Allt e bara fel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lenmar
    • February 2004
    • 6154

    #16
    Jag tycker du skall tuta på med nitrivec som man gör när akvariet är nystartat, tror det står på förpackningen hur man gör då. Tror du tutar i en stor mängd första dagen sen en viss mängd per liter. Efter två, tre dagar tycker jag du skall mäta nitriten i vattnet. Jätteviktigt är att du inte matar under denna tiden, för detta bidrar till hög nitrit i ett nystartat akvarium. Känn dig inte orolig för fiskarna för de klarar ganska lång tid utan mat.

    Skulle nitriten bli hög igen så byt 50% av vattnet varannan/var tredje timme tills den är nere på noll igen. När den är nere på noll så kan du köra på med nitrivec men så länge den är hög är det bara slöseri med dyra pengar att pytsa i det i vattnet. Nitriten måste bort och det fixar du bara med vattebyten.

    Vad som är jätteviktigt när man har akvarier är att man byter en tredjedel av vattnet varje vecka. Hos oss gör vi det mestadels på söndagar. Byter man vatten en gång i veckan så slipper man för det mesta ifrån översamlingar av nitrat, som i sin tur kan ge algblomningar, växt- och fiskdöd. I ditt fall så handlar det om tre hinkar vatten (10-liter gånger tre) eftersom du har ett 100-literskar. Det besväret är det värt om man vill ha friska välmående fiskar att titta på.

    Jättelycka till!
    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

    Kommentar

    • liven
      • July 2004
      • 76

      #17
      Ett inlägg till =)

      Fick med mig en liten lista från zooaffären där hon skrivit upp mina akvarievärden, så här sa testerna:

      No 2 1
      GH 16
      KH 10
      Ph 7,6 inte 7,2 som jag fick för mig.
      Läste den där länken o där stod d att KH inte skulle vara högre än 4 men hon i zooaffären sa inget om d, kan d oxå vara galet??
      Liven

      Kommentar

      • liven
        • July 2004
        • 76

        #18
        Tack LenMar

        Det du skrev var väldigt lätt att förstå =), tack även ni andra för all er kunskap och erfarenhet. Ett tag tänkte jag allvarligt skrota alltihop men med era inlägg så har jag nog en chans att klara ut min blunder =)
        *kramar*
        Liven

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #19
          Sera toxivec tar bort det akut farliga nitriten på några tim.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • Lenmar
            • February 2004
            • 6154

            #20
            Ursprungligen postat av liven
            Det du skrev var väldigt lätt att förstå =), tack även ni andra för all er kunskap och erfarenhet. Ett tag tänkte jag allvarligt skrota alltihop men med era inlägg så har jag nog en chans att klara ut min blunder =)
            *kramar*
            I Akvarieguiden beskriver författaren (Kjell Fohrman) akvaristlivet i fyra stadier, å nu citerar jag:

            1/ Nybörjaren - man kan inget, men vill gärna lära sig
            2/ Experten - man tror sig om att kunna allt (man har läst en bok och har ett akvarium som fungerar perfekt tills.....).
            3/ Nybörjaren del 2 - (algerna tar över akvariet, fiskarna blir sjuka och dör etc.) Ett stadium som alla måste ta sig igenom i större eller mindre omfattning, man får sina expertillusioner om det perfekta akvariet krossade.
            4/ Akvaristen - ur "askan" reser sig en erfaren och luttrad akvarist som lärt sig att den biologiska balans man försökt skapa i sitt akvarium kan rubbas, även om man teoretiskt gjort allt rätt.Denne akvarist lär sig mer och mer, även om han eller hon ibland fortfarande (dock alltmer sällan) drabbas av bakslag. En verklig akvarist får så småningom "våta fingrar" (motsvarar trädgårdens gröna fingrar), dvs utvecklar en fingertoppskänsla för just sitt akvarium. Akvaristen lär sig se på en fisk om den kommer bli sjuk, när det börjar bli lite obalans i karet etc.

            Slut citat

            Jag tycker Kjell har fått till det så bra med verkligheten här. Jag vet inte om jag vågar drista mig till att kalla mig akvarist än, jag tror att jag befinner mig på stadie 3... Lika bra att vara ödmjuk å säga stadie 2.

            Som jag sa innan så är detta ett bra forum med högt i tak, de flesta av oss har varit där och suttit där du sitter så känn dig varmt välkommen i gänget !!
            Goa hälsningar, Maria Min hemsida
            Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

            Kommentar

            • dinajel
              • November 2004
              • 606

              #21
              Liven: Vill bara säga att det är jättebra att du frågar och att du inte ger upp. Det visar ju att du verkligen vill dina fiskar väl och att du verkligen vill få ditt akvarium att funka på bästa sätt.

              Det här med nitrivec verkar, som sagt, många tycka är bra vid uppstart av akvarium. Min kommentar gällde om du hade ett väl inkört kar. (Det framgick tyvärr inte när jag svarade första gången att det var nystartat.)

              Så jag håller med Kramfors och Lenmar. Använd nitrivec, ta det lugnt med matningen, slamsug bottnen från den bruna skiten, men rengör bara filtret när det är markant sämre genomströmning (och helst inte i samband med vattenbyte). Hoppas verkligen att det ordnar sig nu!
              Bilder på mina akvarier.

              Kommentar

              • liven
                • July 2004
                • 76

                #22
                Dinajel =)

                Tack för ditt svar =), jag hoppas oxå att d ska fungera i längden i alla fall, nu håller jag koll på firrarna hela tiden, även om jag gjorde dundertabben igår.
                Nää, jag missade att skriva att akvariet var nystartat igen... Var så mkt annat som jag var tvungen att fråga om kände jag så den meningen försvann i alla annat...
                Tack Lenmar oxå för ditt välkommnande, och för att ni alla som sagt ställer upp o svarar på mina frågor =), utan er skulle mitt akvarium troligtvis vara stendött vid d här laget....
                *kramar er igen*
                Liven

                Kommentar

                Arbetssätt...