

            #6
            Ingen anledning till panik alltså. Phew -.-
            Fiskarna har lugnat ner sig sen dess, så ni har nog rätt - det är ingen fara.
            Tack tack för alla svar!
            Ta en titt och invig gärna min gästbok.
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=854741

            Kommentar

            Arbetssätt...