Ytterfilter etc

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björn164
    • August 2005
    • 2

    Ytterfilter etc

    Har precis köpt ett lite större begagnat akvarium. Problemet är att jag aldrig haft ett ytterfilter tidigare eller ens sett något och har några små frågor.

    1. Det är ett tomrum på ca 10cm när "hinken" är tömd på vatten där det altså inte är något filtermatreal. Ska det vara så?

    2. Filtermatrealet består av ca 20cm plastbitar i olika former. Den dominerande formen (ca 90%) ser ut som två spindlar som sitter ihop (som en spindel som går på en spegel) dessa är ca 1cm stora. Över detta ligger en skummatta (samma matreal som på innerfilter) ca 10cm tjock. Låter detta som ett vettigt innehåll?

    3. Jag hittar ingen doppvärmare kan den finnas i pumpen ex.

    Tacksam för svar
    /Björn
  • peppito
    • December 2003
    • 1612

    #2
    1. vet inte riktigt.

    2. Låter bra tycker jag

    3. Kan vara så men det är ovanligt. En del eheim har det, men de brukar vara ganska mycket dyrare. Störst chans är det nog att du inte fått någon doppvärmare.
    "du ångrar bara det du inte gjorde"

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      3.
      vilket filter är det och vad betalade du för det ?
      vad har du för fisk i ? inte alla kräver doppvärmare.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • Björn164
        • August 2005
        • 2

        #4
        Det är ett Eheim filter, kommer inte ihåg modellnummret kan kolla det sedan (har ej internet hemma) men den pumpar ca 2200liter /h.

        Vad gäller priset så hade jag tur för det var en restaurang som skulle bygga om så jag fick ett 160lx70dx60h (ca 670liter) svart aluram, bänk, pumpen ovan, cirkulationspump 1000l/h , heltäckande svart ljusramp samt grus etc för 3000kr.

        Det ingick lite fisk som jag inte vet vad det är för någora men deffinitivt någon typ av ciklid, ska försöka fixa ett kort sedan. Har tänkt ha akvariet till chokladciklid egentligen.

        Hur viktigt är lodet? Nu lutar det 2mm på längden och 7 mm på djupet.

        Kommentar

        • MagicFingers
          • November 2003
          • 3136

          #5
          det är MKT viktigt med lodet... 2mm longditud och 7mm latitud, ser jag ju att karet vrider sig, det é inge bra... justera till MAX 2mm fram-bak bägge sidorna och samma höger-vänster.
          Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

          Nunc Est Bibendum

          Kommentar

          Arbetssätt...